سخنان مطرح شده در مناظره اول  انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری را اینجا ببینید

اولین مناظره با حضور شش نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری رأس ساعت چهار و نیم آغاز شد.

به گزارش ایسکانیوز؛ بر اساس قرعه کشی آقای جهانگیری روی صندلی شماره 4، آقای آقامیرسلیم روی صندلی شماره 6، روحانی روی صندلی شماره 2، رئیسی روی صندلی شماره 5، هاشمی طبا روی صندلی شماره 1 و قالیباف روی صندلی شماره 3 نشستند.

چه برنامه‌ای برای کنترل حاشیه نشینی دارید؟/مصطفی میرسلیم ؛اولین کاندیدای که پشت تریبون رفت

سید مصطفی میرسلیم نامزد حزب موتلفه اسلامی در انتخابات در پاسخ به این سوال که چه برنامه‌ای برای کنترل حاشیه نشینی دارید می گوید: مهمترین سرمایه هر کشوری نیروی انسانی آن است. این نیرو باید متناسب با ظرفیت های زیستی تقسیم بندی شود و براساس آن نیروهای انسانی در امور مختلف کشور مشارکت کنند.

در کشور ما هر استانی متناسب با شرایط زیستی خود استعدادهایی دارد. که اگر به آن توجه شود می تواند به شکوفایی برسد. عدم توجه به این موضوع باعث شده که نیروهای انسانی از روستاها به شهرها و از شهرها به کلان شهرها روی بیاورند همین امر مشکلات متعدد فرهنگی اجتماعی اقتصادی و امنیتی را ایجاد می کند.چاره این است که دوباره به طرح آمایش سرزمین و توزیع متناسب ثروت و همچنین به کارگیری صحیح منابع آبی بازگردیم.

به دلیل استفاده ناصحیح از منابع آب بسیاری از روستاه های ما با پدیده بیابانزایی مواجه شدند ناچار نتوانستند دوام بیاورند و به ناچار به شهرها روی آوردند یکی از دلایل بی توجهی به منابع آب استفاده از چاه های عمیق، غیرمجاز و از بین رفتن شبکه های قنات در کشور است که نزولات آسمانی خدادادی را به اندازه ای که قابلیت استفاده داشت در اختیار مردم قرار می داد و امکان بهره گیری از این منابع را فراهم می کرد. این روستاییان که نتوانستند درست از امکانات آبی استفاده کنند ناگزیر به حاشیه شهرها پناه بردند و در آنجا با امکانات لازمی که برای زندگی صحیح انسانی ضروری است مواجه نشدند وارد شهرها شدند و تن به کارهایی دادند که شخصیت انسانی آنان محترم شمرده نشده است و مسائل مختلف را از نظر اجتماعی ایجاد کرده است نتوانستند از بهداشت و درمان درست و آموزش و پرورش صحیح برخوردار شوند بسا که در مواجهه با مشکلات با یأس و افسردگی به مواد مخدر پناه بردند و مشکلات اعتیاد را در جامعه پدیدار ساختند. مشکل اصلی حاشیه نشینی به عدم توجه به سیاست های آمایش سرزمینی برمی گردد ظرفیت های زیستی ما در نقاط مختلف کشور یکسان نیست امروز باید پاسخ دهیم به چه علت در استان سیستان و بلوچستان به ویژه اطراف زابل با مهاجرت گسترده مواجه شدیم بطوری که در آنجا جمعیت شهری و روستایی، مناطق را ترک کردند در حالی که آنها هستند که پشتیبان اصلی مرزهای ما و تقویت کننده نیروی انسانی ما باشند. معلوم نیست چه کسی و چگونه باید پاسخگوی این مشکلی که برای کشور بوجود آمده باشد.

حاشیه نشینی و پاسخ هاشمی طبا

مصطفی هاشمی طبا وزیر صنایع در دولت‌های سوم و چهارم بعد از انلاب می گوید: لازم می دانم نکته ای را مورد توجه قرار دهم تا این بحث مقدار زیادی بیشتر مورد توجه قرار گیرد.
بحث آمایش سرزمینی، روستاییان و بحث آب و یا بحث های دیگر زیست محیطی که مستقیما به زیستگاه انسان بر می گردد میراثی از گذشتگان است که به بشر عطا شده است و وقتی ما این بحث های مختلف را کنار هم قرار می دهیم و اولویت برای آنها قائل نباشیم این طور می شود که بعضی از مسائل که بیشتر به چشم می خورد بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و مسائل مهمی که کمتر به چشم می خورد و در معرض دید کمتر است به آن توجه نشود.
واقعا سرزمین ما دچار بحران شدید زیست محیطی است و زیستگاه انسان در این مجموعه کاملا در حال ازبین رفتن است که مثال های متعددی در این مورد است. اولویت اولی که برای کشور ما باید قائل شد توجه به زیستگاه و حفظ ایران است و اگر قرار باشد همه مسائل را بدون توجه به اولویت مورد توجه قرار دهیم نظر آقای میرسلیم مورد عنایت قرار نخواهد گرفت.

دو دلیل اصلی و مهم پدیده حاشیه نشینی در کشور از دیدگاه حسن روحانی

حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی نامزد ریاست جمهوری بیکاری و نبود درآمد کافی را به عنوان دو دلیل اصلی و مهم پدیده حاشیه نشینی در کشور عنوان کرد. یکی از مشکلات اصلی ایران و حتی همه کشورها، حاشیه نشینی است؛ کشوری سراغ نداریم که با این پدیده مواجه نباشد. معمولا در شهرهای بزرگ و پایتخت، وضعیت اشتغال بهتر است و این افراد به این مناطق پناه می آورند؛ بتدریج برای اسکان و استراحت خود جایی در حاشیه شهرها می یابند و کم کم خانواده و اقوام و خویشان خود را به آنجا می آورند.
وی، دلیل بعدی حاشیه نشینی در کشور را مساله عدم تعادل برشمرد.

واکنش قالیباف به سخنان سید مصطفی میرسلیم در موضوع حاشیه نشینی

محمدباقر قالیباف در اولین مناظره در واکنش به سخنان سید مصطفی میرسلیم در موضوع حاشیه نشینی می گوید حاشیه نشینی نکته مهم و کلیدی است ما امروز حدود 11 میلیون نفر حاشیه نشین عمدتا در حاشیه شهرها داریم که به علت فرصت های نابرابر اجتماعی و بحران های اقتصادی به وجود آمده است. یک راه حل برای حل مشکل حاشیه نشینی چاره اندیشی برای دراز مدت است اما هم زمان باید برای کوتاه مدت هم یک برنامه داشته باشیم، معمولا در دنیا این گونه است که دولت ها از حاشیه نشین ها حمایت می کنند من با آشنایی ای که با نظرات آقای میرسلیم دارم می دانم که ایشان هم با من هر نظر هستند.

بخشی از این محرومین و کم درآمدها همین حاشیه نشین ها هستند، دولت هم در گذشته تدبیر کرده در حوزه یارانه ها به این افراد کمک کند و در هفت سال گذشته نیز کمک شده اما آنها گله می کنند که در طول این هفت سال با توجه به افزایش گرانی و تورم اتفاق افتاده ارزش آن 45 هزار و 500 تومان امروز به کمتر از 15 هزار تومان رسیده است و چرا این رقم همپایه تورم کشور افزایش پیدا نمی کند؟ و یا گله دیگر حاشیه نشینان این است که چرا مبلغ یارانه ها بین همه اقشار به طور مساوی تقسیم می شود و البته این نگرانی را هم دارند که افزایش یارانه ها مجددا باعث افزایش قیمت ها نشود.

قالیباف خطاب به میرسلیم می گوید جناب عالی برای اقدام کوتاه مدت برای این محرومین چه اقداماتی را انجام می دهید و برای دراز مدت و حل ریشه ای حاشیه نشینی چه برنامه هایی دارید.

