اسد: سوریه پس از بحران و جنگ، از پیش از بحران قدرتمندتر خواهد بود

رئیس جمهوری سوریه گفت: بازگشت امنیت به سوریه فقط با توقف پشتیبانی و حمایت خارجی از تروریست‌ها و آشتی ملی آمکان پذیر است.

به گزارش ایسکانیوز، بشار اسد رئیس جمهوری سوریه روز پنجشنبه در گفت‌و‌گو با شبکه تلویزیونی 'تلسور' ونزوئلا گفت: حل و فصل بحران و بازگشت امنیت به سوریه از طریق توقف حمایت خارجی از تروریست‌ها و آشتی میان ملت سوریه و به فراموشی سپردن مسائل گذشته امکان پذیر است.
اسد با تاکید براینکه بخشش و گذشت یکدیگر برای پایان دادن به هرجنگی ضروری است، اظهار داشت: ما درحال حرکت در این مسیر هستیم.
وی گفت:سوریه پس از بحران و جنگ، از پیش از بحران قدرتمندتر خواهد بود.
اسد درباره اتهام استفاده از سلاح شیمیایی بیان کرد: هدف ادعاهای آمریکا و غرب در این خصوص حمایت از تروریست‌هاست و از ویژگی های سیاستمداران آمریکایی این است که هر روز دروغ بگویند.
وی افزود: آن‌ها واقعیت‌های موجود را نمی گویند و روایت‌ غربی‌ها در طول تاریخ سرشار از دروغ بوده است.
رئیس جمهوری سوریه گفت: آمریکا و هم پیمانا‌نش بارها تلاش کردند از ابزار شورای امنیت برای قانونی جلوه دادن تروریست‌ها و دخالت خود در سوریه استفاده کنند.
اسد در پاسخ به سئوالی در مورد هشدار روسیه به استفاده از سلاح شیمایی بیان کرد: تروریست‌ها در طول سال‌های گذشته بارها از سلاح شیمایی در مناطق مختلف سوریه استفاده کردند و ما به طور مکرر از سازمان منع گسترش سلاح شیمیایی درخواست کردیم که کمیته‌‌های حقیقت یاب اعزام کنند و هربار آمریکا در مسیر این تحقیقات یا اعزام کمیته‌ها سنگ اندازی کرد.
وی افزود: این موضوع هفته گذشته هنگامی که ما خواستار تحقیق درباره ادعای استفاده از سلاح شیمیایی در «خان شیخون» شدیم آمریکا و هم پیمان‌هایش از تصویب این طرح در سازمان جلوگیری و از گسترش سلاح های شیمیایی جلوگیری کردند.
اسد بیان کرد: ما همچنان در این خصوص اصرار داریم و با کشورهای همپیمان مانند ایران و روسیه تلاش می‌کنیم که این سازمان گروهی را برای تحقیق درباره این حادثه اعزام کند.
وی اضافه کرد: در صورتی که این تحقیق انجام نشود، ممکن است در آینده نیز این سناریو را برای ایجاد بهانه به منظور دخالت نظامی برای حمایت از تروریست‌ها در سوریه تکرار کنند.
رئیس جمهوری سوریه تصریح کرد: در سال 2003 کالن پاول وزیر امورخارجه سابق امریکا در سازمان ملل در مقابل همه دنیا اعلام کرد که صدام حسین سلاح شیمیایی و هسته ای در اختیار دارد ولی هنگامی که نیروهای آمریکایی وارد عراق شدند ثابت شد که این ادعا دروغ بوده است.
اسد گفت: این نخستین و آخرین حادثه نبوده و نخواهد بود زیرا اگر کسی بخواهد در آمریکا سیاستمدار باشد باید دروغ بگوید، این از ویژگی‌های سیاستمداران آمریکایی است که چیزی بگویند و چیزی دیگری انجام دهند.
وی درباره سیستم‌های دفاعی پیشرفته سوریه نیز گفت: ما با رژیم صهیونیستی درحالت جنگ هستیم و این رژیم از سال 1948 تاکنون به کشورهای عربی اطراف فلسطین حمله کرده است و طبیعی است که ما چنین سیستم‌هایی را دراختیار داشته باشیم.
اسد اظهار داشت: البته تروریست‌ها به دستور رژیم صهیونیستی، آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر بخشی از این سامانه‌ها را تخریب کردند و طبیعی است که با روسیه برای تقویت آن مذاکره کنیم.
وی اضافه کرد: ما این سامانه‌ها را برای مقابله با تهدیدهای هوایی رژیم صهیونیستی و تهدیدهای موشکی آمریکا می خواهیم و احتمال چنین تجاوزی پس از حمله اخیر آمریکا به فرودگاه الشعیرات وجود دارد.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 762098

وب گردی

وب گردی