گزارشی از "میزان تلف شدن عمر تهرانی ها در ترافیک" تا "بیمه زنان خانه‌دار و ممنوعیت ازدواج با «فرزندخوانده»"

هفته اول اردیبهشت ماه هفته پرخبری بود، هفته سلامت،هفته ایمن سازی روز جهانی زمین پاک، روز جهانی مالاریا از جمله مناسبت های مهم در این حوزه محسوب می شد و اخبار زیادی مرتبط با این مناسبت ها روی خروجی خبرگزاری ها قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز،برخی از مهم ترین عناوین حوزه اجتماعی در هفته اول اردیبهشت 96 در گزارش زیر جمع آوری شده است.

سالی 200 ساعت از عمر تهرانی ها در ترافیک تلف می شود

محمد حقانی رئیس کمیته محیط زیست شورای شهر تهران در گفتگو با ایسنا اعلام کرد که سالی 200 ساعت «عمر» تهرانی‌ها در ترافیک تلف می‌شود. وی با بیان این مطلب افزود: ازدحام و شلوغی، نه تنها باعث افزایش ترافیک، تشدید آلودگی هوا، به مخاطره افتادن محیط زیست شهر تهران، ورود خسارات مالی و صدمات جانی به شهروندان شده، بلکه موجب تلف شدن بخش قابل توجهی از وقت تهرانی‌ها در ترددهای روزانه شده است.

اعلام نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا

نتیجه رسیدگی به صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا اعلام شد و طی آن پیامک تایید صلاحیت به داوطلبان ارسال شد، پیامکی که در شهر تهران به برخی از اعضای شورای چهارم نرسیده است.

شناسایی 900 هزار مددجوی مستعد اشتغال

قائم مقام معاون اشتغال و خودکفایی کمیته امداد نیز از شناسایی 900 هزار مددجوی مستعد اشتغال خبر داد و گفت: بودجه معاونت اشتغال و خودکفایی کمیته امداد در سال 96، 3200 میلیارد تومان پیش‌بینی شده است که 2100 میلیارد تومان آن از طریق منابع و تسهیلات بانکی و مابقی آنها از طریق منابع امداد و سایر منابع تامین می‌شود، این در حالیست که بودجه این معاونت در سال 95 در مجموع 1500 میلیارد تومان بود، لذا در صورت تحقق مبلغ پیش‌بینی شده، افزایش بیش از دو برابری بودجه را خواهیم داشت.

خاک‌های اطراف تهران آلوده هستند

معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست نیز در همایش روز زمین پاک اعلام کرد: خاک‌های اطراف تهران آلوده هستند؛ به گفته وی این سموم به سفره غذایی مردم نیز منتقل می‌شوند. این وضعیت به خاطر مصرف بی‌رویه کود و سم به وجود آمده است و در شرایط حاضر شاهد ظهور این مواد در سفره غذایی مردم نیز هستیم.

برگزاری تجمع و میتینگ‌ منوط به اخذ مجوز است

فرمانده ناجا درحاشیه همایش فرماندهان ناجا تاکید کرد که برگزاری تجمع و میتینگ‌ منوط به اخذ مجوز است. سردار حسین اشتری همچنین تاکید کرده است که در صورت برگزاری هر گونه میتینگ بدون مجوز، پلیس بر اساس قانون اقدام خواهد کرد.

کاهش چشمگیر سطح جنگل‌های ایران در دولت نهم و دهم

مدیرکل دفتر آب و خاک سازمان حفاظت محیط زیست نیز از کاهش چشمگیر سطح جنگل‌های ایران در دولت نهم و دهم خبر داد. محمد جواد سروش گفته است که از سال ۱۳۸۳ تا سال ۱۳۹۲ به دلیل بهره برداری بی‌رویه از جنگل‌ها در ایران سطح جنگل‌ها از ۱۴.۲ میلیون هکتار به ۱۲ میلیون هکتار کاهش یافته‌است.

معرفی و افتتاح سامانه

وزیر بهداشت با بیان اینکه اکنون در کشور ۴۰ بیماری هستند که می‌توانند تعریف بیماری خاص را داشته باشند، گفت: در این زمینه ابتدا دولت باید بررسی‌های اعتباری را انجام دهد و سپس مجلس آن را تصویب کند.