جهانگیری در فرصت دو دقیقه ای خود در واکنش به سخنان میرسلیم چه گفت؟
جهانگیری در واکنش به سخنان سید مصطفی آقا میرسلیم گفت: حاشیه نشینی یکی از مهمترین آسیب های اجتماعی است که در اکثر شهرهای بزرگ کشور از تهران گرفته تا اصفهان، مشهد، زاهدان و چابهار و دیگر شهرهای بزرگ با این پدیده روبرو هستند. نباید آنها را به عنوان افراد اضافی نگاه کرد آنها همه ایرانی هستند اما به دلایل مختلف به حاشیه شهرها پناه اورده اند و باید به مسائل آنها به طور جدی توجه شود.

حاشیه نشین ها باید دیده شوند خوشبختانه در دولت یازدهم با این پدیده برخورد بسیار علمی و برخورد دقیق کارشناسی سازماندهی شده است و یک شورایی به نام شورای باز آفرینی مناطق سکونتی مردم ایجاد کرده ایم اعم از بافت های فرسوده، بافت های میانی و حاشیه نشینی. برای سلامت آنها برنامه ریزی دقیقی شده و است و تقریبا تمام حاشیه نشین ها در این دولت بیمه شده اند و برای آنها مراکز بهداشت و در مان مستقر شد و برای جوانان و فرزندان آنان که از تحصیل محروم مانده بودند تمام آنها شناسایی شده و در این دولت برای آنها برنامه های آموزشی دیده شد. حتی برای دانشجویان معلول آنها که با معلولیت روبرو بودند و از تحصیل باز مانده بودن شرایط فراهم شد.

مواضع ریسی درباره حاشیه نشینی/اولین گام نوسازی و بهسازی نسبت به مسکن و خانه آنهاست

سیدابراهیم رئیسی در اولین مناظره تلویزیونی و در واکنش به سخنان سیدمصطفی آقامیرسلیم در موضوع حاشیه نشینی گفت : آمار یازده میلیون مربوط به سال 92 است و درحال حاضر شاید تعداد حاشیه نشین ها را تا 16 میلیون نیز بتوان برآورد کرد. تثبیت مالکیت یکی از مسائلی است که باید در بحث حاشیه نشینی مورد توجه واقع شود.

آمار دقیق باید نسبت به حاشیه نشینی اولاً معلوم بشود و نکته دوم آنکه یک بحث علمی و تحقیقی می کنیم که دلایل حاشیه نشینی چیست. نکته مهم این است که ما با افرادی که در حاشیه شهرها سکونت دارند چه باید بکنیم؟ اولین گام در مورد آنها مسئله نوسازی و بهسازی نسبت به مسکن و خانه آنهاست که حتماً باید انجام شود، لذا نظام شهری باید مأموریت پیدا کرده و این موضوع را ساماندهی کند.
نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه حاشیه نشین ها عزیزانی هستند که بنابر مشکلاتی این زندگی را انتخاب کرده اند اظهار داشت: همانطور که اشاره شد حتماً مسئله آموزش، بهداشت و مشکلاتی که با آن مواجه هستند، مشکلاتی جدی است.
یکی از اقدامات مهم در حاشیه شهر مشهد انجام شد این بود که بسیاری از حاشیه نشین ها مطرح می کردند که نمی دانند آیا مالکیت خانه ای که در آن زندگی می کنند از آن خودشان است یا خیر، لذا تثبیت مالکیت و خدمات رسانی که باید نسبت به آنها انجام شود یکی از مسائل مهم در این موضوع است. باید سرمایه گذاران و صنایع دعوت شوند تا در این مناطق سرمایه گذاری کنند تا مشکل حاشیه نشینی برطرف شود.

دومین سوال و رییسی که به عنوان دومین کاندیدای پشت تریبون قرار گرفت

سوال دوم این بود که چه برنامه و راهکاری برای رشد عدالت و کاهش فاصله طبقاتی دارید؟ سید ابراهیم رییسی به قید قرعه دومین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به این سوال پاسخ دهد.

رییسی در جواب می گوید: عدالت اجتماعی یکی از اهداف مهم جمهوری اسلامی ایران است و فاصله طبقاتی به هیچ عنوان زیبنده نیست. آنچه نگران کننده است این است که ضریب جینی نشان می‌دهد در سالهای هدفمندی یارانه ها این فاصله طبق مرکز آمار کمتر شده است اما در سالهای اخیر بیشتر شده است یعنی از ۳۶ درصد به ۴۳ درصد رسیده و افزایش داشته است.

راهکار برون رفت از این وضع آن است که ما نسبت به دهک های پایین جامعه توجه بیشتری داشته باشیم . افزایش 3 برابری حقوق این گروه از جمعیت کشور گام نخست است. در گام بعدی باید نسبت به توانمندسازی افراد تحت پوشش سازمان های حمایتی اقدام کرد. بر این اساس تلاش خواهیم کرد در مرحله اول یک میلیون نفر ازاین جمعیت را توانمند کنیم.برای دهک های متوسط جامعه و این گروه از جمعیت کشور باید تسهیلاتی قایل شویم تا بتوانیم فاصله طبقاتی را کمتر کنیم .


وی تجدید نظر درباره اخذ مالیات از حقوق بگیرانی را که زیر 3 میلیون تومان دریافت می کنند از دیگر برنامه های خود برشمرد و تاکید کرد: آنچه اهمیت دارد اینکه اجازه ندهیم افرادی قانون را دور بزنند و فرار مالیاتی داشته باشند . این اقدامات کاملا در مسیر عدالت اجتماعی است و قطعا می تواند در جهت حمایت از قشر فقیر جامعه و ایجاد اشتغال برای بیکاران موثر باشد .اگر اقدام فوری در این خصوص برداشته نشود حتما با بحران روبرو خواهیم شد .

سوالات میرسلیم در مقابل سخنان رییسی

میرسلیم در واکنش به سخنان رییسی گفت آیا اقداماتی که در طول برنامه پنجم توسعه انجام شده در جهت کاهش عدالت اجتماعی بوده یا توانسته به سرانجام برسد یا نه؟ درباره چگونگی تغییر روند تبعیض در جامعه چه کار می شود کرد که ما بتوانیم با چاره جویی تبعیض، بر استقرار عدالت اجتماعی بیفزاییم. آیا نوع سبک زندگی ما در حال حاضر در جامعه به شکل مطلوب است یا باید دگرگونی شود و چگونه باید این دگرگونی لحاظ شود

هاشمی طبا برای عدالت اجتماعی چه می کند؟
هاشمی طبا گفت: یقیناً اقشار محروم، معلولان و بی سرپرستان باید مورد توجه دولت قرار بگیرند و از طریق سازمان های حمایتی مانند کمیته امداد و بهزیستی از آنها حمایت شود اما معنای آن این است که ما باید یارانه هایی را که به صورت عمومی توزیع می کنیم در دسترس آنها قرار بدهیم تا به آنها بتوانیم سر و سامان بدهیم که معنای آن بزرگتر شدن دولت و فروش ارز است بنابراین باید ببینیم حد یقف دولت در بزرگ شدن چقدر است؟ اگر همه را از دولت بخواهید باید برای اینکه امکانات محدودی در اختیار عموم مردم قرار بگیرد باید تولید ناخالص را با بهسازی و اصلاح کشاورزی بخصوص با ارائه خدمات و بویژه با مسئله توریسم حل کنیم تا تولید و سرانه آن بالا برود زیرا منابع فعلی محدود است.

روحانی و عدالت اجتماعی؛ برای بهبود عدالت اجتماعی باید با رانت های اجتماعی و مالی به عنوان یک پایه مبارزه کنیم

حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: در مساله عدالت اجتماعی که اهمیت فراوانی دارد باید ابتدا تعادلی بین شرق و غرب کشور ایجاد کرد چرا که وضعیت غرب بهتر از شرق است که بخشی از آن به شرایط کویری و کم آبی در این منطقه بر می گردد.


