آیا مقابل در منزل حریم شخصی محسوب می‌شود؟/قانون چه می گوید؟

استفاده از فضاهای عمومی مانند پیاده رو ها و خیابان ها توسط کسبه و مغازه داران موضوع جدیدی نیست و همیشه این سوال در ذهن شهروندانی که به دلیل چیدمان وسایل در کوچه و پیاده رو ها نمی توانند به راحتی تردد کنند به وجود آمده که قانون مشاعات در کوچه و خیابان چیست و قانون ،حریم خصوصی و عمومی را چگونه تعریف کرده است ؟

به گزارش خبرنگار ایسکانیوز یکی از مخاطبان در تماس با ما گفت:مدتی است این موضوع فکرم را درگیر کرده که قانون مشاعات در کوچه و خیابان چیست؟ وخوانده بودم که قانون حریم خصوصی و عمومی را تعریف و حدود آن را هم معلوم کرده است حتی برخی اوقات هم قانون برای تجاوز از حریم خصوصی و تعدی به حریم عمومی را جریمه تعیین کرده و حتی تعریز هم در نظر گرفته است.

وی در ادامه گفت: در کوچه و خیابان های تهران به ویژه در نقاطی که مردم اطلاعات کمتری از قوانین و مقرارت دارند عده ای جلوی منزل مسکونی یا محل کسب شان موانعی گذاشته اند و از پارک وسایل نقلیه دیگران جلوگیری کرده و حتی در برخی مواقع این برخوردها موجب درگیری نیز شده است حتی گاهی همسایگان حق بیشتری برای خود قایل می شوند و در محل کسب در پیاده روی دو یا سه متری فاصله با خیابان دارد موانع گذاشته یا از پارک وسایل نقلیه جلوگیری می کنند.

وی تاکید می کند : من خود شاهد بوده ام که برخی اوقات از صبح تا غروب اتومبیل صاحب ساختمانی که در پیاده روی یک خیابان وجود دارد پارک می شود و مانع عبور و مرور راحت شهروندان می شود اما آیا کار درست است و قانون در این مورد چه می گوید؟

آیا مقابل درب منزل حریم شخصی محسوب می‌شود؟

یکی از سوالات مهم شهروندان این است که آیا مقابل درب منزل یا مغازه جزئی از حریم شخصی و خصوصی منزل یا مغازه محسوب می‌شود یا خیر؟

به گزارش میزان شاید شما هم دیده اید که مغازه داری فضای مقابل مغازه اش را با اجسامی مانند سطل آشغال و آجر مسدود می کند تا هیچ وسیله ای در مقابل مغازه اش پارک نکند یا فردی فضای مقابل منزلش را جزئی از ملک خود می داند و اجازه پارک کردن هیچ وسیله نقلیه ای را با قرار دادن میله یا سایر اجسام نمی دهد.

این عمل در حالی اتفاق می افتد که بسیاری از ما بر این عقیده هستیم که چون فضای مقابل منزل یا مغازه مان است پس حتماً حقی نسبت به آن داریم در حالیکه باید گفت این موضوع امری فراتر از مالکیت خود نسبت به منزل و مغازه است.

پیاده رو یا محل کسب و کار؟

در فرهنگ لغت پیاده رو به عنوان جایی برای رفت و آمد اشخاص پیاده، تعریف می شود؛ اما گویا در شهر این لغت درعمل معنایی دیگر پیدا کرده است.

در شهرما پیاده رو جایی است که بیشتر اوقات به محلی برای کسب و کار تبدیل شده،گاهی نیز نقش خیابان دارد و گاهی هم افراد پیاده با ایجاد مزاحمت برای دیگران از آن برای رفت و آمد استفاده می کنند.

افراد پیاده هنگام عبور از پیاده رو باید مواظب باشند تا از جلو با شخص موتور سوار برخورد نکنند و اگر تا چندقدمی تصادف با موتور آن هم در پیاده رو پیش بروند شخص موتور سوار و دیگر افراد حاضر در صحنه چنان خیره و غضب آلود به او می نگرند، که این باور در شخص پیاده به وجود می آید مقصر اوست و باید برای عبور جای دیگری را انتخاب می کرده است و عذرخواهی می کند.

بعضی مواقع هم عبور از پیاده رو مانند گشتن در یک فروشگاه است چون دو سمت پیاده رو انواع کالا ها به چشم می خورد.

این پایان ماجرا نیست و برخی افراد به این هم اکتفا نکرده و اقدام به بندآوردن پیاده رو می کنند. مثل این که این افراد حساب شخصی یا کینه ای قدیمی با افراد پیاده دارند و به هیچ وجه حاضرنمی شوند به آنان اجازه ی عبور دهند.

قانون چه می گوید؟

بر اساس آمارهای منتشر شده از بین موانع مختلفی که در پیاده روها دیده می شود می توان به پارک خودرو، دست فروشان ثابت، پلاکاردها، مغازه ها و دست فروشان متحرک اشاره کرد و بیشترین سد معبر توسط فروشندگان کالاهای عمومی صورت می گیرد که از پیاده رو برای نمایش و ارایه کالاهای خود استفاده می کنند.

بر اساس اصل 9 ماده 96 تبصره 6 کتاب مجموعه قوانین و مقررات شهرداری ها اراضی، کوچه ها، میدان ها، خیابان ها و معابر عمومی واقع در محدوده هر شهر، ملک عمومی محسوب شده و تعرض در این معابر، تخلف تلقی می شود و باید شهرداری ها با متخلفان برخورد کنند.

خبرنگار و منتشر کننده : زهره حاجیان

700700

کد خبر: 762562

وب گردی

وب گردی