وی در حاشیه مراسم معرفی و افتتاح سامانه حامی با حضور در جمع خبرنگاران گفت: این سامانه برای بیماران متابولیک است که نمی‌توانند از غذاهای معمولی استفاده کنند. بنابراین این سامانه اجازه می‌دهد که بیماران ثبت نام کرده و احتیاجات‌شان به درب منزلشان ارسال شود.

آمادگی ناجا برای حفاظت از صندوق‌های رای

سردار حسین اشتری فرمانده ناجا گفت: برای حفاظت از صندوق‌های رای همکاران من آمادگی کامل را دارند.

درخواست از سازمان مدیریت برای تخصیص اعتبار لازم به هلال‌احمر

دکتر ضیایی، رئیس جمعیت هلال‌احمر با اشاره به استفاده از موجودی انبارهای استان‌های درگیر سیل اخیر و حتی استان‌های معین به عنوان پشتیبان در حوادث اخیر، تاکید کرد: بر این اساس ضروری است تا تقویت انبارهای امدادی به عنوان اولویت مورد توجه قرار گیرد. لذا درخواست داریم سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی مساعدت فوری کند تا تخصیص اعتبار لازم هلال‌احمر برای شارژ انبارهای امدادی، به سرعت انجام شود تا در صورت رخداد حادثه احتمالی با مشکل مواجه نشویم.

هدف کمیته فنی شورای شهر درباره حادثه پلاسکو مقصریابی نبوده است

حمزه شکیب عضو کمیته فنی حادثه پلاسکو در نشست خبری که برای تشریح گزارش 352 صفحه‌ای این کمیته برگزار شد، با بیان اینکه پس از تشکیل کمیته فنی پلاسکو بررسی‌ها برای تعیین علل قبل از حادثه حین و بعد از حادثه آغاز شد، گفت: از افراد مجرب و اساتید دانشگاه در حوزه‌های مختلف استفاده کردیم. شش کارگروه مقاوم‌سازی، تاسیسات برقی، مبحث 22، مدیریت بحران، حقوقی و تجارب کارشناسان امر برای آسیب‌شناسی را تشکیل دادیم که مجموعا 60 کارشناس طی بیش از 2 ماه طی شبانه‌روز بررسی ابعاد مختلف پلاسکو را در دستور کار قرار دادند که نتیجتا گزارش 352 صفحه‌ای آماده شد.

رضا تقی‌پور، سخنگوی شورای شهر تهران نیز درخصوص جزییات گزارش کمیته فنی و حقوقی شورای شهر در پی حادثه پلاسکو توضیحاتی را ارائه کرد.

توصیه وزیر بهداشت به مدیران شهری آینده

دکتر سید حسن هاشمی، وزیر بهداشت در حاشیه همایش بزرگ سفیران سلامت دانش و در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص توصیه و درخواست وزارت بهداشت از شوراهای شهر آینده، گفت: ما از شوراها انتظار داریم به همان اندازه که به ساخت و سازهای شهر اهمیت می‌دهند به خدمات نیز توجه کنند و بیشتر از ساختمان سازی و اتوبان سازی و درآمد شهری به فرهنگ آن بها دهند. انشالله مردم نیز افرادی را که فرهنگ محور هستند انتخاب کنند.

انتقاد محسن هاشمی از «شهرفروشی» بی رویه در تهران

محسن هاشمی گفت: شاهد عدم جذابیت نوسازی بافت‌های فرسوده از سوی سازندگان و سرمایه داران به علت صدور مجوزهای بی رویه بلندمرتبه سازی و تراکم فروشی در مناطق شمالی هستیم.

خرید 6000 واحد مسکن مهر در سال جدید توسط کمیته امداد

ابراهیم بازیان، مدیرکل دفتر تامین مسکن و امور مهندسی ساختمان کمیته امداد با اعلام آنکه کمیته امداد متقاضی خرید مسکن‌های مهر فاقد متقاضی است گفت: در حال حاضر 6000 واحد مسکن مهر شرایط واگذاری به مجموعه کمیته امداد را دارند، لذا به وزارت مسکن اعلام کرده‌ایم می‌توانیم این واحدها را خریداری کنیم.

پزشکی قانونی فردا علت فوت «عارف لرستانی» را اعلام می‌کند

دکتر ایرج حریرچی، سخنگوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد: طبق تماس‌هایی که با مسئولین سازمان پزشکی قانونی داشته‌ایم، توضیحات لازم و قابل اطلاع‌رسانی در زمینه علت فوت مرحوم "عارف لرستانی" از طرف آن سازمان، روز دوشنبه (4 اردیبهشت) اعلام خواهد شد.

