کره جنوبی: آمریکا باید هزینه استقرار سامانه‌های تاد را خودش بپردازد

وزارت دفاع کره جنوبی در واکنش به اظهارات اخیر ترامپ درباره هزینه استقرار سامانه‌های تاد در این کشور اعلام کرد مواضع سئول در قبال سامانه‌ تاد تغییر نکرده است و آمریکا مسئول پرداخت هزینه این سامانه است. مشاور امور خارجه کاندیدای پیشتاز ریاست جمهوری کره جنوبی نیز در واکنش به اظهارات اخیر دونالد ترامپ پرداخت هزینه‌های سامانه تاد را "غیرممکن" خواند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از خبرگزاری رویترز، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا اخیرا گفت، کره جنوبی باید هزینه مربوط به سامانه دفاع موشکی یک میلیارد دلاری تاد آمریکا در خاک خودش را بپردازد و در عین حال قصد دارد توافق تجاری "وحشتناک" آمریکا با کره جنوبی را مورد مذاکره مجدد قرار داده یا آن را لغو کند.

در واکنش به این اظهارات ترامپ، وزارت دفاع کره جنوبی نیز اعلام کرد، موضع دولت این کشور درباره این که آمریکا مسئول پرداخت هزینه استقرار سامانه تاد است تغییر نکرده است.

یک مشاور ارشد سیاست خارجی مون جائه این، کاندیدای ریاست جمهوری پیشتاز کره جنوبی نیز امروز (جمعه) گفت، پرداخت هزینه سامانه موشکی تاد آمریکا از سوی سئول یک "گزینه غیرممکن" است.

کیم کی جونگ، مشاور سیاست خارجی مون جائه این و استاد دانشگاه یونسی در شهر سئول اظهار داشت: حتی اگر ما سامانه تاد را بخریم عملیات‌های اصلی آن به دست آمریکا قرار است انجام شود.

او تاکید کرد: بنا براین خریدن آن عملا یک گزینه غیرممکن است. این یکی از بحث‌های ما در زمان بررسی گزینه‌ها در ارتباط با این سامانه بود.

کیم، مشاور سیاست خارجی مون است که بر اساس نظرسنجی‌ها با اختلاف زیادی بر دیگر رقبایش در انتخابات ریاست جمهوری 9 مه کره جنوبی برتری دارد و به احتمال زیاد رئیس جمهور آینده این کشور خواهد بود.

لی جی سو، سخنگوی مون نیز گفت مقام‌های کمپین انتخاباتی او از اظهارنظرهای اخیر ترامپ اطلاع دارند و در حال بررسی تقاضای او برای پرداخت هزینه سامانه تاد از سوی کره جنوبی هستند.

یک مقام وزارت دارایی کره جنوبی نیز گفت، دولت آمریکا هنوز درخواست رسمی خود را برای توافق تجارت آزاد با کره جنوبی مطرح نکرده است.

منبع: ایسنا

303

کد خبر: 762173

وب گردی

وب گردی