البته دولت یازدهم در این زمینه اقداماتی کرد که نمونه آن رسیدن گاز برای اولین بار به زاهدان و همچنین آغاز ساخت راه آهن به سمت چابهار است و چابهار در آینده توسعه بیشتری پیدا خواهد کرد. خوشبختانه اکنون مستمری افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی سه برابر ابتدای دولت یازدهم است و برای خانواده های دو معلول مسکن ساخته شده و برای تک معلول ها هم مسکن در حال ساخت است. البته برای بهبود عدالت اجتماعی باید با رانت های اجتماعی و مالی به عنوان یک پایه مبارزه کنیم .

قالیباف: زمانی که در شهر تهران شروع به کار کردیم دیدیم که فاصله شمال و جنوب زیاد است
قالیباف نامزد دیگر انتخابات ریاست جمهوری نیز در ادامه این مناظره تحقق عدالت اجتماعی را از اهداف انقلاب اسلامی دانست و گفت: از زمانی که در شهر تهران شروع به کار کردیم دیدیم که فاصله شمال و جنوب زیاد است اما آن را کم کردیم چون باید به محرومان توجه و روی بافت های فرسوده تمرکز می کردیم که این اتفاق افتاد و این مهم هم از نظر کالبدی شهر و هم از نظر نیروی انسانی مشخص است .شغل یکی از حقوق های شهروندان است که در برنامه ما هم توجه به این مهم دیده شده است.

بر شکاف طبقاتی در جامعه افزوده شده و فرصت های اجتماعی نابرابر است چرا که فرصت های اجتماعی که چهار درصد جامعه از آن برخوردارند 96 درصد دیگر برخوردار نیستند.

جهانگیری و عدالت اجتماعی

اسحاق جهانگیری در اولین مناظره در پاسخ به موارد مطرح شده از جانب حجت الاسلام رئیسی گفت: عدالت یکی از آرمانی های نظام جمهوری اسلامی و همه نظام های سیاسی در دنیا است و محدود کردن این دولت فقط به مسائل اقتصادی ظلم به عدالت است.

عدالت آموزشی یعنی این که هر فرزندی در هر نقطه کشور بتواند درجات علمی را طی کند، عدالت سیاسی یعنی اینکه هر فردی نه صرفا به دلیل وابستگی به یک تفکر و جریان سیاسی در یک جا قرار بگیرد بلکه باید در بین نیروهای سیاسی عدالت برقرار شود. عدالت قضایی یعنی اینکه تمام دستگاه ها با مردم که به دستگاه قضایی مراجعه می کنند احساس عدالت در دستگاه قضایی کنند متاسفانه احساس عدم عدالت در کشور بالا رفته است . مهمترین کار این است که باید اقداماتی انجام دهیم تا همه جامعه احساس کند مسئولانشان در سطوح مختلف بر مبنای عدالت تصمیم گیری می کنند.

عدالت اقتصادی یکی از نماد های مهم عدالت است که بخشی از آن عدالت منطقه ای و جغرافیایی است برخی مناطق مرزی کشور از محرومیت ویژه برخوردارند که با امتیاز باید آنها رشد داد. مورد دیگر عدالت توزیعی است زیرا برخی از افراد به ثروت های باد آورده دسترسی پیدا کرده اند کسی که موفق می شود در اثر تماس با برخی افراد و مسئولان به سرمایه های بزرگ دسترسی پیدا کند این سبب می شود در جامعه بی عدالتی توسعه یابد.اینکه یک فرد موفق می شود بیش از 3/8 میلیارد دلار از اموال کشور را به جیب بزند هر کسی این خبر را بشنود می داند که جامعه به سمت بی عدالتی رفته است عده ای با فساد و زد و بند به ثروت های باد آورده رسیده اند اما متاسفانه عده ای به حداقل های زندگی نیاز دارند.

یارانه ها در سال اول به دلیل اینکه 45 هزار تومان در بین همه مردم توزیع شد ضریب جینی را تغییر داد و بر زندگی طبقات ضعیف بیشتر تاثیر گذاشت اما اینکه می گویند یارانه سه دهک اول را افزایش بیشتری می دهیم نتیجه اش این می شود که دهک های چهارم و پنجم به علت کم بودن فاصله دهک ها در ایران از دهک سوم ضعیف تر می شوند.

سوال سوم: مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید؟

مصطفی هاشمی طبا سومین کاندیدای بود که پشت تریبون رفت، وی پاسخ به سومین سوال مناظره مبنی بر این که مشکل مسکن ناشی از چه مولفه‌هایی است و چه برنامه‌ای برای حل مشکل مسکن خصوصا برای زوج‌های جوان دارید، گفت: حرکت در کشور باید برای حل علت هایی باشد که باعث بروز مشکلات برای اقشار مختلف جامعه است و همه حرف هایی که زده شده تاکنون این بوده که دولت آن کار را بکند و یا این کار را نکند، در حالیکه دولت کارهای زیادی انجام داده است.بدون اینکه نتوانیم درآمد ملی را افزایش دهیم امکان حل این مشکلات وجود ندارد و طبیعتا حل مشکل مسکن نیز از طریق پرداخت وام صورت می گیرد که در بخشی از شهرک های اطراف تهران یا شهرهای دیگر این مسکن ها به این منظور ساخته شده است . موضوع این است که از مسکن مهمتر مسئله کار و اشتغال است.

افراد و به خصوص جوانان با اشتغال می توانند سایر مسائل و مشکلات را نیز حل کنند و با حجم وامی که در بانکها مصوب شده حداقل در اطراف شهرهای بزرگ امکان خریداری خانه وجود دارد و این خانه ها با قیمت حدودا متری 1.5 میلیون تومان وجود دارد و به نظر من اگر مسئله بیکاری حل شود و تحصیلکردگان به کار مبادرت داشته باشند مسئله مسکن نیز قابل حل است، چراکه به هرحال حجم هرچیز در کشور محدود است.

نقطه نظرات روحانی در مورد مسکن

حسن روحانی در فرصت بیان نقطه نظراتش در ارتباط با اظهارات هاشمی طباگفت: برنامه های مختلفی در دولت های گذشته برای مسکن انجام شده است ، دولت گذشته نیز سرمایه گذاری ای به عنوان مسکن مهر در این بخش انجام داده بود. با تمام مشکلاتی که این طرح داشت ،دولت یازدهم خود را موظف دید تا این طرح را تکمیل کند و به زودی این طرح به اتمام می‌رسد.

ما باید به مردم کمک کنیم تا خودشان مسکن خودشان را انتخاب کنند و یا برای تهیه و خرید مسکن مورد نیازشان اقدام کنند . از همین رو وام لازم در اختیار مسکن اولی‌ها قرار می گیرد. مسئله بعدی این است که در زمینه مسکن باید به بافت های فرسوده هم توجه کنیم. درزمانی که بافت های مسکونی به خانه های نو برای چندین خانوار تبدیل می‌شود این طرح می‌تواند تحول خوبی ایجاد کند.برنامه های خوبی برای جوان ها به ویژه زوج‌های جوان در نظر گرفته شده است، می دانید در حال حاضر دو وام ده میلیونی به زوج ها برای تهیه اسباب زندگی ارائه می‌شود.

قالیباف: نباید بگذاریم که دوباره وام‌های کلان به افراد خاص داده شود

محمد باقر قالیباف درباره مسکن گفت: در حوزه مسائل اجتماعی برمی گردیم به این قضیه که تنها چهار درصد افراد در جامعه ما از همه چیز برخوردارند که در مسکن نیز همین صادق است. ما بیش از سه میلیون مسکن در کشور داریم که خالی است. اینها متعلق به چه کسانی است؟ اینها متعلق به همان 4 درصد است که یک ویلا در شمال و یک ویلا در شمال شهر و ... دارند. برنامه ای بوده است که دولت بافت های فرسوده را احیا کند. الان هشت سال از این قضیه می گذرد، اما پیشرفت آن تنها هشت درصد است و در شهر تهران نیز شهرداری اقدام به احیای بافت‌های فرسوده در حد توان خود کرده است.

