سال 2017 سال پایان داعش در عراق است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و خبرنگار جنگ درباره وضعیت میدانی موصل اظهار کرد:عملیات آزادسازی شهر موصل توسط نیروهای ارتش عراق، ابتدا به سرعت آغاز شد و تا به امروز 60،70 درصد از شهر پاکسازی شده، است ضمن آنکه باید گفت با این موفقیت ها سال 2017 سال پایان داعش در عراق است.

افشین غلامی تحلیلگر مسائل سیاسی و خبرنگار جنگ که به تازگی از جبهه موصل و تلعفر بازگشته طی گفتگویی اختصاصی با خبرنگار ایسکانیوز درباره وضعیت میدانی موصل اظهار کرد:عملیات آزادسازی شهر موصل توسط نیروهای ارتش عراق، ابتدا به سرعت آغاز شد و تا به امروز حدود 70 درصد از شهر پاکسازی شده، اما تا کنون به دلیل تاکتیک های جنگ شهری داعش و استفاده از سپر انسانی و تل های انفجاری، پیشرویی ها کند شده است.

وی در مورد تاکتیک جنگی داعش گفت:داعش در جنگ شهری توان خود را روی ماشین های انفجاری و اهداف انتحاری و جنگ تک تیراندازی گذاشته و به دلیل کمبود نفرات و فقدان مهمات کافی، کمتر به جنگ روبرو تمایل دارد.

غلامی ادامه داد:داعش در موصل از چهار طرف محاصره شده و چون راه ارتباطی او با دومین مرکز تجمع خود که شهر تلعفر بود،مسدود گردیده لذا همه توان و قوای خود را برای حفظ موقعیت خود به هر قیمت گذاشته است.

وی افزود:مهمترین تاکتیکی که نیروهای ارتش عراق و نیروهای حشدالشعبی به خوبی توانستند داعش را به محاصره کامل در استان نینوا و بخشی از صلاح الدین و استان الانبار دربیاورند،ایجاد کریدور و محاصره همزمان شهر تلعفر بود که منجر به از هم پاشی نظم نظامی داعش و فروپاشی مرکز تصمیم گیری آن ها شد.

این تحلیلگر مسائل سیاسی و خبرنگار جنگ با اشاره به وضعیت داعش در شهر محاصره شده تلعفر اذعان کرد:تلعفر دومین مرکز فکری،عقیدتی و سیاسی داعش در عراق بود که هم اینک از چهار طرف توسط نیروهای حشدالشعبی محاصره شده و قرار است با رسیدن فرمان از بغداد عملیات آزادسازی تلعفر هم شروع شود.

وی تصریح کرد:طبق مشاهدات میدانی من از تلعفر،اکثر فرماندهان رده بالای داعش در عراق،در تلعفر به دام افتاده اند و طبق اخباری که به دست من رسیده تنها نیروهای وفادار با داعش و آن بخش از مردمی که همراه این گروه بودند،در شهر باقی مانده اند.

غلامی با اشاره به نقاطی که هنوز در عراق در تصرف گروه داعش مانده،توضیح داد:در حال حاضر بخشی از استان کرکوک که شامل(الرشادی و حویحه)،بخشی از استان نینوا(قسمت هایی از شهر موصل و دشت نینوا و شهر تلعفر)و بخش هایی از بیابان های استان الانبار در تصرف داعش مانده است.

خبرنگار:علی درخشان/تایید:سرلک

کد خبر: 762144

وب گردی

وب گردی