دانشگاههای علوم پزشکی از تجارب 2 سال گذشته برای حرکت در مسیر تحول بهره برداری کنند

معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به اقدامات صورت گرفته در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: مسیر حرکت دانشگاهها در راستای تحول و نوآوری ارزیابی شده و لازم است مسئولین وزارت بهداشت و دانشگاهها از این نتایج برای بهبود عملکرد و ارتقای آموزش علوم پزشکی بهره برداری نمایند.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در افتتاحیه هجدهمین همایش آموزش پزشکی و جشنواره شهید مطهری که در روز گذشته برگزار شد با اشاره به تشکیل مناطق آمایشی ، لزوم همکاری دانشگاههای علوم پزشکی مناطق با دست اندرکاران آموزش عالی در هر منطقه را یکی از فاکتورهای اصلی در ارتقای آموزش علوم پزشکی و در کل آموزش عالی کشور ذکر کرد و گفت: بر همین اساس تفاهم نامه ای با دانشگاه آزاد اسلامی منعقد شده و از این پس آموزش علوم پزشکی در واحدهای این دانشگاه با همکاری منطقه آمایشی انجام می شود.

دکتر لاریجانی با بیان اینکه بخش خصوصی ظرفیت های زیادی برای توسعه آموزش علوم پزشکی دارد، گفت: راهبردهای کلی مشارکت بخش خصوصی در آموزش علوم پزشکی طراحی و به دانشگاهها ابلاغ شده و اجرای این راهبردها در کشور در حال برنامه ریزی است.

وی توسعه اخلاق حرفه ای در بین دانش آموختگان علوم پزشکی را از الزامات تربیت نیروهای متخصص و مسئول ذکر کرد و گفت: با تشکیل شورای عالی اخلاق پزشکی برنامه ریزی وسیعی در این حیطه صورت گرفته است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت به اقدامات انجام شده در زمینه توسعه بین المللی آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت:‌ سامانه education Iran بستری را فراهم کرده تا ظرفیت های کشور به داوطلبان تحصیل علوم پزشکی در سطح دنیا معرفی شود و از سال 94 تاکنون 1400 برنامه آموزشی به زبان انگلیسی در این سامانه بارگذاری شده و بیش از 700 هزار بازدید از آن صورت گرفته است.

دکتر لاریجانی جذب دانشجوی خارجی را یکی از مولفه های توسعه بین المللی آموزش برشمرد و افزود:‌ حدود 2 هزار دانشجوی خارجی در کشور در حال تحصیل در رشته های علوم پزشکی هستند که 60 درصد آن در مقاطع تحصیلات تکمیلی است. لیکن باید برنامه ریزی وسیع تری در این زمینه در دانشگاههای علوم پزشکی کشور صورت گیرد.

وی گفت: برنامه ریزی برای تعامل با مراکز علمی معتبر جهان یکی از ملزومات تحول در نظام سلامت است و بر این اساس نقشه آمایش بین الملل علوم پزشکی کشور ترسیم شده است. بر اساس این نقشه مشخص می شود که هریک از مناطق آمایشی با کدامیک از کشورها ارتباط داشته باشند. که البته این نقشه دانشگاهها را محدود نمی کند و هریک از دانشگاهها که بخواهند با کشوری خاص ارتباط برقرار کنند با هماهنگی کلان منطقه مسئول می توانند این کار را انجام دهند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اعتباربخشی بین المللی راهکاری است که دانشگاههای علوم پزشکی می توانند خود را با استانداردهای بین المللی تطبیق دهند. تاکنون چند دانشگاه کشور اعتباربخشی بین المللی شده اند و چند دانشگاه نیز اعلام آمادگی نموده اند و مقدمات کار برای اعتباربخشی این دانشگاهها در حال آماده شدن است.

دکتر لاریجانی از تغییرات در نظام ارزشیابی دانشگاههای خارجی و مدارک دانش آموختگان این دانشگاهها سخن گفت و افزود: براین اساس بر این اساس علوه بر بررسی های کارشناسی مدنظر وزارت بهداشت، 700 دانشگاه برتر QS، 800 دانشگاه برتر تایمز و 500 دانشگاه برتر شانگهای در لیست دانشگاههای مورد تایید وزارت بهداشت قرار گرفته اند و هر سال نیز لیست این دانشگاهها مورد بازبینی قرار می گیرد.