بیمه زنان خانه‌دار و ممنوعیت ازدواج با «فرزندخوانده» همچنان در حال پیگیری

شهین‌دخت مولاوردی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با اشاره به لوایح حوزه زنان و خانواده گفت: لایحه «تامین امنیت زنان» را پایان سال ۹۵ به کمیسیون لوایح دولت ارسال کردیم و کارهای تخصصی آن در حال انجام است که پس از تصویب دولت به مجلس ارائه می‌شود؛ البته چندین لایحه در کمیسیون اجتماعی قرار دارد و یا از این کمیسیون خارج شده و در دستور کار دولت است.

۶۰ حادثه در توفان امروز تهران

سخنگوی سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهر تهران از وقوع ۶۰ حادثه در پایتخت در پی طوفان عصر امروز خبر داد.

سیدجلال ملکی در این باره به ایسنا گفت: به دنبال وقوع توفان عصر امروز در پایتخت حدود ۶۰ حادثه در تهران رخ داد که عمده این حوادث شامل سقوط اشیاء یا احتمال سقوط شامل داربست، سنگ نما، اجسام سنگین و همچنین چندین مورد پارگی کابل برق، شکستگی درخت و... بوده است.

ملکی افزود: هیچ‌یک از این حوادث مورد مصدوم و فوتی نداشته و خسارات به جا مانده از آن جزئی بوده است.

وی با بیان این که آتش‌نشانان در آمادگی کامل بودند، اظهار کرد: عوامل آتش‌نشانی در کوتاه‌ترین زمان ممکن در محل حاضر شده و نسبت به امدادرسانی و رفع خطر اقدام کردند.

تدوین 32 بسته آموزشی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی ویژه مدارس

رییس سازمان بهزیستی کشور از تدوین 32 بسته ویژه آموزشی در چهار حیطه تخصصی پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی در مدارس خبر داد.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی بندپی در دومین نشست شورای عالی سند نظام مراقبت اجتماعی از دانش آموزان که در وزارت آموزش و پرورش برگزار شد با بیان اینکه سازمان بهزیستی در طراحی و تدوین بسته‌های خدمتی با گروه‌های علمی همکاری دارد افزود: مرکز توسعه راهبردی سلامت سازمان در تدوین بسته های خدمتی مشاوره و روانشناسی اقدام کرده است.

وی افزود: اعتیاد، خودکشی، خشونت روابط جنسی، فقر، افسردگی و پرخاشگری از جمله آسیب های اجتماعی هستند که بسته‌های مداخله اجتماعی برای پیشگیری از آنها در مدارس تدوین شده است که شامل 32 بسته می شود.

ترافیک کاری در بحث پیشگیری بالا است


محمدباقر الفت، معاون اجتماعی قوه قضاییه گفت: هر جامعه بیدار و هوشیاری بحث پیشگیری رشد مدار را می پذیرد. از آنجا که طرح نماد می تواند در قالب پیشگیری رشد مدار اجتماعی مطرح شود آن را با دستگاه‌های مربوط در میان گذاشتیم که مورد موافقت همگان قرار گرفت.

الفت با اشاره به اینکه ترافیک کاری در بحث پیشگیری بالا است، افزود: برای اجرای هرچه بهتر همکاران در حال فعالیت هستند، در گذشته افتخارآفرینی در طرح نماد داشتیم و این طرح به عنوان طرحی فوق العاده مورد پذیرش قرار گرفته و اعتبارات قابل توجهی برای آن درنظر گرفته شده است.

معاون اجتماعی قوه قضاییه ادامه داد: با همکاری سایر نهادها و هم افزایی با آنها برنامه هایی در نظر داریم و طرح را با سیاست‌های درون سازمانی گره زدیم. اعتبارات خوبی برای طرح تخصیص یافته است و فعالیت های خود را ادامه می دهیم و به استان ها نیز تعمیم می دهیم البته در هر استان شورای عالی پیشگیری وجود دارد که برنامه‌ها را تدوین و اجرا می کنند.

بحث آسیب های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است

فریده اولادقبا نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه آسیب های اجتماعی بسیار حائز اهمیت است گفت: از طرح هایی که در این خصوص به مجلس ارائه شود حمایت می کنیم.

