ابراز نگرانی عمیق وزرای خارجه آ.سه.آن از بحران شبه جزیره کره

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه جنوب شرق آسیا (آ.سه.آن) روز جمعه در بیانیه ای 'نگرانی عمیق' خود را از وضعیت بحرانی در شبه جزیره کره و آزمایش های هسته ای و موشکی کره شمالی ابراز داشتند.

به گزارش ایسکانیوز، وزرای خارجه 10 کشور عضو آ.سه.آن روز جمعه در پایان نشست خود در مانیل پایتخت فیلیپین، نگرانی شدید خود را از تشدید تنش ها در شبه جزیره کره از جمله دو آزمایش هسته ای کره شمالی در سال 2016 و پس از آن پرتاب موشک های بالستیک اعلام کردند.
سران 10 کشور مالزی، فیلیپین، اندونزی، کامبوج، میانمار، لائوس، ویتنام، تایلند، برونئی و سنگاپور به عنوان اعضای بلوک آ.سه.آن نیز قرار است فردا شنبه در مانیل تشکیل جلسه دهند.
به نوشته تارنمای شبکه خبر آسیا، وزرای خارجه این کشورها در بیانیه پایانی خود تاکید کردند: بی ثباتی در شبه جزیره کره به طور جدی اثرات منفی بر منطقه و فراتر از آن دارد.
روسای دستگاه های دیپلماسی این بلوک منطقه ای از دولت کره شمالی خواستند نسبت به تعهدات خود و تمام قطعنامه های شورای امنیت سازمان ملل متحد و قوانین بین المللی به نفع حفظ صلح و امنیت بین المللی متعهد باشد.
در این بیانیه همچنین از همه طرف ها خواسته شده است خویشتنداری خود را در جهت کاستن از تنش ها حفظ کرده و از اقداماتی که باعث بروز و تداوم تنش ها می شود، خودداری کنند.
وزرای خارجه آ.سه.آن همچنین بر پشتیبانی خود برای پاکسازی هسته ای شبه جزیره کره تاکید کردند و خواستار از سرگیری گفت وگوها در شبه جزیره کره برای کاهش تنش و ایجاد شرایط مساعد برای صلح و ثبات شدند.
وضعیت شبه جزیره کره هفته گذشته پس از تنش های لفظی میان مقامات آمریکا و کره شمالی به شدت متشنج شد و اعزام ناوگروه آمریکایی به منطقه نیز باعث گسترش دامنه این تنش ها گردید.
آمریکا علاوه بر رفتارهای تحریک آمیز در منطقه تهدید کرده است که در صورت آزمایش موشک های با برد بلند توسط کره شمالی، آنها را ساقط می کند.
آمریکا از آ.سه.آن خواسته بود در پایان نشست وزرای خارجه و سران آ.سه.آن که فردا شنبه در مانیل به مناسبت پنجاهمین سال تشکیل اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا برگزار می شود، بیانیه شدیداللحنی علیه کره شمالی صادر کنند.

منبع: ایرنا

303

کد خبر: 762177

وب گردی

وب گردی