ما امروز همچنین نباید بگذاریم که دوباره وام‌های کلان به افراد خاص داده شود. وام‌های کلان که در این مدت پرداخت شده است، باید مشخص شود که به چه کسانی پرداخت شده است. آن هم در حالی که بسیاری از زوجین هنوز به دنبال گرفتن وام ازداوج خود هستند.

واکنش جهانگیری به اظهارات هاشمی طبا درباره مسکن

اسحاق جهانگیری در واکنش به اظهارات هاشمی طبا گفت: یکی از مهمترین نیازهای جامعه ما و اقتصاد کشور ما موضوع مسکن است، اما با صدور پروانه های بی حساب و کتاب در شهرها امروزبا بیش از 250 هزار میلیارد ارزش خانه های مسکونی خالی در شهرها مواجه هستیم که ما با بررسی هایی که در این زمینه انجام دادیم ایجاد مسکن اجتماعی را جز اولویت‌هایمان قرار دادیم که نیازمند پوشش سازمانهای حمایتی اجتماعی است.همچنین مسکن روستایی را هم درنظر گرفتیم که سالانه باید 200 هزار مسکن روستایی بهسازی شود که طی این مدت آن مسکن هایی که موفق شده‌اند بهسازی کنند در سوانحی مانند سیل وزلزله خوشبختانه کمتر دچار آسیب شده اند.

کاندیدی انتخابات ریاست جمهوری بابیان اینکه علاوه بر بانک مسکن برای دادن وام به متقاضیان مسکن به سایر بانکها نیز این اجازه داده شده است گفت: ما علاوه بر بانک مسکن به بقیه بانکها هم اجازه دادیم که به موضوع وام مسکن ورود پیداکنند و همچنین با تشکیل گروه های توسعه گری که ایجاد کرده ایم به دنبال بهسازی و بازیابی بافتهای فرسوده نیز هستیم.

ابراهیم رئیسی: مسکن مهر را باید زودتر تکمیل و به دست مردم داد

ابراهیم رئیسی با بیان اینکه در ضرورت توانمند سازی مردم برای ایجاد مسکن شکی نیست، اظهار کرد: نکته اول این است که زوج های جوان مسکن می خواهند. آن‌ها الان می خواهند ازدواج کنند. حتما باید در شرایط فعلی مشکل مسکن شان را حل کنیم. یازده میلیون جوان آماده ازدواج داریم نمی شود دولت آن‌ها را نادیده بگیرد و در این زمینه کمکاری کند. با تمام مشکلاتی که وجود داشت بالاخره مسکن مهر ا یجاد شده و تا حالا 6 درصد آن پیش رفته است باید زودتر آن را تکمیل و به دست مردم داد.بحث ها در مورد بافت فرسوده هم درست است اما اولویت در نظر گرفتن زوج های جوان است با ایجاد یک میلیون مسکن در هر سال باز هم در ایجاد مسکن عقب هستیم.

میرسلیم برای مشکل مسکن چه می کند؟

مصطفی میرسلیم گفت: سرمایه گذارانی هستند که پول خود را برای مسکن های تجملی صرف می‌کنند که این موضوع باید حل شود و این سرمایه گذاری ها در جای مناسبی انجام گیرد. چرا به قیمت زمین اشاره می کنید در حالیکه به جای قائل بودن به زمین گران دولت باید زمین را به صورت رایگان به خصوص به جوانان ارائه کند.

هر کدام ار نامزدها درباره علت مشکل ازدواج جوانان برنامه هایشان برای قشر جوان چه گفتند؟

حسن روحانی در پاسخ به این سوال که مشکل ازدواج جوانان را ناشی از چه علتی می‌دانید و برنامه شما برای قشر جوان چیست؟ اظهار کرد: امروز مشکلاتی در زمینه ازدواج جوانان وجود دارد. اولین مشکل عدم وجود اشتغال است. به طورکلی برای حل این مشکل و مشکلات شببیه به آن باید در جامعه امید به آینده ایجاد شود. اولین اقدامی که در جامعه باید ایجاد شود تا مشکلات اجتماعی ما حل شود من جمله مشکلات اشتغال و ازدواج جوانان، ایجاد امید نسبت به آینده است. تا زمانی که جامعه نسبت به آینده خود نگران باشد و هر روز یک تهدید و حصر جدیدی را شاهد باشیم نشاطی باقی نمی ماند و وقتی هر روز یک محدودیت غیر از آنچه که قانون گفته برای جوانان به وجود بیاید مسلما در آینده زندگی آن‌ها تاثیر می گذارد.

ما در طول ده سال ۸۳ تا سال ۹۳ شاهد جمعیت شش میلیون و ۶۰۰ هزار نفری بودیم که آماده ورود به بازار کار بوده اند اما از میان آنان تنها ۶۰۰ هزار نفر شغل پیدا کردند و این در حالی بود که در آن دوران درآمد ارزی خوبی داشتیم و می توانستیم همه کسانی که در دهه شصت متولد شده بودند را به ازدواج و اشتغال برسانیم اما آنان را رها کردیم و دیدیم که آنان با چه مشکلاتی مواجه شدیم.

امروز امید در جامعه افزایش پیدا کرده و مردم نسبت به آینده وزندگی خود امیدوار هستند یکی از موارد مهم در زمینه اشتغال که اساس آن است بهبود شرایط کسب و کار است که در سال‌های اخیر این وضعیت بهتر شده و رتبه ما در سطح جهانی از ۱۵۲ کشور به ۱۲۰ کشور ارتقاء یافته است و همچنین اعتمادی در جامعه به وجود آمده تا سرمایه گذاری‌هایی انجام شود.در جامعه امروز ما مردم به فضای مجازی دست پیدا کرده‌اند که اگر دولت یازدهم بود این دسترسی‌ها ایجاد نمی‌شد یا محدود می‌شد و امروز از طریق همین وضعیت است که دوستان ما از این فضا برای تبلیغات انتخاباتی خود استفاده می‌کنند.

محمدباقر قالیباف در رابطه با مشکل ازدواج جوانان می گوید:مشکل جدی امروز ما در ازدواج، اشتغال است. شما در آغاز دوره ریاست جمهوری خود به مردم قول ۴ میلیون شغل را دادید.ما از سایت خود شما این را دیدیم و شما که حرف از آزادی می‌زنید بگذارید ما حرفمان را بزنیم.حتما امید و نشاط مهم است. حقوق شهروندی و پیشرفت مهم و لازمه زندگی است اما امروز افسردگی در جامعه با توجه به آمار خود دولت چقدر شده است؟

نشاط را مردم با زندگی خوش می‌خواهند. شما می‌گویید که کسب و کار در جامعه رونق پیدا کرده اما مردم عزیز، واقعا شما این طور می بینید و در ذهن شما اینگونه است که آمار بیکاری کمتر شده یا افزایش پیدا کرده است؟ البته آقای روحانی امروز اجازه صحبت نمی‌دهد اما اگر مشکلات حل شده یعنی نشاط نیز وجود دارد. سرمایه در داخل و خارج وجود دارد و مسئله سرمایه نیست بلکه مسئله سوء مدیریت و عدم تحمل است.

اسحاق جهانگیری نیز در این باره گفت: یکی از مهمترین نیازهای جوانان کشور مسئله ازدواج در کنار اشتغال و تحصیل است که دولت باید بستر همه اینها را برای جوانان فراهم کند. احترام جوانان باید حفظ شود و همچنین به بهانه‌های واهی به آنان بی احترامی نشود. یکی از مهمترین کارهایی که برای ازدواج جوانان انجام گرفته است افزایش وام ازدواج از سه میلیون تومان به ده میلیون تومان است.

