مراسم اختتامیه جشنواره جهانی برگزار شد

مراسم احتتامیه جشنواره جهانی فیلم برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر، امروز، ٧ اردیبهشت در تالار وحدت برگزارشد.

اشکان خطیبی اجرای مراسم جشنواره جهانی فیلم فجر را آغاز کرد و به دو زبان فارسی و انگلیسی به مهمانان خوش‌آمد گفت.

سید رضا میرکریمی دبیر سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر در سخنان کوتاهی در ابتدای مراسم اختتامیه گفت: می خواهم از همه مدیرانی که به من کمک کردند تا این اتفاق به شکل شایسته ای برگزار شود و از همه داوطلبانی که آمدند و به ما در برگزاری این جشنواره کمک کردند تشکر می کنم. مدت زمانی را در فضای آرمانی که همه ما دوست داریم با هم گذراندیم. فضایی که کسی با اندیشه دیگری کار نداشت و لبخندهایمان را با هم به اشتراک گذاشتیم. ما مصمم هستیم جشنواره فیلم فجر را به پایگاهی برای سینماگرانی که به صلح، کرامت و عدالت می پردازند و کسانی که در جست و جوی کرامت بشری هستند تبدیل کنیم.

مراسم اختتامیه با اهدای جایزه بخش نتپک ادامه یافت.

جایزه نتپک سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با حضور داوران این بخش روی سن به این ترتیب اهدا شد:

در بخش نتپک تندیس، دیپلم افتخار و مبلغ 50.000.000 ریال جایزه نقدی به اصغر یوسفی‌نژاد کارگردان «ائو» از کشور ایران تعلق گرفت.

برای اعطای جایزه بخش نتپک اعضای هیئت داوران این بخش رولاندو تولنتینو، هوشنگ کلمکانی و آن‌دمی گروئه روی صحنه حاضر شدند. گلمکانی درباره بخش نتپک چنین توضیح داد: این اولین بار است که نتپک در جشنواره ایرانی حضور دارد، حدود ۲۰ سال قبل توسط بخش خصوصی آرونا واتاسوف منتقد هندی تشکیل شد و چند سال بعد از شروع کار هیئت داوری سه نفره عمدتا آسیایی معرفی می‌کنند که به یکی از فیلم‌های آسیایی جایزه می‌دهند و ترجیحا فیلم اول یا دوم کارگردان انتخاب می‌شوند.

در ادامه مراسم جایزه بین‌المذاهب به این ترتیب اهدا شد:

دیپلم افتخار و مبلغ 50.000.000 ریال جایزه نقدی به وانگ ژابو کارگردان «چاقو در آب پاک» از کشور چین اختصاص یافت.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با پخش کلیپی درباره عباس کیارستمی کارگردان سرشناس سینمای ایران اختصاص یافت. در جریان برپایی جشنواره جهانی فیلم فجر چند مراسم بزرگداشت برای کارگردان «خانه دوست کجاست» برگزار شده بود.

مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر با اهدای جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) ادامه یافت. در این بخش تندیس بهترین فیلم کوتاه آسیایی و مبلغ 50.000.000 ریال جایزه نقدی به آروین وزیری دفتری کارگردان «هنوز نه» محصول ایران اختصاص یافت.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین کارگردان آسیایی و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی به شهربانو سادات کارگردان «گرگ و بره»‌ محصول افغانستان، دانمارک، فرانسه، سوئد اختصاص یافت.

در بخش جوایز جلوه‌گاه شرق (جوایز فیلم‌های بلند آسیایی) تندیس بهترین فیلم بلند آسیایی (برای کارگردان) و مبلغ 200.000.000 ریال جایزه نقدی به ثابت کورمانبکف کارگردان «بازآمده» از قزاقستان اختصاص یافت.

شهربانو سادات کارگردان برگزیده بخش جوایز فیلم‌های بلند آسیایی بعد از دریافت جایزه خود برای فیلم «گرگ و بره» گفت: این جایزه برایم ارزشمند است٬ چون با وجود این که شناسنامه داشتم نمی توانستم مدرسه بروم به همین دلیل این جایزه را بسیار دوست دارم.

مجید برزگر تهیه‌کننده «هنوز نه» که فیلمش در بخش فیلم‌ کوتاه آسیایی جایزه بهترین اثر را دریافت کرد٬ اعلام کرد آرین وزیر دفتری با این فیلم در جشنواره بوسان حاضر شده و ابراز امیدواری کرد فیلم از این جشنواره هم جایزه دریافت کند.

‌در ادامه مراسم برای اهدای جایزه محمد الامین وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه٬ محمدمهدی حیدریان و رضا کیانیان روی سن آمدند.

تندیس ،دیپلم افتخار و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی به مظفر حسین‌خانی کارگردان فیلم «بابایی»‌از ایران اختصاص یافت.

