نقش مهم زنان در خانواده و جامعه غیرقابل انکار است/پیامدهای خشونت علیه زنان

یک روان شناسی بالینی معتقد است:نقش مهم زنان در خانواده و جامعه غیرقابل انکار است و بی توجهی به آن تبعات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را در پی دارد. عوامل زیادی چون خشونت، تبعیض جنسیتی بی توجهی و نادیده گرفتن بر این قشر مهم تاثیر مخرب فراوانی گذاشته است.

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز، امروزه طبل روشن فکری، برابری زن و مرد، رسیدگی به مسایل زنان و دادن حقوق بیشتر به قشر زن در حال نواختن است. همه جا سخن از رشد و موفقیت روزافزون زنان در عرصه های مهم است. همه جا سخن از اهمیت وجود قشر زنان است. اگر همه چیز به همین خوبی است، پس واژه زنان آسیب دیده چه معنایی دارد؟ چرا هنگامی که در مرورگرهای مجازی واژه ­ قشر زنان جستجو می شود کلمه آسیب دیده در کنارش قرار می گیرد ؟ داستان از چه قرار است؟ حمیرا ورمقانی دانشجوی دکترای تخصصی و روانشناس مرکز خدمات روان شناسی و مشاوره زندگی در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز به این سوالات پاسخ می دهد.

وجود زنان آسیب دیده در جامعه چقدر واقعیت دارد؟

متاسفانه زنان آسیب دیده نه تنها در جامعه ما وجود دارند، بلکه به تعداد فراوان یافت می شوند. زنانی که می توانستند به جای آسیب دیدن، رشد کنند، مادر شوند، تکیه گاه شوند، به کمال برسند، از زندگی لذت ببرند، احساس شادی وخوشبختی کنند و به اطرافیانشان نیرو و انرژی ببخشند.

شما برنامه های حمایتی در راستای بازپروری زنان آسیب دیده را چگونه ارزیابی می کنید؟

سالانه هزینه های هنگفتی برای حمایت و بازپروری این دختران و زنان اختصاص داده می شود، این مسئله از لحاظ حمایتی بودنش مثبت است اما یک نکته منفی دارد و آن این که درصد زنان آسیب دیده زیاد است. اگر هزینه مناسب پیشگیرانه صرف آموزش مهارت هایی چون مدیریت خشم و هیجان های منفی، روابط بین فردی، مشاوره پیش از ازدواج و هم چنین درمان افراد با مشکلات و مسایل روان­شناختی می ­شد و برنامه جامعه ای در این خصوص وجود داشت شاید امروز به این همه هزینه و مراکز بازپروری نیاز نبود.

اگر هزینه مناسب پیشگیرانه صرف آموزش مهارت هایی چون مدیریت خشم و هیجان های منفی، روابط بین فردی، مشاوره پیش از ازدواج و هم چنین درمان افراد با مشکلات و مسایل روان­شناختی می ­شد و برنامه جامعه ای در این خصوص وجود داشت شاید امروز به این همه هزینه و مراکز بازپروری نیاز نبود

شما نقش زنان را در جامعه و خانواده چگونه می بینید؟

نقش مهم زنان در خانواده و جامعه غیرقابل انکار است و بی توجهی به آن تبعات فردی، خانوادگی و اجتماعی زیادی را در پی دارد. عوامل زیادی چون خشونت، تبعیض جنسیتی بی توجهی و نادیده گرفتن بر این قشر مهم تاثیر مخرب فراوانی گذاشته است.

باوجود اینترنت و شبکه های اجتماعی افراد کم و بیش با واژه خشونت علیه زنان آشنایی دارند این خشونت ها شامل چه مواردی است؟

خشونت علیه زنان یکی از مواردی است که موجب تبدیل شدن زنان به قشر آسیب دیده شده است. خشونت علیه زنان عبارت است از انجام و تحمیل هر گونه فشار جسمی، روانی و جنسی علیه زنان که موجب مشکلات متعدد فردی، خانوادگی و اجتماعی می شود. متاسفانه خشونت علیه زنان آمار چشمگیری دارد و نگرانی ­های فزاینده­ای ایجاد کرده و ضرورت تامل، برنامه و اقدام را پررنگ تر کرده است.

پیامدهای خشونت علیه زنان شامل چه مواردی می شود؟

از جمله تبعات حاصل از خشونت علیه زنان طلاق، روابط فرازناشویی، ایجاد اختلالات و مشکلات روانشناختی، روسپیگری، افزایش تعداد فرزندان بی سرپرست، پرورش سبک فرزندپروری نامطلوب، کاهش اعتماد به نفس، کاهش عزت نفس و روی آوردن به مصرف مواد است بر اساس این موارد سلامت روان زنان کاهش یافته و اختلالاتی چون افسردگی، اضطراب و آسیب به خود به وجود می آید. بنابراین زنان با خلق و روحیه نامناسب و مضطرب نمی توانند در خانه و جامعه به خوبی ایفای نقش کنند. به همین ترتیب کم کم از جامعه و افراد فاصله می گیرند.

این خشونت ها بر اساس چه دلایلی صورت می گیرد؟

از جمله دلایل خشونت علیه زنان می تواند مصرف مواد، بی وفایی، وجود اختلالات و مشکلات روانی در همسر و دلایل و مواردی باشد که در جامعه آن طور که باید و شاید مورد بررسی قرار نمی گیرد. علل خشونت علیه زنان در جامعه به طور جدی و جامع بررسی نمی شود. برای مثال زنی را تصور کنید که همسرش از مشکلات روانشناختی چون وسواس و اضطراب رنج می برد و به متخصص مراجعه نمی کند. این زن هر روز زمان زیادی را صرف تبعات روانشناختی مشکل همسرش می کند بدون آن که بتواند به ارگان خاصی مراجعه کند. اما چنانچه همسرش مشکلات مربوط به اعتیاد را دارا باشد می تواند به مراجع قانونی شکایت کند و درخواست جدایی نماید. به دلیل عدم حمایت از این گونه مشکلات زنان مجبورند در تقاضای جدایی خود به علت اصلی اشاره نکنند و دلیلی هم چون اعتیاد همسر را بهانه کنند.

خبرنگار:نیوشا یعقوبی/ انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 762294

وب گردی

وب گردی