وی گفت: طی دهه های گذشته با توسعه آموزش علوم پزشکی کشور ظرفیت های زیادی ایجاد شده و لازم بود تا بخشی از این ظرفیت ها به جذب دانشجوی خارجی اختصاص یابد. همچنین این مجوز صادر شده تا دانشجوی خارجی مازاد بر ظرفیت در دانشگاه های علوم پزشکی جذب شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت صدور شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی را از دیگر تسهیلات اعمال شده برای جذب دانشجویان خارجی برشمرد و گفت: باتوجه به ماهیت آموزش در این رشته ها و لزوم انجام مداخلات بالینی از سوی دانشجویان، صرفا زیرنظر استاد مربوطه شماره نظام پزشکی موقت برای دستیاران خارجی رشته های بالینی اختصاص داده شد.

وی به راه اندازی دانشگاه علوم پزشکی مجازی اشاره کرد و گفت: در راستای برگزاری آزمون های بین المللی در کشور قراردادهایی با برخی موسسات معتبر بین المللی منعقد شده و از طریق همکاری مرکز سنجش آموزش پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی مجازی از ساال گذشته تاکنون چندین آزمون بین المللی از جمله تافل،‌IELTSE و GRE در کشور برگزار شده است.
دکتر لاریجانی بازمهندسی مرکز سنجش آموزش پزشکی کشور و ایجاد مراکز سنجش در تمامی مناطق آمایشی را از اقدامات انجام شده برای ارتقای آزمون های علوم پزشکی ذکر کرد و گفت: در این مسیر آزمون صلاحیت بالینی در تمامی مناطق آمایشی کشور برگزار می شود و همچنین آزمون پیش کارورزی نیز به صورت الکترونیک برگزار می شود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بر لزوم اعتباربخشی برای ارتقای کیفی بیمارستان های آموزشی و دانشگاهها تاکید کرد و گفت: با تشکیل کمیسیون اعتباربخشی برنامه ریزی وسیعی در این راستا انجام شد. ماموریت هایی نیز در این راستا به دو دانشگاه علوم پزشکی ایران و اصفهان سپرده شده و علاوه بر ارزیابی داخلی، ارزیابی خارجی بیمارستان های آموزشی و همچنین دانشگاهها و موسسات آموزشی با مشارکت دبیرخانه مناطق آمایشی انجام شده و به زودی نتایج این کار اعلام می شود. وی افزود: در واقع بعد از انقلاب اسلامی این اولین بار است که دانشگاههای علوم پزشکی کشور اعتباربخشی می شوند.

دکتر لاریجانی گفت:‌ در اجرای اعتباربخشی دانشگاهها و موسسات آموزشی، دانشگاهها براساس 42 استاندارد الزامی و 24 استاندارد ترجیحی ارزیابی شدند و برطبق تطبیق با استانداردهای الزامی این دانشگاهها در 4 گروه طبقه بندی شدند و 7 دانشگاه با کسب امتیاز کامل در ارزیابی به مدت 2 سال تایید اعتبار شدند و در همین جمع از این دانشگاهها تقدیر خواهد شد.

وی از تلاش های صورت گرفته در راستای ارتقای بدنه هیات علمی دانشگاهها سخن گفت و افزود: طی 2 سال گذشته اعتبارات ستادی آموزش و همچنین بودجه بخش آموزش در دانشگاهها تا حد چشمگیری رشد کرده،‌ لیکن باتوجه به برآوردهای انجام شده هنوز هم درصد کمی اعتبارات مورد نیاز برای حوزه آموزش تامین شده و لازم است سازمان های بالادستی برنامه ریزی جدی در این زمینه داشته باشند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت ضمن تشریح مسیر آینده تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی گفت: همزمان با اجرای این برنامه ها،‌ارزیابی و پایش آن نیز از طریق سامانه آتنا انجام شده و تاکنون 2 گزارش از ارزیابی فرایند و یک گزارش نیز درخصوص اقدامات انجام شده در راستای ماموریت های سپرده شده به مناطق آمایشی تدوین گردیده که امیدواریم دانشگاهها باتوجه به این نتایج برای پررنگ تر کردن نقاط قوت و رفع چالش ها برنامه ریزی نمایند.

دریافت کننده:زهرا پورعادل

703

کد خبر: 762191

وب گردی

وب گردی