ابوالحسن داوودی: «زادبوم» پس از 9 سال اواخر تابستان اکران می شود

فیلم «زادبوم» 9 سال پس از ساخت قرار است اواخر تابستان امسال اکران شود.

به گزارش ایسکانیوز، فیلم «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داوودی اواخر تابستان امسال اکران عمومی می شود. این فیلم در بیست و هفتمین جشنواره فیلم فجر دو سیمرغ بلورین به دست آورد که یکی در بخش فیلم برگزیده تماشاگران و دیگری سیمرغ بلورین بهترین فیلم‌نامه بود که توسط فرید مصطفوی به دست آمد.

«زادبوم» سال 87 ساخته شد اما در دولت نهم و دهم توقیف شد و با وجود داشتن پروانه نمایش نتوانست اکران عمومی شود. در دولت یازدهم و با روی کار آمدن حسن روحانی «زادبوم» بار دیگر پروانه نمایش گرفت.
این فیلم به دلیل موضوع آن که برخی منتقدان آن را طعنه‌ای نمادین به مسایل سیاسی می دانستند، امکان اکران نیافت. از سال 87 تا سال 93 هربار که مساله رفع توقیف فیلم مطرح شد باز هم منتقدان علیه آن موضع گرفته و اعلام کردند این فیلم نباید به اکران عمومی درآید.

البته جواد شمقدری رئیس وقت سازمان سینمایی در دولت دهم هم چندباری در صحبت هایش از رفع توقیف این فیلم خبر داد؛ اتفاقی که در دوران مدیریتش محقق نشد و در حد حرف باقی ماند. رئیس سازمان سینمایی دولت دهم، در نهم خرداد سال 90 در نشست خبری گفته بود؛ فیلم سینمایی «زادبوم» به کارگردانی ابوالحسن داودی، پروانه نمایش گرفته است و سازندگان این اثر می‌توانند برای اکران عمومی آن اقدام کنند. اما با وجود وعده های شمقدری، «زادبوم» روی پرده نرفت.

تا اینکه، این فیلم سال 93 و در دولت یازدهم دوباره پروانه نمایش گرفت. ابوالحسن داوودی در مصاحبه ای که تیرماه 94، با ایسکانیوز انجام داده است از اکران شدن «زادبوم» پس از «رخ دیوانه» خبر داد و گفت: «زادبوم» مشکلی برای اکران ندارد چون پروانه نمایش دارد و با اصلاحیه ای که در مورد این فیلم صورت گرفته ده دقیقه از فیلم کم شده است.
او در مورد تاخیر در اکران این فیلم که پس از صدور دوباره پروانه نمایش برای این فیلم به وجود آمد، گفته است: شصت درصد سرمایه گذاری «زادبوم» بر عهده حوزه هنری است. در مواردی با مدیران حوزه هنری اختلاف داشتم ، به همین دلیل خواستم که به توافق درستی با آنها برسم و بعد «زادبوم» اکران شود. اما در هر صورت فیلم مشکلی برای پخش ندارد و بعد از اتمام اکران «رخ دیوانه» مقدمات نمایش عمومی «زادبوم» انجام می شود.
اما حل مشکلات «زادبوم» با حوزه هنری به درازا کشید و پس از گذشت 3 سال از قطعی شدن اکران این فیلم، قرار است شهریور ماه امسال به نمایش عمومی درآید.

ابوالحسن داوودی به ایسکانیوز، درباره زمان قطعی اکران «زادبوم» گفت: این فیلم به طور قطع اواخر تابستان امسال اکران می شود.

او افزود: نمایش «زادبوم» در گروه «هنر و تجربه» نیست و قرار است تا این فیلم به شکل اکران عمومی در سینماهای کشور روی پرده رود.
به گزارش ایسکانیوز، داستان فیلم درباره ارتباط شخصیت اصلی با زادگاه، خانواده و هویت گمشده‌اش در شرایط اجتماعی است که فاصله بین انسان‌ها زیاد شده‌است. این طرح با الهام از پژوهشی علمی که نشان می‌دهد لاکپشت‌های جزایر ایران پس از ۳۰ سال مهاجرت دوباره به زادگاهشان بر می‌گردند، نوشته شده‌است.
عزت‌الله انتظامی، مسعود رایگان، رویا تیموریان، پگاه آهنگرانی، بهرام رادان، مهدی سلوکی، احمد کاوری، رضا آحادی، هوشنگ توکلی، علی مردانه، عطاءالله مرادی، رناته بیلیب‌ترو، اولریکه کارگوس و هنده کلاین گروه بازیگران «زادبوم» را تشکیل می دهند.
خبرنگار: رضایی/ انتشار: سلیمی
501500

کد خبر: 762432

وب گردی

وب گردی