وی افزود: پیشنهاد می کنم استان های کم برخوردار و محروم که محل ترانزیت مواد مخدر هستند و می توانند برای دانش آموزان مخاطره آمیز باشند را به این طرح اضافه کنیم.

این نماینده مجلس ادامه داد: جای وزارت ورزش و جوانان در این شورا بسیار خالی است و پیشنهاد می کنم از وزارت ورزش و جوانان هم استفاده شود.

تشریح تمهیدات شهر آفتاب برای میزبانی از «نمایشگاه کتاب»

مدیرعامل شهر آفتاب تمهیدات این نمایشگاه برای میزبانی از نمایشگاه بین‌المللی کتاب را تشریح کرد.

سیدی در تشریح تمهیدات نمایشگاه شهر آفتاب برای میزبانی از سی‌امین نمایشگاه بین‌المللی کتاب با بیان اینکه متاسفانه سال گذشته موضوع آبگرفتگی نمایشگاه کتاب در پی بارندگی برجسته شد، گفت: حجم خساراتی که به کتاب‌ها وارد شد تقریبا هیچ بود به گونه‌ای که بیمه میزان خسارات را 10 میلیون تومان ارزیابی کرد.

وی با بیان اینکه 65 درصد نمایشگاه کتاب در فضاهای دائمی و 35 درصد در فضاهای موقت و چادری برپا می‌شود، گفت: سال گذشته استقبال چشمگیری از نمایشگاه کتاب واقع در شهر آفتاب شد به گونه‌ای که روزانه 80 تا 120 هزار نفر تنها از طریق مترو خود را به شهر آفتاب می‌رساندند و بر همین اساس تمهیدات ویژه‌ای برای پوشش نمایشگاه اندیشیده شده است.

مدیرعامل نمایشگاه شهر آفتاب با بیان اینکه یکی از انتقادات مردمی نبود سرویس بهداشتی کافی در نمایشگاه بوده است، گفت: 1020 چشمه سرویس بهداشتی برای نمایشگاه کتاب پیش بینی شده است که 400 چشمه در پارکینگ‌ها و مابقی سرویس‌های بهداشتی در محوطه شهر آفتاب تعبیه شده است.

مجهز کردن افسران گشت به دوربین البسه در آینده نزدیک

رییس پلیس پیشگیری ناجا از تجهیز افسران گشت این پلیس به دوربین البسه در آینده نزدیک خبر داد.

سردار محمد شرفی دراین باره به ایسنا گفت: طرح مجهز کردن افسران گشت به دوربین البسه را در دستورکار داریم که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد.

وی با اشاره به اهداف این کار افزود: اگر دوربین روی لباس کارکنان باشد، این دوربین محیط اطراف مامور را پایش کرده و مامور نیز موظف است که با جرائم مشهود برخورد کند و در غیر این صورت توسط مرکز مورد نظارت قرار می‌گیرد.

شرفی اضافه کرد: از سوی دیگر این اقدام در استانداردسازی ماموران ما نیز موثر است، چرا که هیچکس در مقابل دوربین تخلف نخواهد کرد و از سوی دیگر اگر مجرمان رفتار نادرستی با ماموران یا در محل داشته باشند، آرشیو این دروبین ها مستندی خواهد بود برای محاکم قضایی.

٥٢ هزار میلیارد تومان مستمری امسال پرداخت می شود

مدیرعامل سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه سال گذشته این سازمان ٤٢ هزار میلیارد تومان در بخش مستمری ها هزینه کرد، گفت: سازمان تامین اجتماعی در سال جاری ٥٢ هزار میلیارد تومان مستمری پرداخت می کند.

دکتر سید تقی نوربخش در همایش معاونت فنی ودرآمد گفت: بیش از ٥٢ هزار میلیارد تومان در سال گذشته تجهیز منابع توسط حوزه بیمه ای سازمان تامین اجتماعی انجام شد و در سایر حوزه ها این مبلغ ١٠ هزار میلیارد تومان بوده است.

وی افزود: سازمان تامین اجتماعی باید دو میلیون پرونده مستمری بگیر داشته باشد . اما در حال حاضر ٥ میلیون مستمری بگیر تحت پوشش داریم که ناشی از بازنشستگی های پیش از موعد، مشاغل سخت وزیان آور و کاهش سن و سابقه است.

هماهنگی زیادی بین ایران و عراق در مجامع بین‌المللی وجود دارد

دکتر سید حسن هاشمی عصر امروز پس از ورود به عراق در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه بغداد، اظهار داشت: ایران و عراق همواره از تجارب همدیگر استفاده می‌کنند و خوشبختانه هماهنگی زیادی بین این دو کشور در مجامع بین‌المللی وجود دارد.

