رئیس جمهوری اندونزی خواستار حل فوری اختلاف در دریای جنوب چین شد

'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی در آستانه اجلاس سران آ.سه.آن و سفر به مانیل پایتخت فیلیپین برای شرکت در این اجلاس تاکید کرد اختلاف بر سر دریای جنوبی چین مساله ای است که باید فورا حل شود.

به گزارش ایسکانیوز، رئیس جمهوری اندونزی روز جمعه در مصاحبه ای با شبکه 'ای.ان.سی'، گفت که اعتقاد دارد مساله دریای جنوبی چین باید در دستور کار اجلاس اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا (آسه آن) باشد.
وی با اشاره به اختلافات کشورهای عضو آ.سه.آن در مورد موضوع دریای جنوبی چین در نشست های قبلی، گفت هنوز هم تفاوت دیدگاه بین اعضای وجود دارد، اما اختلاف در دریای جنوبی چین یکی از مسائلی است که 10 عضو بلوک منطقه ای آ.سه.آن باید فورا آن را حل کنند.
وی توانق چین و آ.سه.آن در مورد کدهای رفتاری در اختلافات دریای جنوبی را مهم دانست و گفت که اعضای این بلوک منطقه ای باید قبل از مذاکره با پکن خود به توافق در مورد دریای جنوبی چین برسند.
چین و 10 کشور عضو آ.سه.آن سال 2002 در 'پنوم پن' کامبوج توافقنامه غیرالزام آوری امضا کردند که این سند چارچوب اصلی مذاکرات بعدی و رسیدن به کدهای رفتاری به عنوان راهنما برای جلوگیری از درگیری را تشکیل می داد و در آن طرف های درگیر برای حل مسالمت آمیز اختلافاتشان از طریق مذاکرات دوستانه توافق کردند و متعهد به اجرای قوانین بین المللی شدند.
تاکنون این کدهای رفتاری مشخص نشده است و طرف ها در این زمینه به توافق نرسیده اند.
پیش بینی شده است کشورهای عضو آ.سه.آن شامل اندونزی، فیلیپین، ویتنام، برونئی، مالزی، تایلند، میانمار، کامبوج، لائوس و سنگاپور به همراه چین تا پایان نیمه نخست سال جاری میلادی چارچوبی برای یک کد رفتاری در اختلافات آبهای مورد مناقشه بیابند.
وی گفت که اعتقاد دارد آ.سه.آن در این دوره گذار باید به اجرای زیرساخت مشترک دریایی و همچنین تحقیقاتی مشترک در منابع دریایی در دریای جنوبی چین بپردازد و حتی گشت های مشترک ایجاد کند و یا صنایع شیلات را با کمک یکدیگر در این ابها توسعه دهند.
در حالی که 'جوکو ویدودو' خواستارطرح موضوع دریای جنوبی چین در نشست های آ.سه.آن و توافق در این مورد است، 'رودریگو دوترته' همتای فیلیپینی اش روز گذشته گفت طرح بحث ساخت و ساز پکن در جزایر مصنوعی و جزیره سازی در دریای جنوبی چین در نشست سران جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) در زمانی که هیچکس جرات فشار به پکن را ندارد بی معنی است.
وی که با چین روابط حسنه ای برقرار کرده است، گفت فیلیپین امسال که کرسی ریاست اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه. آن) را در اختیار دارد، نمی تواند به تنهایی چین را مجبور به رعایت آن کند.
'جوکو ویدودو' رئیس جمهوری اندونزی قرار است در یک سفر رسمی پس از شرکت روز شنبه در نشست سران آ.سه.آن در مانیل، روز یکشنبه به شهر 'داوائو' سفر کند و ضمن انجام مذاکرات دو جانبه با 'رودریگو دوترته' همتای فیلیپینی یک مسیر کشتی رانی را بین فیلیپین و اندونزی راه اندازی کند.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 762138

وب گردی

وب گردی