"ارتباطات اجتماعی" ؛ تخصص ضروری در مدیریت شهری است

اگر به شهر به عنوان یک مجموعه پویا نگاه کنیم تخصص ارتباطات اجتماعی به منظور برقراری ارتباطات شهروندی ضروریت می یابد .

هوشمند سفیدی دبیر کل خانه روابط عمومی ایران در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز با اشاره به این مطالب گفت : متاسفانه هنوز جایگاه ارتباطات و رشته های مرتبط مانند روابط عمومی ، تبلیغات ، بازاریابی ، روز نامه نگاری ، مدیریت رسانه و ... ، در جامعه ما روشن نیست ، برای مثال هم اینک که گروه های مختلف سیاسی در حال تهیه لیست های انتخاباتی برای شهر ها هستند ، بیشتر به تخصص های فنی مهندسی مثل شهر سازی عمران و ... توجه دارند .

وی افزود : در شورای اسلامی شهر علاوه بر تخصص های مختلف ، "تخصص ارتباطی "یک نیاز راهبردی است ، زیرا تنظیم ارتباطات اجتماعی و انسانی در شهر یک نیاز مسلم است و آثار و پیامد های نادیده انگاشتن آن ، زیانبار خواهد بود .
سفیدی بر تشکیل "کمیسیون ارتباطات" در شوراهای اسلامی کلانشهر ها تاکید کرد و گفت : تدوین نظام پاسخگویی به شهروندان ، صیانت از تکریم شهروندان ، زمینه سازی برای مداخله موثر و مستمر شهروندان در فرآیند تصمیم سازی ، مشارکت دهی شهروندان در ارائه پیشنهاد های خلاقانه برای بهبود امور شهری ، فرهنگ سازی رفتار های مورد انتظار از شهروندان به ویژه مدیریت پسماند ، تدوین منشور بر برندینگ و مبلمان شهری ، تنظیم ملاحظات مرتبط با سیمای بصری و تقویت هویت شهری ، توجه به ابعاد تبلیغاتی و زیبا شناختی شهر و تقویت رفتار های تعاملی شهروندان و تشکیل شهر رسانه ، از مهمترین سیاست های ارتباطی در حوزه مدیریت شهری هستند که متاسفانه به دلیل غلبه نگاه ماشینی به شهر کمتر مورد توجه قرار گرفته اند .
دبیر کل سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی ، محرومیت زدایی ارتباطی و زدودن حاشیه نشینی اطلاعاتی از کلانشها و شهر ها را مورد توجه قرار داد و تصریح کرد : امروزه در شهر های نسبتاً بزرگ و کلانشهر ها از جمله تهران ، توزیع آگاهی به شکل عادلانه صورت نمی پذیرد و از یک منطقه به منطقه دیگر ، شاهد شکاف آگاهی افزاینده ای هستیم ، بنابراین عدالت ارتباطی در شهر ها ، رویکردی عدالت گرایانه و به نفع جامعه شهری خواهد بود ، زیرا شهروندان با آگاهی های بیشتر ، حضوری اثربخش و تعیین کننده در اداره شهر خواهند داشت .

کد خبر: 761870

وب گردی

وب گردی