نشست خبری سی امین نمایشگاه کتاب تهران برگزار شد

نشست خبری نمایشگاه کتاب تهرانت صبح امروز با حضور سید عباس صالحی معاون فرهنگی وزارت ارشاد و رئیس نمایشگاه در محل موسسه نمایشگاه های فرهنگی ایران برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، نشست خبری نمایشگاه کتاب تهران صبح امروز با حضور سید عباس صالحی، امیر مسعود شهرام نیا، همایون امیرزاده، هومان حسن پور، داود موسایی و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست سید عباس صالحی گزارشی درباره نمایشگاه کتاب تهران داد و در ادامه امیر مسعود شهرام نیا قائم مقام رئیس نمایشگاه سخنانی را درباره برگزاری سی امین دوره نمایشگاه کتاب ابراز کرد.

کشور ایتالیا میهمان ویژه نمایشگاه کتاب امسال

مسعود شهرام نیا قائم مقام رئیس نمایشگاه کتاب گفت: نمایشگاه کتاب تا امسال دومین تجربه در شهر آفتاب است و توقع می رود که نمایشگاهی بالنده تر و کم نقص از دوره های قبل باشد. امروز جلسه هماهنگی گسترده ای با بیش از هفتاد دستگاه در مجموعه نمایشگاهی داشتیم و امیدواریم نمایشگاه امسال با کیفیت برگزار شود.
وی افزود: در نمایشگاه امسال دستگاه های اجرایی به همراه معاونت فرهنگی وزارت ارشاد و مدیریت شهری به همراه اورژانس بخش های امنیتی و دیگر مجموعه ها همکاری داشتند و امسال 135هزار متر مربع فضای کل نمایشگاه را اختصاص داده است و سالن های موقت 85 هزار متر مربع اختصاص دارد که 15 هزار متر مربع آن از سال گذشته افزایش پیدا کرده است و مجموعه 2 هزار و 260 غرفه و یک هزار و 607 ناشر حضور دارند.
قائم رئیس نمایشگاه کتاب ابراز کرد: در بخش بین الملل که بخش فروش نمایشگاه است خوشبختانه امسال برنامه ریزی های بهتری انجام گرفته و امسال چهارمین تجربه داشتن کشور میهمان را در نمایشگاه کتاب داریم و کشور ایتالیا میهمان نمایشگاه کتاب است که موضوع میهمان ویژه اگر نهادینه شود نه تنها هزینه ای را برای نمایشگاه ندارد بلکه برای ترویج نمایشگاه کتاب نیز موثر است.
وی افزود: در حوزه یارانه ها حدود 16و نیم میلیارد تومان یارانه از طریق وزارت ارشاد برای دانش آموزان، دانشجویان، سازمانها و نهادها توزیع شده است که درصدی توسط وزارت ارشاد به بخش اعظم آن توسط افراد یا نهادها تامین شده و در حوزه اطلاع رسانی و فعالیت نمایشگاهی سعی شده امسال ناوگان گسترده تر و دقیق تری در این زمینه چه در نمایشگاه کتاب و چه از طریق سایت نمایشگاه و شبکه های تلفنی و مجازی صورت بگیرد.

اختصاص یک گمرک واحد برای کتاب های ارسالی به ایران
در ادامه داوود موسایی مدیر کمیته ناشران خارجی اظهار کرد: از دکتر صالحی که در زمینه واگذاری بخش های نمایشگاه به نهادهای اتحادیه سپاسگزاری میکنم که بتوانند کارهای نمایشگاه را سامان دهند زیرا در نهادهای دولتی همواره شاهد تعویض ها هستیم ولی نهادهای مدنی سر جای خود هستند و قوام و دوام کار نمایشگاه می تواند بهتر و حرفه ای تر اجرا شود.
وی افزود: در مبحث مربوط به کمیته اجرایی ناشران خارجی امسال با توافق مدیرکل گمرک جناب آقای کرباسیان تمهیداتی صورت گرفته که کتاب های ارسالی از کشورهای مختلف با هر مبدا ورودی به طور مستقیم به انبار گمرک نمایشگاه ارسال شده و یک گمرک اختصاصی برای کتاب ها انجام شود.
موسایی اظهار کرد: براساس آمار که اخیرا به دستم رسیده، تعداد ناشران ثبت نام کننده در بخش عربی 94 و در بخش لاتین 45 نماینده ثبت نام کرده اند و تعداد 47 هزار و 234 عنوان کتاب عربی و 150 هزار و 144 عنوان کتاب لاتین تاکنون برای حضور در نمایشگاه ثبت نام کرده اند و متراژ اختصاص یافته به بخش لاتین 2هزار و 333 متر برای ناشران لاتین و 2 هزار و 85 متر برای ناشران عرب در نظر گرفته شده است و تعداد ناشران قسمت که بخش لاتین را پوشش می دهند 204 موسسه و عربی 150 موسسه را شامل می شود.
مدیر بخش ناشران بین الملل اظهار کرد: امسال در حوزه سرای اهل قلم برنامه های متعددی در بخش ناشران خارجی داریم که امسال این برنامه ها به دو قسمت تقسیم شده است و حدود 4 حوزه آسیب شناسی ترجمه، کارگاه های مرتبط با حوزه بین الملل اهم موضوعاتی است که در این قسمت مطرح می شود و همچنین امسال اولین سالی است که تمام ثبت نام ها از طریق اینترنت انجام شده آرزویی بود که امسال با همکاری بخش آیتی موسسه و مدیران محترم انجام شد.

ثبت 240 عنوان کتاب دربخش ناشران داخلی
هومان حسن پور مدیر کمیته ناشران داخلی گفت: در حوزه ناشران داخلی مباحث زیادی مطرح است امسال سی و امین سال نمایشگاه کتاب است و مقارن با سال سوم مراحل عالی تر و وسیع تری را دارد. در این راستا آنچه برای روند نمایشگاه کتا بتهران مورد نیاز است حمایت صنف است علاوه بر کارهایی که امسال انجام شده در این حوزه ها آمادگی صنف خود را بسنجیم و در پایان این دور مواد خام اطلاعات دقیق و میزان همکاری ها سنجیده شود تا در دوره های بعدی با نمایشگاه کتاب با اشکالات کمتری برگزار شود.
حسن پور در مورد تعداد ثبت نام کننده امسال گفت: تعداد 2 هزار و 643 تعداد ثبت نام کننده امسال ، هزار و 803 غرفه به تعداد 2 هزار و 266 مشاغل مختلف و 375 نمایندگی های نشر اختصاص داده شده و 240 عنوان کتاب در کمیته ناشران داخلی ثبت نام کرده اند.
وی افزود: در حالی که تعداد 64 هزار ناشری که امسال درخواست غرفه داشتیم؛ سی هزار متر مربع فضای نمایشگاهی با همکاری دوستان و معاونت اجرایی بخش هایی به سالن ها افزوده شد . سال گذشته به دلیل انتقال نمایشگاه کتاب از مصلی به شهر آفتاب تعداد زیادی از ناشران در نمایشگاه حضور نداشتند یا در روزهای آغازین انصراف دادند ولی امسال ناشران و عناوین کتاب ها افزوده شده است و این باعث می شود که برخی از کاسته های به حق برخی از دوستان دلیل کمبود جا مرتفع نشود.

خبرنگار بخشی پور/ تائید کننده سلیمی

502500

کد خبر: 762563

وب گردی

وب گردی