موگرینی: مذاکرات پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا معلق نخواهد شد

رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام کرد: اتحادیه اروپا باید این حق را به رسمیت بشناسد که مردم هر کشوری می‌توانند هر مدلی از دولت را برای اداره کشور خود انتخاب کنند.

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از روزنامه صباح، درپی برگزاری رفراندوم اخیر در ترکیه، فدریکا موگرینی اعلام کرد، مذاکرات پیوستن ترکیه در اتحادیه اروپا معلق نخواهد شد. وی تمایل خود را برای پیوستن آنکارا به اتحادیه اروپا اعلام کرد اما گفت که در حال حاضر فصل جدیدی در روند این مذاکرات باز نخواهد شد.

او در ادامه اظهاراتش از آنکارا خواست که شفافیت بیشتری از خود نشان دهد.

موگرینی در جمع خبرنگاران گفت: روند مذاکرات ادامه دارد، این مذاکرات تعلیق نخواهد شد و یا به پایان نخواهد رسید اما در حال حاضر فصل جدیدی در این مذاکرات باز نخواهد شد.

او افزود: اگر ترکیه به دنبال پیوستن به اتحادیه اروپا است، شروط مذاکرات کاملا مشخص و آشکار است. آنکارا می داند که چه مسایلی باید اجرا شود، به خصوص در حوزه حقوق بشر، قانونمداری، دموکراسی و آزادی.

روابط میان اتحادیه اروپا و آنکارا بیش از پیش با برگزاری رفراندوم ۱۶ آوریل ترکیه تیره‌تر شد. این رفراندوم قانون اساسی، اختیارات بیشتری را در اختیار اردوغان قرار می‌دهد. اردوغان حین کمپین‌های تبلیغاتی، کشورهای اروپایی از جمله آلمان و هلند را به رفتاری شبیه نازی‌ها متهم کرده بود.

چند روز گذشته، کمیسیونر توسعه اتحادیه اروپا از کشورهای اروپایی خواست که در پی برگزاری رفراندوم در ترکیه روابط خود را با این کشور تغییر دهند.

هم چنین مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه در حاشیه نشست وزرای خارجه کشورهای اروپایی در مالت اعلام کرد، فضای مثبتی در این نشست حاکم بود. دو طرف مذاکرات را ادامه خواهند داد، ترکیه این آمادگی را دارد که فصل های جدیدی در این مذاکرات باز شود.

303/300

کد خبر: 762366

وب گردی

وب گردی