دولت افغانستان اعلام کرد از ورود حکمتیار به کابل استقبال می کند

ریاست جمهوری افغانستان اعلام کرد که دولت، در پی گفت و گوهای بین الافغانی و امضای قرارداد صلح با حزب اسلامی، از ورود «گلبدین حکمتیار» رهبر این حزب به کابل، استقبال می کند.

به گزارش ایسکانیوز، دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان روز شنبه با انتشار بیانیه ای افزود که گفت و گوهای موفقیت آمیز صلح و آمدن حکمتیار حاکی از آن است که افغان ها برای حل معضلات و مشکلات خود، این ظرفیت و توانائی را دارند که از طریق مذاکرات، به راه حل های مسالمت آمیز و اساسی دست یابند.
قرار بود رهبر حزب اسلامی امروز وارد کابل شود، اما منابع خبری افغانستان به نقل از سخنگویان این حزب گزارش دادند که احتمال دارد حکمتیار روز یکشنبه وارد پایتخت افغانستان شود.
وی دیروز در استان «لغمان»، حصور یافت و با شمار زیادی از حامیان خود دیدار و گفت و گو کرد و امروز یک نشست کوتاه خبری در این شهر برگزار کرد و از گروه طالبان خواست تا به روند گفت و گوهای صلح بیپوندند.
منابع مختلف خبری پیشتر گزارش های ضد و نقیضی در باره محل سکونت حکمتیار پیش از امضای توافق نامه صلح منتشر کرده بودند و برخی رسانه ها گفته بودند که وی در ترکیه حضور داشته و بعضی رسانه ها، پاکستان را محل سکونت وی اعلام کرده بودند، اما «محمد کریم امین» رئیس هیات گفت و گوهای صلح حزب اسلامی گفته بود که وی در تمامی مدت در داخل افغانستان بوده است.
این اولین بار نیست که خبر ورود حکمتیار به کابل اعلام می شود، اما تحقق نمی یابد. برخی از سخنگویان حزب اسلامی و اعضای نزدیک به حکمیار از حدود دو ماه قبل، چندین بار به رسانه ها گفته اند که وی به زودی وارد کابل می شود، اما هنوز وارد پایتخت افغانستان نشده است.
تاخیر در ورود حکمتیار به کابل در شرایطی صورت می گیرد که برخی رسانه های افغانستان گزارش دادند که دولت برگزاری مراسم بیست و پنجمین سالروز پیروزی انقلاب مجاهدین افغان علیه ارتش سرخ، برای حضور رهبر حزب اسلامی در این مراسم از روز جمعه به شنبه موکول کرده است.
دولت افغانستان روز شنبه را در کابل تعطیل عمومی اعلام کرد و صبح امروز بسیاری از خیابان های پایتخت نیز برای عبور و مرور خودروها مسدود شده بود.
بر اساس بیانیه دفتر مطبوعاتی ریاست جمهوری افغانستان، ورود رهبر حزب اسلامی، در تامین صلح و ثبات، پیشرفت، توسعه و عرصه های دیگر تاثیر قابل ملاحظه ای خواهد گذاشت؛ زیرا آقای حکمتیار قصد دارد با دولت در تامین امنیت، ثبات و توسعه افغانستان، همکاری کند.
بیانیه افزوده است که دولت جمهوری اسلامی افغانستان، صلاحیت و اراده ای قوی برای برقراری صلح در کشور دارد و یک بار دیگر از مخالفان مسلح و طالبان افغان دعوت می کند که به جای ویرانی کشور، تباهی مردم و جنگ و خشونت، از طریق گفت و گوهای بین الافغانی، به روند صلح بپیوندند و برای پیشرفت کشور و رفاه و آسایش مردم خویش تلاش کنند.
توافق نامه صلح میان دولت و حزب اسلامی افغانستان مهر ماه سال گذشته در کاخ ریاست جمهوری به امضای نهائی «محمد اشرف غنی» رئیس جمهوری و حکمتیار رسید.
در مراسم امضای نهائی توافق نامه صلح، گلبدین حکمتیار حضور نداشت و پیشتر این توافق نامه را امضاء کرده و به کاخ ریاست جمهوری ارسال کرده بود.
این توافق نامه پیش از آن، به دنبال یک سال گفت و گوهای طرفین در محل شورای عالی صلح، به امضای «محمد امین کریم» رئیس هیات نمایندگی حزب اسلامی، «مولوی عطاالرحمن سلیم» رئیس هیات نمایندگی شورای عالی صلح، «محمد حنیف اتمر» نماینده دولت و «پیرسید احمد گیلانی» رئیس فقید شورای عالی صلح افغانستان، رسیده بود.

منبع: ایرنا

303/300

کد خبر: 762542

وب گردی

وب گردی