رضا کیانیان برای دادن جایزه محمد امین (ص) به روی سن آمد و گفت: افتخار می کنم که گفتند جایزه اخلاق را من اعلام کنم. چون جنگ‌ها، مهاجرت‌ها و فقر همه از بی‌اخلاقی می‌آید٬ چون بی‌اخلاق به خودش اجازه می دهد که قانون را زیر پا بگذارد. از تمام بی اخلاقی‌های خودم معذرت می خواهم.

اهدای جوایز بخش سینمای سعادت ادامه دهنده مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر بود.

داوران بخش مسابقه بین‌الملل (سینمای سعادت)فلوریان گالنبر گر، جسیکا وودورث، لخ مایوسکی، میکو هارادا، اوبرتو پازولینی، فاطمه معتمدآریا و رسول صدرعاملی به روی سن آمدند.

لخ مایوسکی جایزه بهترین فیلم کوتاه را چنین اهدا کرد: سیمرغ سیمین بهترین فیلم کوتاه و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی به قصیده گلمکانی کارگردان «آگهی فروش» محصول ایران تعلق گرفت.

قصیده گلمکانی بعد از دریافت جایزه بهترین فیلم کوتاه بخش سینمای سعادت گفت: این اولین جایزه ای‌ست که درایران می گیرم و برایم بسیار ارزشمند است. ممنون از دبیر محترم جشنواره و تمام عوامل فیلمم که بسیار کمک کردند. همیشه از بچگی به جشنواره فیلم فجر می‌آمدم و هیچ وقت فکر نمی‌کردم خودم این بالا بیایم و جایزه بگیرم.

در ادامه جایزه بعدی بخش سینمای سعادت به این ترتیب اهدا شد: سیمرغ سیمین جایزه ویژه هیات داوران برای بهترین دستاورد هنری در یکی از زمینه‌های فیلم‌برداری، تدوین، موسیقی،طراحی صحنه یا طراحی لباس و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی به جین‌جینگ ژو (فیلم‌برداری)، وانگ تو (کارگردان هنری) فیلم سینمایی «آقای بی‌دردسر»‌ محصول چین و فرانسه اختصاص پیدا کرد.

معتمدآریا ضمن خیر مقدم گفت: با عث افتخار ما هفت نفر هست که همه ما توانستیم سینمای جهان را مرور کنیم و انسانی ترین ها را انتخاب کنیم . امیدوارم ما بی راه نرفته باشیم و درست انتخاب کرده باشیم و شما هم در قضاوت ما تردید نکنید.

‌جایزه بعدی بخش سینمای سعادت (مسابقه بین‌الملل) را رسول صدرعاملی ا اهدا کرد.

سیمرغ سیمین و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی برای بهترین بازیگر مرد به استفان دنولیوبوف بازیگر «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص یافت.

سیمرغ سیمین و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی برای بهترین بازیگرزن به مارگیتا گوشوا بازیگر فیلم «گلوری» محصول بلغارستان اختصاص پیدا کرد.

سیمرغ سیمین و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی برای بهترین فیلمنامه به اصغر یوسفی‌نژاد نویسنده « ائو » از ایران

سیمرغ سیمین و مبلغ 100.000.000 ریال جایزه نقدی برای بهترین کارگردان به ایوان دی گائونا کارگردان «گناهکاران» از کلمبیا

برای اهدای جایزه بهترین فیلم بخش سینمای سعادت محمدمهدی حیدریان روی سن حاضر شد.

سیمرغ زرین بهترین فیلم و مبلغ 400.000.000 ریال جایزه نقدی به فیلم «ائو» به کارگردانی اصغر یوسفی‌نژاد محصول ایران تعلق گرفت.

محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی برای اهدای جایزه بهترین فیلم روی صحنه آمد. در این بخش معتمدآریا نیز گفت: سیمرغ بلورین بهترین فیلم به اثری می‌رسد که همه ما را شگفت‌زده کرده بود.

یوسفی نژاد که برای بار سوم روی صحنه آمد، گفت: این جایزه برای استادم کیارستمی و برای تبریز است. زنده باد ایران.


پایان بخش مراسم اختتامیه سی و پنجمین جشنواره جهانی فیلم فجر اجرای علی زندوکیلی بود.

سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی٬ محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه٬ محمدمهدی حیدریان رئیس سازمان سینمایی٬ مهتاب کرامتی٬ علیرضا رضاداد و غلامرضا موسوی٬ داوران بخش‌های مختلف جشنواره شامل هنرمندان سرشناس ایرانی و خارجی و مدیران جشنواره جهانی فیلم فجر از جمله حاضران در مراسم اختتامیه جشنواره‌اند.

٥٠١٥٠١

کد خبر: 762091

وب گردی

وب گردی