بلاهایی که با مسواک نزدن سرتان می آید

افرادی هستند که با عجله و سرسری مسواک می زنند و یا اینکه خود را به مسواک زدن روزانه ملزم نمی دانند. اما این عمل باید هر روز و با اصول صحیح آن صورت بگیرد تا نه تنها دهان و دندان ها بلکه کل بدن در سلامت بماند. در غیر این صورت بدن در معرض برخی مشکلات قرار می گیرد که شاید برایتان عجیب و باورنکردنی باشد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از تبیان، مسواک زدن روزانه و منظم باعث از بین رفتن باکتری های موجود در دهان می شود. اگر هر روز مسواک نزنید و یا اینکه این کار را درست انجام ندهید، این باکتری ها می توانند وارد جریان خون شده و به اعضای حیاتی بدن مانند قلب برسند. در این صورت این باکتری ها روی پلاک های آتروم (رسوبات چربی روی دیواره سرخرگ ها) جمع می شوند و خطر بروز سکته قلبی افزایش پیدا می کند.


عدم مسواک زدن روزانه باعث سکته قلبی می شود

قابل ذکر است افرادی که دچار بیماری های پارادونتال هستند، بیشتر در معرض خطر بیماری های قلبی عروقی (سکته قلبی، سکته مغزی و غیره) قرار می گیرند. بیماری های پارادونتال، زمینه عفونی (باکتریایی) دارند که بافت های دندانی شامل لثه ها و استخوان ها را درگیر و تخریب می کنند. گفتنی است که عکس این مسئله نیز صادق است. افرادی که سلامت دستگاه قلب و عروق شان حساس و آسیب پذیر است، بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری های پارادونتال (بیماری های عفونی دهان و دندان) قرار می گیرند.


عدم مسواک زدن روزانه باعث دردهای مفصلی می شود

سهل انگاری در مسواک زدن روزانه باعث می شود باکتری های دهان وارد جریان خون شوند و زمینه را برای ایجاد آسیب در ناحیه مفاصل فراهم کنند. محققان در بررسی های خود به این نتیجه رسیده اند احتمال آرتریت روماتوئید (روماتیسم مفصلی) در افرادی که به بیماری های عفونی لثه مبتلا هستند بسیار بالاتر است.

خانم های باردار باید مسواک زدن روزانه را جدی بگیرند، چون اهمال کاری در این امر باعث افزایش خطر زایمان زودهنگام و تولد نوزادانی با وزن کم می شود

برخی از باکتری های عامل پارادونتیت (التهاب لثه ها و بافت استخوانی دندان ها) آنزیمی تولید می کنند که اسیدآمینه آرژینین را به سیترولین تبدیل می کند که برای بدن بیگانه است. سیستم دفاعی بدن در برابر این مولکول بیگانه شروع به تولید آنتی بادی هایی می کند که جزو علائم آرتریت روماتوئید (بیماری خودایمنی) محسوب می شوند. متاسفانه این بیماری تا حد زیادی فلج کننده است. گفتنی است خطر بروز پارادونتیت در افرادی که به آرتریت روماتوئید مبتلا هستند نیز بیشتر است.


عدم مسواک زدن روزانه خطر زایمان زودرس را بالا می برد

خانم های باردار باید مسواک زدن روزانه را جدی بگیرند، چون اهمال کاری در این امر باعث افزایش خطر زایمان زودهنگام و تولد نوزادانی با وزن کم می شود. اگر باکتری های موجود در دهان از طریق مسواک نزدن وارد جفت خانم باردار شوند، خطر زایمان زودرس و تولد نوزادان کم وزن افزایش پیدا می کند.

توجه کنید اکثر عوارض بارداری، عفونی هستند. این عفونت ها از طریق واژن (مانند زگیل) و خون که باکتری ها امکان ورود دارند ایجاد می شوند. به علاوه متخصصین بر این عقیده هستند که تغییرات هورمونی، زمینه ساز خطرات بیماری پارادونتال می شود. این متخصصین به خانم های باردار توصیه می کنند که از روزهای اولیه بارداری به دندانپزشک مراجعه کنند.


عدم مسواک زدن روزانه باعث افزایش قند خون در دیابتی ها می شود

افرادی که به دیابت دچار هستند، باید به طور روزانه و با دقت مسواک بزنند، چون اگر باکتری های موجود در دهان با مسواک زدن از بین نروند، می توانند بافت هایی که دندان ها را محافظت می کنند تخریب نمایند. به این مشکل نیز بیماری پارادونتال گفته می شود.

با صبر و حوصله مسواک بزنید. نخ دندان را نیز فراموش نکنید

عفونت باکتریایی لثه مسئله کنترل قند خون در دیابتی ها را دچار مشکل می سازد. علاوه بر این باکتری ها به ارگان های دیگر که حتی از دهان نیز دورتر هستند سرایت کرده و خطر عفونت را تشدید می کنند. متاسفانه بدن افراد دیابتی کمتر در برابر درمان عفونت ها واکنش نشان می دهد و زخم های شان با سرعت کمتری ترمیم می شود. بنابراین این افراد علاوه بر دقت در مسواک روزانه، باید هر شش ماه یکبار به دندانپزشک مراجعه کنند.


عدم مسواک زدن روزانه، راه ورود باکتری ها را باز می کند

داشتن دندان پوسیده امر رایجی است و راه ورود باکتری ها می باشد. اگر به طور روزانه و صحیح مسواک نزنید، باکتری ها زیاد و آسیب رسان می شوند. مسواک باعث می شود که پلاک های دندان که حاوی باکتری هستند از بین بروند.

بهترین راه این است که روزانه سه بار و هر با به مدت حداقل دو دقیقه مسواک بزنید تا مسواک به تمام قسمت های دندان ها برسد. شاید در انتخاب مسواک برقی و مسواک های معمولی شک داشته باشید. باید بدانید که هیچ کدام از این مسواک ها مزیتی بر دیگری ندارند. اگر بخشی از دندان ها را به درستی مسواک نزنید، پلاک ها در آن قسمت انباشته می شوند و مشکل ایجاد می کنند. بنابراین مهم این است که با صبر و حوصله مسواک بزنید. نخ دندان را نیز فراموش نکنید و به سلامت دهان و دندان هایتان اهمیت ویژه ای بدهید.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762493

وب گردی

وب گردی