جهانگیری با بیان اینکه در اشتغال بهترین گزینه توسعه صنعت گردشگری است که مشاغل بسیاری را ایجاد می‌کند، خطاب به آقای قالیباف گفت:‌ چه کسانی باعث حمله به سفارت عربستان شدند و چه کسانی باعث شدند این حوزه دچار رکود شود تا مردم از بسیاری از مشاغل این حوزه محروم شوند؟ ما نمی توانیم به سفارت حمله کنیم و منافع مردم را در خطر بیاندازیم. کسانی که با سفارت حمله کردند امروز در ستادهای کدام کاندیدا کار می‌کنند؟ چه کسانی به آن‌ها پول دادند و از آن‌ها حمایت کردند؟

ابراهیم رئیسی نیز درباره مشکل ازدواج گفت: نشاط و امید حتما باید وجود داشته باشد. وقتی جوانی دختر مورد علاقه اش را می بیند باید بتواند با او ازدواج کند. این موضوع را فرای بحث های سیاسی مطرح می‌کنم. وقتی ۵۰۰ هزار نفر پشت درها برای دریافت وام منتظر هستند نشاط و امید ایجاد نمی‌شود. باید برای جوانان تسهیلات بانکی را قابل دسترس‌تر و سهل‌تر کنیم.ازدواج، مسکن و اشتغال به هم وابسته هستند. قانون برنامه توسعه افزایش آمار مسکن را به دولت تکلیف کرده است. اگر می‌خواهیم دختران و پسرانمان نشاط داشته باشند باید شرایط ازدواج را برای آنها سهل کنیم.

اساسا ما باید توجه داشته باشیم که مشکل ازدواج جوانان مسائل متعددی را می‌آفریند که از جمله مشکلات اجتماعی، اخلاقی، جنسی و برخی از مشکلاتی که در اینجا قابل ذکر نیستند. امروز نیاز به تشکیل خانواده در جامعه سست شده است و حتی ازدواج‌ها نیز منجر به این شده است که به سرعت به طلاق بیانجامد. چطور می‌شود افزایش طلاق‌ها را در طول این سال‌ها توجیه کرد. خانواده برای ما اصالت زیادی دارد و سنگ بنای جامعه خانواده است پس چگونه می‌شود که با این وضعیت مواجه هستیم. ما امروزه باید برای این مشکلات برنامه مدونی ارائه دهیم.

هاشمی طبا نیز گفت: واقعیت این است که ادعاهایی که می گوید دولت می‌تواند کاری بکند یا نکند امروز به درد نمی‌خورد. من فکر نمی کنم دخالت در امر ازدواج توسط دولت الان انجام شدنی باشد. سبک زندگی و مسائل فرهنگی در کشور ما در اولویت است. الان جای کارشناسانی که به طوردقیق مسائل فرهنگی را دنبال می‌کنند خالی است. بحث مسائل فرهنگی در این میان و در موضوع جوانان یکی از مهمترین موضوعات است.

حسن روحانی در جمع بندی پایانی صحبت های خود در رابطه با این سوال، ابتدا گفت: ما اینجا برای رای جمع کردن نیامده ایم، هدف مناظره این است که برنامه های آینده مان را توضیح دهیم و مردم می خواهند از میان نامزدها یک نفر را انتخاب کنند که ما باید در این راستا به مردم کمک کنیم.

وی افزود: اینکه از حرف، کلامی و یا سایتی درست و نادرست برای لطمه زدن به رقیب استفاده کنیم کار صحیحی نیست و کسانی که در این راه آمده اند هدفشان خدمت به مردم و کشورشان است.

این نامزد انتخاباتی تاکید کرد: نسبت هایی که به هم می‌دهیم باید صحیح باشد و نادرست نباشد. من اگر نخواستم آقای قالیباف به صحبت‌های خود ادامه ندهد چون نخواستم گناه اضافه شود و این اشتباه ادامه پیدا نکند.

روحانی خاطر نشان کرد: در راستای ازدواج جوانان نمی توانیم عدد و رقم دهیم و بگوییم یک میلیون شغل یا مسکن ایجاد می‌کنم مگر اینکه برنامه‌ای داشته باشیم مردم نیز باید بدانند درآمد اصلی دولت از نفت و مالیات است.

وی تصریح کرد: مالیات را می‌توان وسعت داد که دولت در این راستا توجه را بیشتر کره و حتی در مرزها سامانه ای طراحی کرده که هر کالایی وارد می شود تا پایان مراحل، دریافت مالیات از آن مشخص است.

روحانی ادامه داد: ما می خواهیم روز به روز اتکای به نفت در دولت کم شود. این دولت به جای ۳۵ درصد اتکای به نفت امروزه اتکای به نفت را به زیر ۳۰ درصد آورده است. پس اتکا به نفت در این دولت کاهش یافته است.

وی افزود: ما طبق برنامه حدود ۴۰ میلیارد دلار را به صندوق ریخته‌ایم که در دولت بعد نیز برنامه داریم این مبلغ ۶۰ میلیارد دلار برسد.

وی با اشاره به وعده ایجاد ۴ میلیونی شغل توسط یکی از کاندیداها ادامه داد: این وعده‌ها باید یک حساب و کتابی داشته باشد. اینکه می‌گوییم ما ۴ میلیون شغل ایجاد می‌کنیم ما باید بدانیم منابع این از کجا تامین خواهد شد و گرنه ما می‌گوییم چرا چهار میلیون، اصلا ده میلیون شغل ایجاد می‌کنیم؟ ۲۰۰ میلیارد دلار در نفت و گاز سرمایه گذاری داریم. البته این نسبت که نیاز ما خیلی کم است. ما به رشد هشت درصدی نیاز داریم که محتاج به سرمایه گذاری خارجی هم است.

وی افزود: ما باید امکانات دولت را نیز مدنظر قرار دهیم و با توجه به آن عمل کنیم. مهمترین مسئله فعلی امید دادن به جوانان از طریق ایجاد فضای نشاط و شادی در جامعه است که الحمدلله در این سال‌ها این فضای امید بیشتر شده و بیشتر هم خواهد شد.

سوال پنجم و جهانگیری که به قید قرعه پاسخگو شد/ مهمترین اقدام دولت شما در جهت کاهش بوروکراسی و افزایش کارآمدی چیست

اسحاق جهانگیری در پاسخ به این سوال که با توجه به عدم رضایت کافی ارباب رجوع در دریافت خدمات دستگاه هایی اجرایی مهمترین اقدام دولت شما در جهت کاهش بوروکراسی و افزایش کارآمدی چیست؟ گفت : در قرن بیستم فکر می شد که مهمترین توسعه ، توسعه اقتصادی و صنعتی است و بعد از آن توسعه انسانی، پیش نیاز هر توسعه ای در واقع افزایش سرمایه اجتماعی کشور است و اساس سرمایه اجتماعی عبارت است از: اعتماد، رضایت و مشارکت مردم که می تواند این سرمایه را افزایش دهد و اگر سرمایه اجتماعی کاهش یابد در درجه اول به مساله اجتماعی سپس به آسیب اجتماعی و در نهایت بحران اجتماعی منجر می شود. رویکرد غالب دولت یازدهم به مسائل اجتماعی نگاهی منحصر به فرد بود و در واقع تغییر داد نگاه امنیتی ، آمرانه و خشن ، قضایی و غیر علمی به مسائل اجتماعی، در واقع مسائل اجتماعی حتما باید با نگاهی علمی به آن پرداخته شود که اخیرا از مهم ترین مسائلی است که در این زمینه باید مورد توجه قرار گیرد و با فریب و دروغ نباید با جامعه صحبت شود و باطل السحر فریب و دروغ آگاهی مردم است ما امیدوار هستیم کشور موفق شود آسیب های اجتماعی را با روش علمی و با ساختار و اصلاح روندها رفع بکند خوشبختانه در زمینه مسائل اجتماعی با جلسه و گزارشاتی که وزارت کشور تهیه کرده و جلسه ای که محضر مقام معظم رهبری بوده ایم تصمیمات بسیار خوبی گرفته شد که زیاد به آن نمی پردازم.

