دی‌.ان‌.ای گونه‌های منقرض انسان در رسوبات غارها کشف شد

محققان موفق به استخراج دی.ان.ای گونه‌های منقرض شده انسان از رسوباتی در غارها شده‌اند و این در حالی است که حتی اسکلت این گونه‌ها باقی نمانده است.

به گزارش ایسکانیوز، محققان این مواد ژنتیکی را در رسوب‌های جمع‌آوری شده از هفت محوطه باستانی پیدا کردند.

بقایای انسان‌های کهن بسیار نادر است بنابراین یافته‌های تازه می‌تواند به دانشمندان کمک کند ساکنان محوطه‌هایی که آثار باستانی در آنها کشف شده را شناسایی کنند.

آنتونیو روساس، از دانشمندان موزه علوم طبیعی اسپانیا در مادرید، گفت: "این مطالعه یک پیشرفت عظیم علمی است."

وی افزود: "ما اکنون می‌توانیم بگوییم کدام گونه هومینیدها در فلان غار ساکن بودند... حتی وقتی هیچ استخوان یا اسکلتی پیدا نمی شود."

ماتیاس مایر سرپرست تحقیقات از موسسه ماکس پلانک آلمان گفت: "ما می‌دانیم که موادی در رسوبات هست که دی.ان.ای به آنها می‌چسبد. بنابراین تصمیم گرفتیم تحقیق کنیم که آیا دی.ان.ای هومینیدها در رسوبات محوطه‌های باستانی دوام می آورد یا نه."

این تیم با محققانی که در هفت محوطه در بلژیک، کرواسی، فرانسه، روسیه و اسپانیا مشغول حفاری بودند همکاری کرد.

آنها نمونه رسوب‌هایی که یک دوره زمانی ۱۴ تا ۵۵۰ هزار ساله را در برمی گرفت جمع کردند.

محققان سپس در آزمایشگاه ذرات دی.ان.ای میتوکوندریال را جدا کردند و معلوم شد که حتی رسوب‌هایی که در دمای معمولی باقی مانده بود حاوی دی.ان.ای هستند.

نتایج این مطالعه در نشریه "ساینس" منتشر شده است.

200/202