رشد شاخص کل بورس در اولین هفته اردیبهشت ماه/ پیش بینی روند بازار در روزهای آینده

گزارش روزانه

جریان ورود پول به فضای بازار سرمایه تهران همچنان ادامه دارد و در غیاب هر گونه رونق و تحرک در بازارهای موازی، بورس تهران به پیشتاز می تازد و مانعی بر سر راه خویش نمی یابد.

در این میان، تمرکز و توجه فعالان بازار همچنان بر سهام بازار پایه ای( بالاخص شرکتها ورشکسته و دارای زیان سنگین انباشته) متمرکز است و حتی خط و نشان های متولیان فرابورس دایر بر الزام آور بودن پذیرش ریسک و تعهد کتبی سهامداران برای معاملات خویش در این بازار( پایه الف و ب و جیم)- چیزی عوض نشده و عده ای خاص که شمار آنها بیش از 100 نفر نیست ولی دارای بیش از 4000 میلیارد تومان پول و منابع بادآورده هستند،تنور این بخش از فعالیتهای اقتصادی را گرم ساخته است بطوریکه بازدهی و سود این افراد از محل معاملات سهام بازار پایه ای طی 3 ماه اخیر بیش از 12000 هزار میلیارد تومان بوده است. جالب تر اینکه این اشخاص حرفه ای و کار بلد، فقط مالیات نیم درصدی در زمان فروش سهام خویش به دولت و سازمان می پردازند و از پرداخت مالیات واقعی( در غیاب قوانین لازم) نیز معاف اند!.

در نتیجه این امر، پای بسیاری از سرمایه گذاران و مردم بسوی بورس و استفاده از فرصت طلایی و استثنایی مزبور کشیده شده و همه روزه شاهد ورود خیل عظیمی از بازیگران جدید و سفته بازان نوظهور، در این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستیم.

در پایان معاملات امروز نیز گروههایی چون انفورماتیک، روی و بازار پایه ای ها ... خوش درخشیدند و در کانون توجه فعالان بازار قرار داشتند. این در حالیست که در سایر بخشها و صنایع، رونق و حرکت خاصی دیده نشد و اوضاع بر طبق روال چند روز پیش، پیش رفت. و اما شاخص کل بعنوان دماسنج بورس تهران، همچنان در مسیر صعودی و فتح قله های رفیع تر می تازد و در بازار امروز نیز 171 گام دیگر به پیش نهاد و ضمن عبور موفق از نیمه کانال 79 هزار واحدی، بر ایستگاه 79.596 واحدی تکیه زد تا راه خود را برای صعود به قله 80 هزار واحدی و تصرف کانال جدید در هفته آینده، هموار ساخته باشد.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

شاخص کل بورس 79596 (171+) واحد،

ارزش معاملات بورس 2767 میلیارد ریال،

ارزش معاملات فرابورس 1350 میلیارد ریال،

بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: فارس، شپنا، شتران

بیشترین تاثیر منفی در شاخص: خساپا، بترانس، فخاس

بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): فملی2(282)، جم2(201)، قثابت(136)، وبهمن2(124)

توقف سهم: قثابت،پاکشوح، تلیسه، واحصا

بازگشائی سهم: خفنر،قشهد

ارز آزاد (تومان): #دلار آمریکا(3761)، یورو(4169)، درهم امارات(1033)

سکه(تومان): امامی(1.220.000)، نیم(685.000)، ربع(378.000)

پیش بینی بازار شنبه 9 اردیبهشت 96

بورس تهران در حالی چند روزی است به استقبال ماه دوم بهار و فصل انتخابات آمده که فضای معاملات در این بخش از فعالیتهای اقتصادی همچنان داغ است و عده کثیری برای خرید و فروش سهام و سرمایه گذاری در بورس، بازدهی بالا و کم نظیر آن، هجوم آورده اند. بطور مثال: میانگین بازدهی 100 سهم از 122 سهم حاضر در بازار پایه فرابورس طی سه ماه اخیر بیش از 100 درصد بوده و ثروت عظیمی در بورس تهران خلق شده و میلیاردرهای زیادی به کلوپ ثروتمندان تهران افزوده شده است. ثروتمندانی که توانسته اند با درک درست و روشنی از اوضاع و شرایط منحصربفرد بورس اوراق بهادار تهران، یه شبه ره صد ساله بپیمایند و از بستر بورس تهران طی مدت کوتاهی بیش از 12 هزار میلیارد بازدهی( رشد قیمت سهام) نصیب خود نمایند. این در حالیست که سایر بخشهای اقتصادی کشور در رکود مزمن و ایستایی بسر می برند و خبری از تحرک و دینامیسم در بازارهای موازی با بورس نیست.
در دیگر سو و در فضای سیاسی کشور که آبستن تحولات مهمی چون انتخاب رییس جمهور جدید است، شعارهای انتخاباتی و وعده و وعیدهای نامزدهای ریاست جمهوری به اوج خود رسیده است. وعده هایی که همواره مردم در آستانه انتخابات می شنوند ولی کمتر کسی در پایان دوره ریاست خویش بر کرسی قوه مجریه، بدان عمل کرده است و یا با کارنامه قبولی همراه بوده است. بهرحال انتظار می رود این دوره از انتخابات، از دوره های قبلی بهتر و با شکوه تر باشد و فرد منتخب در صدد ایفای تعهدات و برنامه های اعلام شده اقتصادی خویش باشد.

کد خبر: 761835

وب گردی

وب گردی