وزیر بهداشت گفت: در تمامی حوزه‌ها با کشور همسایه و برادرمان؛ عراق ارتباط داریم و در حوزه علوم پزشکی، بهداشت و درمان برنامه‌های مشترک زیادی داریم.

وزیر بهداشت با بیان اینکه هیاتی از وزارت بهداشت و بخش خصوصی در این سفر بنده را همراهی می‌کنند از مذاکرات خود با نخست وزیر و مقامات عراقی خبر داد و گفت: در این سفر نمایشگاه دارو و تجهیزات پزشکی جمهوری اسلامی ایران در بغداد افتتاح می‌شود.

به گزارش وبدا، دکتر هاشمی یکی دیگر از اهداف سفر دو روزه خود به عراق را تفاهم‌های بیشتر در حوزه های دارو، درمان و علوم پزشکی عنوان کرد.

جزئیات تفکیک مدیریت خط متروی تهران از کرج

رئیس کمیسیون حمل و نقل شورای شهر تهران جزئیات پیشنهادش مبنی بر تفکیک مدیریت متروی تهران – کرج (خط 5) را تشریح کرد.

مدیرکل دفتر ریاست ستاد سوخت کشور خبر داد: ابلاغ دستورالعمل انتقال گواهی اسقاط خودرو

مدیرکل دفتر ریاست ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از ابلاغ دستورالعمل انتقال گواهی اسقاط خودرو در جهت تسریع در روند انتقال گواهی‌ها خبر داد.

سهم ایران از بازار دارویی عراق، کمتر از نیم درصد است

وزیر بهداشت هاشمی گفت: 95 درصد داروها در ایران تولید داخل است و به بیش از 40 کشور دنیا صادرات دارو و تجهیزات پزشکی داریم، اما سهم ما از بازار دارو در عراق کمتر از نیم درصد بازار دارویی این کشور است.

"درمان" چقدر خرج دارد؟

"سهم جیب مردم در پرداخت هزینه‌های درمانی" و "هزینه‌های کمرشکن سلامت" از جمله واژه‌هایی است که با نظام‌های سلامت دنیا گره خورده و وای بر آن روزی که بیماری با باری مضاعف به نام "هزینه‌های درمان" دست به گریبان شود.

امروز آخرین فرصت استفاده از طرح بخشودگی جرائم بیمه‌ای کارفرمایان خوش حساب

معاون فنی و درآمد سازمان تامین اجتماعی با بیان اینکه مهلت استفاده از طرح بخشودگی جرائم بیمه ای کارفرمایان خوش حساب امروز ششم اردیبهشت ماه پایان می یابد، گفت: اگر کارفرمایانی بدهکار تاکنون برای پرداخت و یا تعیین تکلیف بدهی شان به شعب تامین اجتماعی مراجعه نکرده اند، فقط تا آخرین ساعت اداری امروز فرصت دارند.

احداث 13 هزار کلاس درس خیرساز در دولت تدبیر

وزیرآموزش وپرورش در جمع خیرین مدرسه ساز، از احداث بیش از 13 هزار کلاس درس در دولت تدبیر وامید توسط خیرین، خبر داد.

شوراها سواد محیط زیستی خود را به‌روز کنند

معاون توسعه مدیریت، حقوقی و امور مجلس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به ضرورت توجه به حوزه محیط زیست در شورای پنجم شهر و روستاها، گفت: با توجه به مشکلاتی که در حوزه مدیریت شهری وجود دارد، انتظار می‌رود مردم کشور ما دست به انتخاب افراد صاحب تجربه و دانش در حوزه‌های مدیریت شهری، برنامه‌ریزی شهری و محیط زیست شهری بزنند.

دولت یازدهم پیگیر حل پدیده ریزگردها با منشاء خارجی است/ 350 هزار چاه غیرمجاز در کشور وجود دارد

معاون وزیر کشور و رییس سازمان مدیریت بحران، با اشاره به اینکه پدیده ریزگردها فراتر از یک بحران است، گفت: دولت یازدهم پیگیر حل پدیده ریزگردها با منشاء خارجی است.

خبرنگار :نیوشا یعقوبی / منتشر کننده : زهره حاجیان

701/700

کد خبر: 761905

وب گردی

وب گردی