در خصوص بحث ارباب رجوع یکی از کارهای مهمی که انجام دادیم در واقع پایش های بزرگ در سطوح ملی ، استانی و شهرستان است.در واقع با این کار دیدگاه ها و رضایت آنها از دستگاه ها مشخص شود و من متاسفم که باید بگویم بیشترین عدم رضایت مردم در بین دستگاه ها از شهرداری، بانکها و دستگاه قضایی است به ترتیب این پایش ها انجام شده و آمار آن موجود است. یکی از کارهایی که باید برای رضایت ارباب رجوع انجام بگیرد باید شفافیت خیلی جدی وجود داشته باشد فردی که به اداره ای مراجعه می کند باید به حقوق خود آگاه باشد و دولت الکترونیک جزو مهم ترین سیاست هایی است که باید به طور کامل اجرا شود.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: یکی از مهمترین کارهایی که در حوزه IT و ICT در حال انجام است این است که کشور باید به روش الکترونیک اداره شود سامانه های مختلف الترونیکی باید در دستگاه ها شکل بگیرد و این سامانه ها به هم مرتبط باشند و مردم در خانه خود با تلفن هوشمند خود بخش قابل توجهی از خدمات را دریافت کنند. مهمترین هدفی که از استقرار دولت الکترونیک دنبال می کنیم رضایتمندی مردم و رساندن خدمت به صورت آسان و تسهیل آن است و پس از دولت الکترونیک نظارت جدی باید بر کل فرآیند دستگاه ها انجام گیرد و مجوزهایی که غیر ضروری است باید لغو شود.

پاسخ های میرسلیم ، رییسی و هاشمی طبا به اظهارات جهانگیری در مورد کاهش بوروکراسی و کارامدی نظام

رئیسی در پاسخ به اظهارات جهانگیری گفت: اکنون دولت الکترونیک 15 درصد پیشرفت داشته است که اگر به کمال برسد می توان کارها را در شفاف سازی انجام داد. شفاف سازی، نظارت و حتی نظارت مردم در سالم سازی و تضمین سلامت نظام اداری مهم است. شرکت های دولتی نباید خانه خلوت ادارات باشد و اگر شرکت ها منضبط نشود سخن گفتن از وزارتخانه ها کافی نیست.

میرسلیم با بیان اینکه شغل کارمندی شغل مقدسی و انگیزه آن عشق به خدمت است گفت: چرا عده ای از محل بیت المال کیسه دوخته اند و زیر میزی، دسترسی به اطلاعات و کسب درآمد از محل امکانات و اطلاعاتی که در نزد کارمندان دولت امانت است رواج دارد.

هاشمی طبا گفت: مدیران نباید از مردم پنهان باشند. واقعیت این است که در دستگاه های دولتی هم خدمت گذاری وجود دارد و هم سرگردانی مراجعین. با سیستم های الکترونیکی نیز مسئله حل نمی شود. بنده با مراجعه هایی که داشتم در برخی از موارد شاهد برخورد مناسب کارمندان در دستگاه های دولتی بوده ام و در برخی موارد نیز کمک و یاری صورت نمی گیرد.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با بیان اینکه به نظر بنده ضمن آنکه مسئله پیچیده است اما می شود نیروهایی را بعنوان مراجعه کننده به دستگاه های دولتی فرستاد تا گزارش های عملیاتی تهیه کنند. از درون دستگاه ها باید مطلع شد برخی از مدیران ما خودشان را از مردم پنهان می کنند، از آسانسورهای شخصی استفاده می کنند و وقت خود را در جلسات متعدد صرف می کنند. باید مدیران نسبت به مسائل مجموعه خود آگاه باشند.

در ادامه آقای روحانی افزود: یکی از مسائل بسیار مهمی که حتماً آقای جهانگیری هم به آن توجه می کنند واگذاری امور غیرحاکمیتی به مردم است، در اداره کشور باید کار را به مردم واگذار کنیم و بخش خصوصی فعال شود. مشکلات بخش دولتی هم باید سر جایش بحث شود. مردم باید به دولت اعتماد کنند و دولت نیز باید به مردم اعتماد داشته باشد. یکی از کارهای رسانه ها متأسفانه تضعیف سرمایه های اجتماعی است می خواهند فاصله بین نظام و مردم ایجاد کنند. مسئله دوم شفاف شدن همه امور است که دولت در این زمینه با پیگیری مسئله دولت الکترونیک و شبکه ملی اطلاعات که دو مرحله آن تکمیل شده گام هایی در این زمینه برداشته ایم.شفافیت مهمترین مسئله است. بر این اساس یک لایحه نیز درحال آماده سازی است که براساس آن همه دستگاه ها درآمدشان و مخارج شان را اعلام می کنند و مردم از آن مطلع می شوند.

و اما پاسخ قالیباف به جهانگیری

محمدباقر قالیباف گفت: جناب جهانگیری شما در سخنانتان به اخلاق اشاره کردید ولی ای کاش این اخلاق را رعایت می کردید. این هم از پدیده های عجیبی است که جنابعالی به عنوان معاون رئیس جمهور نامزد شده اید و آمده اید و البته حق شهروندی شما این است و شما هم می گویید ما یک رقیبی ایم ولی حالا مردم باید قضاوت کنند و صداقت شما چند روز آینده مشخص خواهد شد که اینکه شما هستید یا نیستید. اگر دولت اینجا آمده است که گزارش کار خودش را بدهد خب صادقانه بگوید ما آمده ایم گزارش کار بدهیم و گزارش کاری که می دهید درست بدهید. ولی شما می گویید در جنوب شهر در بافت فرسوده درآمد کسب می کنند حداقل یک مطالعه اولیه بکنید که امروز صدور پروانه ساختمان در کل بافت فرسوده تهران چه در جنوب و چه در شمالش مجانی است و ما هیچ وقت به این موضوع اقتصادی فکر نکرده ایم به جز محلی که شما در منطقه 12 رفتید و بازدید کردید که زمینش متعلق به وزارت مسکن و شهرسازی است شما آنجا رفتار تجاری کردید و بروید ببینید چه ساخته اید. من متعجبم که شما به عنوان یک مدیر اجرایی هستید و حاضرید که دستاویز سیاسی دیگران بشوید و حرف های غیرباطنی خودتان را اینجا بگویید این واقعاً درست نیست.

جهانگیری: من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند

نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: یک جریانی را به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محروم کرده اید و می گویید یک کاندیدا ها هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند. در زمینه مسائل اجتماعی با برخوردهای گاز انبری، امنیتی و قضایی، مشکلات فرهنگ و آسیب های اجتماعی حل نمی شود و بدتر از آن با کتک زدن دستفروش ها در خیابان و تشکیل گروه ضربت مشکل حل نمی شود.با این گونه رفتارها متاسفانه یک فرهنگ به شهرستان ها منتقل می شود که مادر دستفروش از گروه ضربت شهرداری سیلی خورد من آن روزی که آن سیلی را دیدم مثل این بودکه به صورت خودم سیلی زدند یعنی انقدر ناراحت شدم ما باید بدانیم که با مسائل اجتماعی، با فرهنگ مردم باید برخوردهای علمی داشته باشیم. در ارتباط با مطالبی که آقای قالیباف اینجا گفت که چرا شما کاندیدا شدید باید دید اصلا شما چنین حقی برای خودتان قائلید که راجع به بنده ای که سابقه کاری ام حتما از شما بیشتر و مهمتر است بپرسید.

