سلیمانی: آمریکا ترجیح می دهد دولتی در ایران بر سر کار بیاید که ماجراجو باشد/برای واشنگتن مهم است که سیاست خارجی ایران چگونه تنظیم شود

یک کارشناس بین الملل کشورمان با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری پیش رو در ایران و مواضع آمریکا نسبت به این انتخابات گفت: ترامپ ترجیح می دهد یک رئیس جمهور ماجراجو در ایران جانشین حسن روحانی شود.

افشار سلیمانی، دیپلمات اسبق کشورمان و سفیر پیشین ایران در جمهوری آذربایجان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز گفت: در دوران دولت اصلاحات، ما با آمریکا مشکلاتی داشتیم و برغم در دستور قرار دادن بهترین سیاست خارجی و کسب موفقیت های جهانی، ما کماکان با آمریکا مشکل داشتیم و جورج بوش ایران را محور شرارت اعلام می کرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در آن دوران ما علیرغم اینکه موفق به جا انداختن بحث گفت و گوی تمدن ها و نام گذاری سال 2001 میلادی به همین اسم بودیم، در کنار حل اختلافات با اروپا و بازگرداندن سفرای آن کشورها به تهران، باز هم مشکلات ایران و آمریکا حل نشد.

این کارشناس تشریح کرد: در آن زمان بسیاری براساس نگاه جناحی و به علت منافع گروه خود، اتهام هایی را به این جریان وارد می کردند. البته مشابه این مسائل در خارج از ایران نیز مطرح بود. اصلاح طلبان و اعتدالیون اساسا به دنبال وابستگی نبودند و نیستند بلکه آن‌ها خواهان نگاهی معقول و منطقی برای پیشگیری از زیان های ناشی از تنش در روابط با سایر کشورها هستند.

سلیمانی با اشاره به تحریم ها گفت: کنگره آمریکا اعلام کرده است که قصد تصویب سه تحریم جدید علیه ایران را دارد. اما فعلا منتظرند تا نتیجه انتخابات ایران را ببینند. این موضوع باعث شده بسیاری تصور کنند دولت آمریکا به دنبال اثرگذاری بر نتیجه انتخابات است.

وی بیان داشت: چالش های ایران به سیاست خارجه ما نیز مربوط است. در زمان دولت گذشته ما با مشکلات بیشتری مواجه شدیم. تحریم ها شیرازه اقتصاد ایران را از هم پاشید و شش قطعنامه شورای امنیت عیله ما صادر شد. فروش نفت ما محدود شد و دامنه تحریم ها روز به روز گسترده تر شد. این مشکلات بعدها در دوران دولت تدبیر و امید کاهش چشمگیری یافت و ایران از ماجراجویی‌های قبلی خود بازگشت.

این کارشناس در ادامه تشریح کرد: با اعلام نرمش قهرمانانه مذاکرات برجام آغاز شد و این مذاکرات نتایج مثبتی را به همراه داشت و مانع از فروپاشی اقتصاد ایران و باعث کاهش خطرات امنیتی کشور شد و تهران را به مسیر صحیحی هدایت کرد.

سلیمانی گفت: برای آمریکا مهم است که سیاست خارجه ایران چگونه تنظیم شود و آن ها نیز به خوبی می دانند سیاست های کلان کشور در زمینه خارجی توسط رهبری مشخص می شود. دولت فعلی آمریکا نیز از روی کار آمدن یک رئیس جمهور تندرو در ایران حمایت می کند.

وی اظهار داشت: همین باعث شده آمریکایی ها به سراغ تحریم های غیربرجامی هم بروند. آن ها ترجیح می دهند دولتی روی کار آید که چون دولت هشتنم و نهم در صحنه جهانی به سراغ ماجرایی جویی برود. انتخاب روحانی به معنی اتخاذ سیاست های نعقولا است.

خبرنگار: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 762568

وب گردی

وب گردی