بخش خصوصی آذربایجان شرقی آماده تولید تجهیزات صنعت نفت و گاز

استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه علاقه‌مندیم بخشی از تولیدات استان را به سمت تولیدات دانش‌محور سوق دهیم، گفت: بخش خصوصی این استان با برخورداری از توان بالای تولید تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت و گاز آماده سرمایه‌گذاری در این زمینه است.

به گزارش ایسکانیوز؛ اسماعیل جبارزاده در مراسم امضای تفاهم‌نامه همکاری‌های علمی و فناوری با ستاد توسعه فناوری‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ کشور، اظهارکرد: استان آذربایجان شرقی به عنوان استانی که توانمندی‌های زیادی در حوزه فناوری دارد آماده است سهم بسزایی در این زمینه داشته باشد.
وی با اشاره به آغاز اجرای پروژه خط اتلین غرب کشور به تبریز، گفت: با اجرای این پروژه و اتصال صنایع پتروشیمی استان به ذخایر گازی کشور، افق جدیدی در این صنعت گشوده می‌شود و ایجاد شهرک صنعتی پتروشیمی هم در این راستا در دستور کار است.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه فناوری‌های نفت و گاز کشور متناسب با نیازهای این صنعت پیشرفت نکرده است، گفت: قطع وابستگی به نفت، به معنی کار نکردن در این حوزه نیست؛ بلکه باید با استفاده از توانمندی‌های علمی و فنی، در این حوزه صاحب فناوری شویم.
وی با اشاره به فعالیت‌های منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در حوزه نفت و گاز، گفت: با آغاز کارهای مقدماتی در این زمینه، پروژه‌های مطالعاتی مشترک با ستاد کشوری نیز انجام شده و علاقه مندیم وارد فاز جدید عملیاتی شویم.
جبارزاده با اشاره به موافقت وزارت نفت با تامین بخشی از تجهیزات صنعت نفت کشور توسط استان آذربایجان شرقی، گفت: در اوایل خرداد ماه جلسه‌ای با معاون مهندسی وزارت نفت خواهیم داشت تا در مورد ساز و کارهای این همکاری تصمیم‌گیری شود.
وی با بیان اینکه سالیانه افزون بر 20 میلیارد دلار صرف تعمیر، تجهیز و نگه‌داری تجهیزات موجود صنعت نفت کشور می‌شود، گفت: با وجود شرکت‌های توانمند قطعه‌ساز در استان، اطمینان داریم که سهم قابل توجهی از این رقم را می‌توانیم به خود اختصاص دهیم.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه نیازمند حمایت‌های ستاد توسعه فناوری‌های نفت و گاز کشور در این زمینه هستیم، افزود: صنعت‌گران ما توان تولید هر نوع محصول و قطعه‌ای را دارند و برای تجاری‌سازی ایده‌های خود نیازمند حمایت هستند.
وی با اشاره به شناسایی حدود 200 شرکت در استان که تجربه همکاری با صنعت نفت را دارند، گفت: این شرکت‌ها برای ورود جدی در بازار صنعت نفت نیاز به هم‌افزایی و کار مشترک دارند که بر این اساس به دنبال تشکیل هولدینگ‌هایی هستیم که توان رقابت در بازار صنعت نفت را داشته باشند.
جبارزاده همچنین بر ارتباط علمی دانشگاه‌های استان با دانشگاه‌های صاحب‌نام در حوزه صنعت نفت و گاز تاکید کرد و گفت: برای تامین نیازهای فنی و نرم‌افزاری نیاز داریم که به صورت سازمان‌دهی شده و تشکیلاتی، این ارتباط را ایجاد کنیم.
وی همچنین اظهار کرد: بخش خصوصی ما نسبت به موفقیت در بازار صنعت نفت باور قلبی دارد، اما لازمه این امر آگاهی از برنامه‌های بلندمدت صنعت نفت و افق پیش روی این صنعت است تا بر اساس آن برنامه‌ریزی‌های لازم صورت گیرد.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ کشور نیز در این مراسم با تاکید بر ایجاد انسجام بین دانشگاه‌ها و صنعت نفت، گفت: امروز بیشترین ارزش افزوده بخش نفت و گاز در دست کسانی است که مجهز به علم و فناوری هستند.