به طور طبیعی وقتی بنده که از دهستان شروع کردم در شهرستان بودم ، استان بودم، استاندار بودم، وزیر بودم و اکنون معاون اول هستم طبیعی است که اگر بخواهم دنبال مسئولیت جدید باشم فکر می کنم باید خودم را در معرض انتخاب مردم قرار بدهم چرا شما برآشفته شده اید؟

جهانگیریگفت: من نگفتم خانواده شهید هستم یا نیستم حالا آن را در جای خودش اگر لازم شد می گویم که من چقدر ارزشی هستم دیگرانی که ادعای ارزشی دارند چه کارهای ارزشی کرده اند. اولا مشابه بنده در دوره هشتم در مقابل آقای خاتمی، وزیر دفاع و معاونش کاندیدا شدند و هیچ کس هم نگفت این کار غیر طبیعی است .یک جریانی به نام جریان اصلاح طلب از همه حقوق محرومشان کردید می گویید یک کاندیدا ها هم نداشته باشید که در مناظرات حرف جریان اصلاح طلب را بزند من آمده ام به عنوان جریان اصلاح طلب از تمام فرصت ها استفاده کنم، بگویم بعضی ها با این جریان ریشه دار انقلاب چه کردند.

من آمده ام بگویم که دولت یازدهم در چه شرایطی تشکیل شد چرا عده ای که خودشان مسئول این شرایط می خواهند حالت را عوض کرده و با ژستی جدید به صحنه بیایند دولت نهم و دهم با کشور چه کرد؟ با سرمایه های انسانی این کشور چه کرد؟ وقتی ما این دولت را تحویل گرفتیم، جریان آن دولت کدام یک از ما را مقابل یکدیگر قرار نداد با آقای هاشمی رفسنجانی چه کرد، با آقای ناطق نوری چه کرد آن جریان سیاسی همه را خانه نشین کرد به همه ضربه زد و روبروی هم قرار داد و در فضای اقتصادی700 میلیارد دلار درآمد کشور را خرج کردند و جز بیکاری چه چیزی برای کشور به جای گذاشتند؟

نامزد دوازهمین انتخابات ریاست جمهوری گفت: میزان شغل سال 1384، طبق آمار مرکزی ایران 22 میلیون و 600 هزار نفر بوده و در سال 1391 میزان شاغلین کشور باز همین مقدار را نشان می دهد اما آقای رئیس جمهور سابق 10 بار اعلام کرد که دو سال دیگر من بیکاری را ریشه کن می کنم و دوباره دو سال بعد گفتند دو سال دیگر بیکاری را ریشه کن می کنم انگار که حرف مرد یکی است و باید آن را تکرار کرد! آقایان عزیز، بیکاری را ریشه کن کردن راهکار دارد نمی شود همینطور گفته شود پتروشیمی یک میلیون تن، 600 هزار شغل ایجاد می کنیم! ما در این دولت 9 میلیون تن ظرفیت پتروشیمی اضافه کردیم ضربدر 600 کنید می شود 5 میلیون و 400 هزار شغل آخر مگر شغل همینجوری ایجاد می شود راه خودش را دارد و باید با روش خودش پیش رفت.

راه حل این مسئله اداری کشور توجه به سیاست های کلی نظام اداری است، توجه به سیاست های کلی اصل 44 قانون اساسی است و توجه به سیاست های اقتصاد مقاومتی است و در آن چارچوب ما باید صحبت کنیم.نظام اداری باید شفافیت داشته باشد باید فساد از آن بیرون برود و راهش این است که ما باید بتوانیم دولت الکترونیک ایجاد کنیم شریف ترین انسان ها همانطور که اقای میرسلیم گفتند کارمندهای دولت هستند ، کارمندان آموزش و پرورش، کارمندان بهداشت و درمان هستند که در دورترین نقاط کشور و محروم ترین نقاط به مردم سرویس می دهند. بله ممکن است در برخی از جاها مشکل وجود داشته باشد که چون وقتم تمام شد من در مورد بحث حقوق ها در فرصت دیگری حتما صحبت می کنم ، مهم این است که ما در این دولت هم آقای رئیس جمهور، هم بنده، هم وزرا تاکید کردیم که زبانمان برای عذر خواهی الکن نیست و هر جا اشتباه کردیم یا هر جا اتفاقی افتاده که فکر می کنیم به نفع ملت نبوده حتی اگر در آن اشتباه نقشی هم نداشتیم از ملت عذر خواهی کردیم و اگر لازم باشد باز هم عذر خواهی می کنیم.

راهکار 6 کاندیدا برای مقابله با چالش های زیست محیطی/ششمین قرعه به نام قالیباف افتاد

محمد باقر قالیباف به قید قرعه ششمین کاندیدایی بود که پشت تریبون قرار گرفت تا به سوال اینکه چه راهکار و برنامه موثر را در مقابله با چالش های زیست محیطی از قبیل آلودگی هوا، مصرف بی رویه منابع آب ، جنگل زدایی، بیابان زایی، مشکل تغییر اقلیم و پدیده ریزگرده ها پیشنهاد می کنید پاسخ دهد.

وی در این مورد گفت: بحث مربوط به بحران محیط زیست که واقعا باید گفت بحران محیط زیست ، ازمشکلات جدی امروز کشور است. امروز در حقیقت مشکلات جدی اقتصادی و بحران اقتصادی تاثیرات جدی را در حوزه مسائل اجتماعی داشته است که امروز در بخشی از مناظره به آن اشاره شد، اما در حوزه محیط زیست ما با دو مشکل مهم و اساسی روبرو هستیم که یکی از آنها بحث ریزگردها است. در ریزگردها، روندی که تا الان پیشرفته این بوده است که از سه الی چهار استان متاسفانه امروز قریب به 20 استان یعنی در حقیقت بحشی تا مرکز تهران را شاهد هستیم که بعضا ریزگردها تا تهران قابل مشاهده هستند.البته یک زمان بحث این است که مشکلات ریزگردها به آن سوی مرزها بر می گردد و ما نیز نمی خواهیم بگوییم که این مشکل وجود ندارد اما واقعا این چه سهمی دارد؟

قالیباف با بیان اینکه بخش قابل توجهی از این مشکلات مربوط به بی توجهی داخل است اظهار داشت: همین حوادثی که اخیرا در اهواز شاهد بودیم و مردم دیگر نمی گویند ریزگرد، بلکه می گویند ریز مرگ، واقعا این موضوع محیط زیست و این گرد و خاک دقیقا داخلی بود یعنی زمانی که مالچ پاشی و درختکاری را رها کرده و مشکلاتی مانند این پیدا می شود، طبیعی است که شاهد این مسائل باشیم.یکی از بحث ها در حوزه اشتغال همین است، ما یک اشتغال پایدار و یک اشتغال عمومی داریم که در بحث اشتغال عمومی یکی از بخش های که می توانیم جوانان را به کار بگماریم و تجربه جهانی نیز همین است، چرا ما از این مسائل استفاده نمی کنیم.ما از حقوق شهروندی صحبت می کنیم اما باید بدانیم که اولین حق مردم هوا است و ما با بی تدیبری هوا را از آنها گرفته ایم ، و بعد می گوییم از آنها عذرخواهی نیز می کنیم. در بحث آلودگی هوا در کلانشهرها در تهران ما در ابتدای دولت گفته بودیم که این موضوع قابل حل است و برای حل این موضوع طرح نیز ارائه کرده بودیم و آقای جهانگیری جلساتی را برگزار کرده و من خدمت ایشان رفتم، آنها طرح ما را قبول کردن اما گفتند خودمان آن را جرایی می کنیم، حالا آقای جهانگیری بگوید چگونه آن را اجرایی کردند.

ماشین های که سالیان سال در بیرون از جاده بوده رها کرده تا به درون شهر بیایند و تبدیل به سرویس ادارات می شود همچنین کامیون 50 تا 60 ساله وارد شهر می شود، مشکل محیط زیست مانند مشکل بحران اجتماعی، اقتصادی ، امروز حل نشده است .علت حل نشدن این موضوع به این دلیل است که این دولت مدام می گوید نمی شود زیرا پول می خواهد ، آن موضوع حل نمی شود زیرا این روش را ندارد، چون ما نمی توانیم، پس مردم باید چه کار بکنند.؟

ما می توانیم زیرا ظرفیت ها مشخص است، نگوید این حرف شعاری است زیرا این جامعه سالی یک میلیون 300 هزار نفر اضافه می شود که باید برای آنها شغل تامین شود، شما می گویید ما آی تی را اجرا کردیم اما در حوزه آی تی چرا وزارت کار دولت شما نتوانست بین کسانی که بهرمند هستند و کسانی که بهره مند نیستند اینها را از هم تفتیک کنید.

