دومین دور گفتگوهای ایران و ایتالیا در دانشگاه تهران برگزار می‌شود

دومین دور گفتگوهای ایران و ایتالیا با عنوان نقش هنر در گسترش تعامل و همکاری‌های علمی و فرهنگی میان ایران و ایتالیا پنج‌شنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ در باغ‌موزه نگارستان دانشگاه تهران برگزار می‌شود.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در این دور از گفتگوها، که بخشی از یک برنامه علمی-فرهنگی جامع‌تر تحت عنوان گفتگوهای فرهنگی ایران و اروپاست، صاحب‌نظران حوزه هنر به بررسی وجوه گوناگون هنر در ایران و ایتالیا می‌پردازند.

دومین دور گفتگوهای فرهنگی میان ایران و ایتالیا با محوریت دانشگاه تهران به عنوان نماینده طرف ایرانی گفتگوها و بنیاد دائره‌المعارف ایتالیا به نمایندگی از سوی طرف ایتالیایی و با همکاری سازمان فرهنگ و ارتباطات و رایزنی‌های فرهنگی دو کشور، همزمان با ایام برپایی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران که ایتالیا مهمان ویژه آن است، برگزار خواهد شد.

جلسه هماهنگی دومین دور گفتگوی فرهنگی ایران و ایتالیا با حضور دکتر سید احمد رضا خضری، مشاور رئیس دانشگاه و مدیرکل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، آقای ربانی، رئیس مرکز گفتگوی ادیان سازمان فرهنگ و ارتباطات، آقای اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا و آقای کارلو چرتی، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران، روز یکشنبه ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ در دانشگاه تهران برگزار شد و جنبه‌های مختلف برگزاری این دور از گفتگوها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.

دکتر خضری در خصوص اهمیت این گفتگوها گفت: «موضوع هنر که محور بحث‌های این مجموعه گفتگوها را تشکیل می‌‌دهد، در برقراری تعامل دو ملت، نقشی بنیادی و کلیدی داشته و دارد. میراث هنری، آئین‌ها، جشن‌ها و مراسم‌های نمادین که جلوه‌های فرهنگ یک ملت‌اند، با انواع هنرها، بستری برای معنابخشی به زندگی انسان در طول تاریخ بوده است. بدون فرهنگ و هنر، هیچ فعالیت صنعتی و فناورانه، امکان پاسخگویی به نیازهای روحی بشر را ندارد و به همین دلیل امروز شاهد احساس پوچی،دلمردگی و بی‌معنایی در زندگی انسان رفاه‌‌زده معاصر هستیم».

وی افزود: «ایران و ایتالیا پیشینه فرهنگی و هنری بسیار غنی دارند. این فرهنگ‌ها به عنوان بخشی از میراث بشری باید جهانی شوند و مردم سایر سرزمین‌ها آنها را بشناسند. این گفتگوها می‌توانند زمینه‌های تعامل بیشتر و رسیدن به راهکار بهتری برای بسط روابط فرهنگی باشد و بستری برای شناساندن فرهنگ‌های گوناگون به یکدیگر فراهم نماید».

رایزن فرهنگی پیشین ایران در اسپانیا با اشاره به نقش نخبگان و دانشگاهیان در معرفی فرهنگ‌ها تصریح کرد: «دانشگاه تهران که بزرگ‌ترین، کهن‌ترین و جامع‌ترین دانشگاه ایران است، می‌تواند نقش محوری در این زمینه داشته باشد و خوشبختانه تاکنون با برنامه‌ریزی‌هایی که در این خصوص انجام داده، این نقش مهم را ایفا کرده است. از این رو است که مدیریت اجلاس رؤسای دانشگاه‌های برتر و بزرگ کشور بر عهده دانشگاه تهران قرار گرفته و دبیرخانه دائمی اجلاس در این دانشگاه مستقر شده است. این بدان معنی است که دانشگاه تهران ظرفیت راهبری بخش عظیمی از آموزش عالی کشور را دارد».

دکتر خضری تاکید کرد: «دانشگاه تهران با این ویژگی می‌تواند حلقه اتصال دانشگاه‌های طراز اول کشور با دانشگاه‌ها و مراکز مهم فرهنگی سایر کشورها باشد».

همچنین اکبر قولی، رایزن فرهنگی ایران در ایتالیا، شرایط اولین دور گفتگوها و حضور چهره‌های شاخص در آن را وجه ممتاز این گفتگوها و مشوق انجام گفتگوهای بیشتر توصیف کرد که اکنون همزمان با نمایشگاه بین‌المللی کتاب می‌تواند فرصت تداوم این حرکت فرهنگی باشد.

کارلو چرتی، رایزن فرهنگی ایتالیا در ایران نیز همزمانی گفتگوها با نمایشگاه کتاب را خیلی مهم دانست و آمادگی مساعدت رایزنی آن کشور را در برگزاری بهتر این دور گفتگوها با موضوع هنر اعلام کرد.

در نخستین دور گفتگوهای فرهنگی ایران و ایتالیا، که طی دو روز در شهر رم ایتالیا برگزار شد، نقش نخبگان در روابط علمی و فرهنگی ایتالیا بررسی شد. در این اجلاس که از سوی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی و به میزبانی بنیاد دایره‌المعارف ایتالیا برگزار شد، میهمانانی از دو کشور حضور داشتند که از جمله می‌توان به حجت‌الاسلام قاضی‌عسگر، نماینده ولی فقیه در سازمان حج و زیارت، دکتر ابراهیمی ترکمان، رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات، دکتر سید احمد رضا خضری، مشاور رئیس دانشگاه و مدیر کل حوزه ریاست و روابط عمومی دانشگاه تهران، دکتر حسین سلیمی، رئیس دانشگاه علامه طباطبایی، اشاره کرد. از کشور ایتالیا نیز آقای ماسیمو برای، رئیس بنیاد دایره‌المعارف ایتالیا، مارکو مانچینی، معاون وزیر آموزش و تحقیقات ایتالیا، آدلفو مورگانتی، بنیانگذار انجمن فرهنگی بین‌المللی اروپا، فلیچیتا فررارو و چند ایران‌شناس برجسته دیگر حضور داشتند.

دریافت کننده: مهرنوش زارعی هنزکی/انتشار:آخوندی

204/200

کد خبر: 761883

وب گردی

وب گردی