رونق تجاری منطقه آزاد چابهار

ارزش واردات کالاهای تجاری به سرزمین اصلی از طریق منطقه آزاد چابهار پارسال رشد ۶ درصدی داشته است.

به گزارش ایسکانیوز؛ سرپرست مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد تجاری – صنعتی چابهار گفت: ارزش واردات کالاهای تجاری به سرزمین اصلی از طریق منطقه آزاد چابهار ۴۳۷ میلیون دلار بوده که نسبت به سال ۹۴ از رشد ۶ درصدی برخوردار بوده است.
علی رجبی افزود: پارسال ۱۷ هزارو ۵۰۱ TEU کانتینر از طریق دریا و خشکی وارد منطقه آزاد چابهار شده است که نسبت به سال قبل از ان سه درصد رشد نشان می‌دهد.
رجبی اضافه کرد: با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران برای کاهش کرایه حمل دریایی از بندرعباس به چابهار از ۷۰۰ دلار به ۴۰۰ دلار به ازای هر کانتینر ۴۰ فوت به توافق رسیده ایم که باعث رونق تجاری در منطقه آزاد چابهار شده است.
وی گفت:: جذب سهمیه باقیمانده واردات کالای تجاری، اخذ مجوز نحوه انعقاد قرار داد برای سال جدید، پیگیری مجوز واردات لوازم و تجهیزات پزشکی، تجهیزات رایانه‌ای و همچنین پیگیری امور مربوط به ترخیص بخشی از کالاهای اساسی کشورشامل مکاتبه با وزارت بهداشت و گمرک ایران از طریق منطقه آزاد چابهار از دیگر اقدامات بوده است.
رجبی تصریح کرد: با شرکت‌های خودرو ساز و وارد کنندگان قطعات خودرو به توافق رسیده ایم تا ترخیص قطعات منفصله خودروهای ۱۶ شرکت مختلف از طریق منطقه آزاد چابهار انجام شود که زمینه ترخیص بیش از هشت هزار TEU کانتینر برای سال ۹۶ فراهم شده است.
سرپرست مدیریت بازرگانی سازمان منطقه آزاد چابهار گفت:: پارسال ۳۲۵ فروند لنج و همچنین ۵۲ کشتی کالا‌ها به مقصد منطقه آزاد چابهار را حمل کرده اند.
وی خاطر نشان کرد: امسال هم ۹ نمایشگاه در زمینه‌های مختلف در سایت نمایشگاهی برگزار خواهد شد.

بازدید مجلسی‌ها از نوارساحلی و مرزهای چابهار

اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی که به شهرستان چابهار سفر کرده اند.
از جنوب شرقی‌ترین نقطه مرزی کشور (پاسگاه ساحلی گواتر در منتهی الیه ساحل مکران) بازدید کردند. در ادامه این سفر، رئیس و اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از اسکله صیادی پسابندر با ناوچه‌های دریابانی نیروی انتظامی و مجتمع بندری شهید بهشتی چابهار بازدید کردند.
بازدید از مرز «دره دور» تنگه صلاه و مورتان سرباز، خلیج گواتر تا مرز ریمدان، بازارچه‌های مرزی ریمدان و پیشین از جمله برنامه‌های سفر اعضای کمیسیون امنیت ملی به شهرستان‌های چابهار و سرباز است.
قرار است اعضای کمیسیون امنیت ملی مجلس پاکستان به همراه کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران ۱۶ تا ۲۰ اردیبهشت در سفری به چابهار از منطقه مشترک گوادر در مرز دو کشور بازدید کنند و سفر امروز کمیسیون امنیت ملی نیز برای فراهم کردن مقدمات کار صورت گرفته است.
دبیرشورایعالی مناطق آزاد کشور هم در سفر به کیش از کشتی اقیانوس پیمای سانی دیدن کرد.
اکبر ترکان به همراه مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش وجمعی از معاونان ومدیران این منطقه از حرکت کشتی بزرگ اقیانوس پیمای سانی به سمت قشم در سومین سفر خود از این کشتی دیدن کردند.
ترکان در بازدید از طبقات و بخش‌های مختلف این کشتی شامل اتاق ها، عرشه، رستوران، کافی شاپ، کابین هدایت کشتی، سینما، فروشگاه و بخش‌های فنی کشتی سانی، ضمن اطلاع از برنامه‌های تفریحی این کشتی در طول سفر، درخصوص افزایش جاذبه‌های کشتی و تامین رفاه مسافران پیشنهادهایی به مسئولان کشتی داد.
کشتی اقیانوس پیمای سانی که با هدف توسعه گردشگری دریایی در راستای تحقق سیاست‌های ابلاغی رهبر معظم انقلاب در برنامه ششم توسعه، سوم فروردین ماه امسال به جزیره کیش وارد شده است، تاکنون سه سفر به مقصد قشم انجام داده و درآینده نزدیک براساس برنامه ریزی‌ها مقاصد جدیدی به برنامه سفرهای این کشتی افزوده‌
می‌شود.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 762081

وب گردی

وب گردی