واکنش شدید مقامات آنکارا به طرح نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا بر ترکیه

مقامات آنکارا به طرح نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا واکنش شدید نشان داده و این طرح را با اغراض سیاسی و مداخله جویی در امور داخلی ترکیه عنوان کردند.

به گزارش ایسکانیوز، مجمع پارلمانی شورای اروپا در جلسه مجمع عمومی بهار 2017 خود در استراسبورگ فرانسه با بررسی گزارش 'کارکرد سازمان های دموکراتیک در ترکیه'، طرح نظارت بر کشور ترکیه را با 113 رای موافق، 45 رای مخالف و 12 رای ممتنع اعضای این مجمع تصویب کرد.
رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در مصاحبه با خبرگزاری رویترز در واکنش به تصویب طرح نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا گفت که این تصمیم کاملا سیاسی است و ترکیه آن را به رسمیت نمی شناسد.
وی افزود: 'این تصمیم علیه ترکیه بوده و ولی آن را خیلی جدی تلقی نمی کنیم.'
بینالی یلدریم نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به طرح نظارت مجمع پارلمانی شورای اروپا، این طرح را کاملا سیاسی دانست و گفت که مفاد این طرح با واقعیت های ترکیه منطبق نیست.
وی با پیش بینی بازتاب این تصمیم در اتحادیه اروپا در روزهای آینده افزود: در حالی که روابط ترکیه با اتحادیه اروپا به منفی ترین سطح رسیده است، این تصمیم تغییر بزرگی ایجاد نخواهد کرد.
وی با بیان این که از این تصمیم تعجب نکردیم، اظهار کرد: این تصمیم بسیار ناعادلانه است و پشت این تصمیم، نمایندگان کشورهایی قرار دارند که می خواهند گروه تروریستی و تجزیه طلب پ.ک.ک را از لیست ترور خارج کنند و نمایندگان حزب دموکراتیک خلق های ترکیه نیز به آنها پیوسته اند.
دولت باغچه لی رهبر حزب حرکت ملی‌ ترکیه نیز در واکنش به تصویب طرح نظارت سیاسی بر ترکیه تاکید کرد که کشورش در روابط خود با اروپا بر سر دو راهی استراتژیک قرار دارد و این اتهامات ناعادلانه علیه ترکیه و اتهام زنی ها بی پاسخ نخواهد ماند.
وی با بیان این که 'تصمیم و پیش داوری های اروپا، آخرین بروز دیدگاه بیمار آنها علیه ترکیه است'، افزود: این تصمیم بی اساس، ناعادلانه و کاملا سیاسی است و تحولات اخیر نشان می دهد که پس از قرن ها، عقده جنگ های صلیبی در اروپا بیدار شده و نژاد پرستی به عنوان بیماری تمدن اروپا دوباره سر بر آورده است.
وی بیان کرد: ترکیه این تصمیم اروپا را به رسمیت نمی شناسد.
ابراهیم کالین سخنگوی ریاست جمهوری ترکیه نیز با محکوم کردن تصویب طرح نظارت سیاسی بر ترکیه از سوی مجمع پارلمانی شورای اروپا، اعلام کرد که این تصمیم اروپا یک عملیات سیاسی کشورهای اروپایی علیه ترکیه و دشمنی آشکار است.
وی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی توئیتر گفت: 'این تصمیم هدفمند و دور از حقیقت اروپا را محکوم می کنیم.'
عمر چلیک وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه نیز تصمیم مجمع پارلمانی شورای اروپا را ناعادلانه خوانده و گفت: 'شورای اروپا و مجمع پارلمانی آن مرتکب یک اشتباه تاریخی شد.'

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 761691

وب گردی

وب گردی