جعفر توفیقی با بیان اینکه هدف ستاد توسعه فناوری‌های نفت و گاز، حمایت از این صنعت به عنوان صنعت کلیدی کشور است، افزود: معتقدیم که صنعت نفت در حوزه توانمندی‌های فناوری، به شایستگی‌های جهانی خود نرسیده و لازم است که با اتکا به دانش و خلاقیت متخصصان داخلی، این صنعت را به آخرین فناوری‌های روز دنیا مجهز کنیم.
وی با اشاره به وجود نیروهای خلاق و توانمند در صنعت و دانشگاه‌ها و شرکت‌های قوی در بخش خصوصی، گفت: شاید تنها مشکل در بین این اجزای مناسب، عدم انسجام و کار مشترک و گروهی است و باید این حلقه‌ها به هم متصل شوند تا بتوانیم صنعت نفت را به یک صنعت دانش‌بنیان و فناوری‌محور تبدیل کنیم.
توفیقی با اشاره به تاکید سیاست‌های اقتصاد مقاومتی بر توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، گفت: امروز صدها شرکت در تولید تجهیزات صنعت نفت و گاز فعال هستند، اما در ورود به بازار این صنعت مشکلاتی دارند.
وی افزود: صنعت نفت انتظار دارد که از فناوری‌های روز و استاندارد دنیا بهره‌مند شود و تولیدکنندگان ما نیز باید خود را با نیازهای این صنعت تطبیق دهند.
دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ کشور با قدردانی از حمایت‌های استاندار آذربایجان شرقی که ستاد نفت و گاز استان با درک درست ایشان از مسأله فناوری تشکیل شده است، گفت: علاقه و انگیزه مسئولان و وجود زیرساخت‌های قوی صنعتی در این استان، نشان می‌دهد که آذربایجان شرقی شانس بسیار زیادی برای ایفای نقش فعال در حوزه نفت و گاز کشور دارد.
وی افزود: همه شرایط موفقیت استان آذربایجان شرقی در حوزه فناوری‌های نفت و گاز اعم از نیروی انسانی توانمند، دانشگاه‌های مرتبط و زیرساخت‌های صنعتی فراهم است و ستاد توسعه فناوری‌های نفت و گاز کشور نیز نسبت به حمایت از این استان، احساس مسئولیت می‌کند.
مدیر منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی هم با تاکید بر ضرورت تدوین برنامه‌ای راهبردی در حوزه نفت و گاز استان، گفت: فعالان بخش خصوصی در آذربایجان شرقی برای سرمایه‌گذاری در این صنعت اعلام آمادگی کرده‌اند و ما نیز با تمام توان برای پیشبرد فعالیت‌های بخش خصوصی همکاری خواهیم کرد.
علی جهانگیری با اشاره به فعالیت منطقه ویژه علم و فناوری ربع رشیدی در حوزه نفت و گاز، گفت: با حمایت‌های ویژه‌ای که شخص استاندار آذربایجان شرقی از فعالیت‌های دانش‌بنیان و فناورانه داشته‌اند امروز شاهد توسعه فعالیت‌های ستادهای فناوری در استان هستیم.
** امضای تفاهم‌نامه همکاری‌ بین استانداری آذربایجان شرقی و ستاد توسعه فناوری‌های نفت و گاز کشور
استانداری آذربایجان شرقی و ستاد توسعه فناوری‌های نفت، گاز و زغال‌سنگ کشور به منظور همکاری مشترک در زمینه بسط و توسعه علمی، فناوری و صنعتی موجود در حوزه نفت و گاز استان و ارتقای آن در مقیاس کشوری و بین‌المللی، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و فناوری امضا کردند.
در این تفاهم‌نامه بر تقویت تشکل‌های بخش خصوصی و شرکت‌های دانش‌بنیان و کمک به توسعه خوشه صنعتی تجهیزات صنایع نفت و گاز در استان تاکید شده است.
همگرایی سازمان‌ها و دستگاه‌های مرتبط به منظور بهبود فضای کسب و کار، تسهیل ورود بنگاه‌های منطقه به زنجیره تامین شرکت‌های مادرصنعت نفت و گاز و انتقال تجارب این شرکت‌ها به خوشه صنعتی نفت و گاز استان از دیگر اهداف این تفاهم‌نامه است.
در این تفاهم‌نامه همچنین ضرورت انسجام‌بخشی به فعالان بخش مهندسی و صنایع نفت و گاز استان و توسعه خوشه صنعتی مربوطه به‌عنوان ظرفیت بزرگ ارزش اقتصادی و بهره‌گیری حداکثری از توانایی‌های داخلی در راستای تحقق اقتصاد مقاومتی مورد توجه قرار گرفته است.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:نقاشی

402

کد خبر: 761979

وب گردی

وب گردی