انتقاد جهانگیری از روش مدیریتی قالیباف در شهرداری/ قالیباف 12 سال شهردار تهران است و هنوز زباله جلوی منازل مردم را به تر و خشک تفکیک نکرده

جهانگیری در واکنش به سخنان قالیباف گفت: یکی از مشکلاتی که دولت یازدهم با آن مواجه بود مسائل زیست محیطی بود که در این زمینه اقداماتی انجام داد.درباره دریاچه ارومیه کار مهمی انجام شد و در زمینه خارج کردن بنزین پتروشیمی ها از خودروها که بنزن بالایی داشت دولت کارهای مناسبی کرد در حالیکه در دولت قبل این بنزین در شهرهای بزرگ استفاده می شد که بیماری هایی را ایجاد می کرد. هم اکنون در40 شهر بنزین یورو4 مصرف می شود و برای خودروها هم استاندارد بسیار بالایی تدارک دیده شده است.

جهانگیری منشا 70 درصد ریزگردها را خارج از کشور دانست و گفت: منشا اصلی آن کشور عراق و مرز این کشور با اردن ، سوریه و عربستان است.برای خوزستان و منطقه کارون و 550 هکتار از زمین های این منطقه و همچنین حورالعظیم اقداماتی صورت گرفت.

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با انتقاد از روش مدیریتی قالیباف در شهرداری گفت: قالیباف 12 سال شهردار تهران است در حالیکه هنوز زباله جلوی منازل مردم را به تر و خشک تفکیک نکرده و حتی مجوز برج های 22 طبقه بلاهایی سر تهران آورده است و اگر به جای ساختن بزرگراه صدر که گره ترافیکی را هم باز نکرد می توانستند همه اتوبوس های فرسوده تهران و مسائل زیستی آن را حل کرد.شما مسئول شهرداری تهران هستید به گونه ای صحبت می کنید که گویا شما مسئول کل عالم هستید ما حرف علمی می زنیم و افتخار می کنیم که در دانشگاه هایی همچون صنعتی شریف و علوم و تحقیقات تحصیل کردیم پس آیا مدیریت ما به شصت سال قبل بر می گردد و مدیریت شما مدرن می شود در حالیکه نمی توانید حتی تهران را مدیریت کنید.

موضع رییسی نسبت به مشکلات زیست محیطی

در ادامه این مناظره رئیسی دیگر نامزد انتخابات گفت: محیط زیست یکی از محورهای اصلی توسعه است که در قانون اساسی نیز با حساسیت روی آن توجه شده است. زمانی که وارد آستان قدس رضوی شدم شرکتهایی از آستان مشغول فعالیت در جنگل های شمال بود اما بلافاصله به رئیس سازمان محیط زیست گفتم از این پس شرکت های زیر نظر آستان چنین فعالیتی نخواهند کرد به گونه ای که حتی مسئول محیط زیست از این مساله تعجب کرد. پرسش این است که موضوع خوزستان قابل پیش بینی، پیشگیری و یا برخورد مناسب نبود البته منظورم دولت خاصی نیست بلکه اصل مساله اهمیت دارد.نباید این وضعیت رنج آور در خوزستان ادامه یابد از سوی دیگر ما نباید محیط زیست را محدودیت ببینیم بلکه می توان آنرا زمینه ای برای اشتغال دانست. کمبود آب داریم اما مشکل اصلی در مدیریت آب است نه کمبود؛ بنابراین می توان با مدیریت این مشکل را کاهش داد.

میرسلیم خطاب به قالیباف :چرا بیابان زایی روبه افزایش رفته است؟

میرسلیم نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری خطاب به آقای قالیباف گفت : چرا بیابان زایی روبه افزایش رفته است و چگونه می شود از نظر زمانی این معضل را حل کرد یعنی راه کار شما به صورت کوتاه مدت و بلند مدت چیست؟ آیا به نظر شما دشت تهران چقدر ظرفیت جمعیت دارد بصورتی که کرامت انسانی حفظ شود ؟ آیا ایجاد مزاحمت می کند و آیا رفع این مزاحمت استفاده از ترابری عمومی است یا خیر؟ چه موانعی برای توسعه حمل ونقل عمومی به ویژه استفاده از مترو وجود دارد که نتوانسته اید جوابگوی مردم تهران باشید ؟ استفاده بی رویه از آب های سطحی و زیرزمینی یکی از عوامل بحران زایی است که وجود دارد و در حال حاضر بسیاری از سفره های زیرزمینی به رغم بارش ها دیگر به حالت اولیه برنخواهد گشت برنامه شما در این زمینه چیست؟ چگونه مشکل جنگل زدایی حل نمی شود و چگونه می توان جنگل ها را احیاء کرد ؟ آیا فکر نمی کنید خود احیاء جنگل ها می تواند برای جوانانی که در جغرافیای جنگلی هستند ؛ ایجاد اشتغال کند؟

هاشمی طبا:مهمترین کار در کشور مسئله احیاء محیط زیست و حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی است

در ادامه آقای هاشمی طبا خطاب به آقای قالیباف گفت: متاسف هستم که برنامه ششم توسعه ما مجموعه ای آمال و آرزوهای ماست و باید اولویت ها را در داخل کشور رعایت کنیم. اولین و مهمترین کار در کشور مسئله احیاء محیط زیست و حفظ ایران همراه با اصلاح کشاورزی است.سوال من اینست که آیا در اجرای برنامه ششم شما بر موازی عمل کردن همه مواردی که دراین برنامه آمده است اصرار دارید یا بر حیات مردم ، ایران و زیستگاه ایران اصرار می ورزید و آن را در اولویت کاری خود قرار می دهید؟

روحانی : در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است؟ ما شکایت های زیادی از سوی شورایعالی شهرسازی داریم

نامزد دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با ابراز خرسندی از بیان موضوع محیط زیست گفت: آقای قالیباف گفتند که ما نباید هوا را از مردم بگیریم. پس در تهران چه کسی هوا را از مردم گرفته است.

حسن روحانی با اشاره به اینکه آقای قالیباف می خواهند جامعه غنی و فقیر 4 درصدی و 96 درصدی بسازد، افزود: مجوز این برج های بزرگ را شما به گروه 4 درصد می دهید؟ البته من که معتقد به این موضوع 4 درصد و 96 درصد نیستم. اما شما که مرتب این شعار را می دهید مجوز این برج های بلند را به چه کسی داده اید؟

روحانی با اشاره به صدور مجوز از سوی آقای قالیباف برای برج 33 طبقه به شخصی که اموال مردم را معادل 3/8 میلیارد دلار غارت کرد، گفت: شما برچه مبنایی مجوزهای ساخت برج های 20 طبقه را در کوچه های 10 متری و 12 متری صادر کرده اید؟

تمام درخت های 300 ساله و 200 ساله تهران قطع و جای آنها درختان 1 ساله کاشته می شود،در بوستان ها و پارک های مختلف مجوزهای بسیار زیادی صادر شده است و ما شکایت های زیادی از سوی شورایعالی شهرسازی داریم.

درخصوص آب بیشترین کاری که این دولت انجام داده است مدرن سازی آبیاری کشاورزی بیش از همه دولت های گذشته است. تاکنون 300 هزار هکتار آبیاری مدرن انجام شده است، در سال های اخیر 400 میلیون متر مکعب به دلیل بستن چاه های غیرمجاز در مصرف آب صرفه جویی می شود که این روند سبب حفظ منابع آبی شده است. این اقدامات لازم درخصوص محیط زیست باید مشخص شود که چگونه باید انجام شود و تا حال چگونه انجام شده است.

تایید کننده:سرلک

کد خبر: 762262

وب گردی

وب گردی