4 استراتژی وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل آسم

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی ضمن تشریح چهار استراتژی وزارت بهداشت برای پیشگیری و کنترل آسم، از پایلوت ادغام اقدامات تشخیصی و مراقبتی آسم در نظام شبکه بهداشتی در شش دانشگاه علوم پزشکی خبر داد.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، دکتر مهدی نجمی در نشست خبری بیستمین همایش آسم و آلرژی با بیان اینکه حدودا یک و نیم میلیارد نفر در دنیا به انواع بیماری‌های مزمن تنفسی مبتلا هستند، گفت: از این تعداد نزدیک به 334 میلیون نفر مبتلا به آسم بوده و 210 میلیون نفر هم به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه مبتلا هستند.

وی با بیان اینکه متاسفانه در سال‌های قبل، شیوع آسم در دنیا و ایران روندی افزایشی داشته گفت: پیش بینی می‌شود که طی یک دهه آینده 100 میلیون بیمار به بیماران آسم اضافه شود. در ایران دو سال قبل مطالعه‌ای انجام دادیم که بر اساس نتایج آن مشخص شد شیوع آسم در کودکان و نوجوانان 10 درصد و در بزرگسالان 9 درصد است.

وی با اشاره به تدوین اولین سند راهبردی پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی در پنج سال گذشته که با تکیه بر بیماری‌های آسم و COPD بود، گفت: در این سند چهار استراتژی اصلی برای پیشگیری و کنترل آسم در نظر گرفتیم که از جمله آنها افزایش دانش همگانی در زمینه بیماری آسم، ایجاد نظام مراقبت بیماری آسم، استانداردسازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت بیماری آسم و افزایش همکاری‌های بین بخشی برای کنترل عوامل خطرساز این بیماری بود. بنابراین در راستای اجرای این چهار استراتژی اقداماتی را انجام دادیم.

رئیس اداره پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی وزارت بهداشت با بیان اینکه مهم‌ترین استراتژی برای بیماری‌های غیر واگیر آگاهی و اطلاع رسانی به جامعه است، گفت: بر این اساس است که مردم می‌توانند در راستای پیشگیری اقدام کرده و مسئولان نیز سیاست‌های درستی را در راستای پیشگیری از این بیماری‌های اتخاذ می‌کنند.

وی افزود: باید بدانیم که بیماری آسم قابل درمان و ریشه کنی نیست، اما می‌توان آن را کنترل کرد و بیمار می‌تواند با رعایت برخی نکات، زندگی مطلوبی داشته باشد که در این راستا باید بتوانیم از ظرفیت رسانه‌ها، مطبوعات و به ویژه صدا و سیما استفاده کنیم.

وی با بیان اینکه وزارت بهداشت تلاش‌هایی را برای آموزش گروه‌های در معرض خطر در قالب تهیه لوح، بروشور، کتابچه آموزشی و توزیع آنها در دانشگاه‌های علوم پزشکی برای آموزش مردم انجام داده است، ادامه داد: همچنین راهنمای ملی آسم را برای پیشگیری، تشخیص و درمان و مراقبت بیماری به روز کرده و برنامه‌ای سطح بندی شده برای اجرا در شبکه مراقبت‌های اولیه کشور برنامه ریزی کردیم.

نجمی ادامه داد: بر این اساس بهورز و مراقب سلامت ما به عنوان نیروی اول در سطح پیشگیری، افراد مشکوک را شناسایی و به پزشک ارجاع می‌دهد و بیمار با فواصل منظم پیگیری و مراقبت می‌شود. ما این کار را به صورت آزمایشی در برخی شهرستان‌های شش دانشگاه کشور از جمله قزوین، کاشان، ارومیه، مراغه، اصفهان و کرمان انجام داده‌ایم و بعد از مشاهده نتایج آن اصلاحات لازم را انجام داده و برنامه را در کل نظام مراقبت‌های اولیه ادغام می‌کنیم.

وی با بیان اینکه مهم‌ترین عامل خطر آسم، آلودگی هواست، گفت: ما در این زمینه می‌توانیم هشدار دهیم که مصرف دخانیات، آلودگی هوا، ترافیک شهری و ... عامل خطرند اما کنترل هیچ یک از این عوامل در دست وزارت بهداشت نیست و نیازمند همکاری همه بخش‌ها و دستگاه‌های مربوطه هستیم. بر این اساس طی دو سال قبل کمیته پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر در وزارت بهداشت ایجاد شد و سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر و عوامل خطر مرتبط با آن را تدوین کرد که این سند به تصویب شخص رئیس جمهور و وزرا رسیده و نقش همه سازمان‌هایی که می‌توانند در کنترل این بیماری‌ها نقش داشته باشند، مشخص شده است.

وی در پاسخ به سوال ایسنا درباره وضعیت پوشش بیمه‌ای بیماران مبتلا به بیماری‌های مزمن تنفسی گفت: خوشبختانه از نظر پوشش بیمه‌ای وضعیت این بیماران نسبتا مناسب است و خدمات تشخیصی، درمانی، مراقبت‌ها و آزمایش‌های مختلف آنها تحت پوشش بیمه قرار دارد. همچنین داروهایی که برای کنترل بیماری مورد نیاز است بیمه‌اند. البته با پیشرفت تکنولوژی داروهای جدیدی تولید می‌شود که برخی از پزشکان آنها را برای بیماران تجویز می‌کنند و ممکن است تحت پوشش بیمه نباشند که این موضوع امری طبیعی است.

وی افزود: در حال حاضر داروهای بیمه‌ای برای کنترل آسم کافی هستند اما طبیعتا داروهای جدیدی تولید می‌شود که چندین سال طول می‌کشد تا در کشور ما تحت پوشش بیمه قرار گیرند.

به گزارش ایسنا، دکتر مرتضی فلاح‌پور، دبیر اجرایی بیستمین همایش روز جهانی آسم و آلرژی نیز با بیان اینکه بیماری آسم ابعاد مختلف روانی، سلامتی و اقتصادی دارد، گفت: این بیماری هنوز هم به عنوان یک انگ تلقی می‌شود؛ به طوریکه خانواده‌ها می‌ترسند تا بیماری فرزندان‌شان را اعلام کنند. متاسفانه برخی عقاید نادرست هم درباره این بیماری وجود دارد؛ به طوریکه مثلا خانواده‌ها اصرار دارند که فرزندان‌شان از ورزش کردن معاف شوند. این در حالیست که چنین عقیده‌ای اصلا درست نیست و می‌بینیم که بسیاری از قهرمانان ورزشی دنیا مبتلا به آسم بوده‌اند. بنابراین چنین موضوعاتی نشان می‌دهد که آسم نه تنها یک انگ اجتماعی نیست بلکه می‌تواند کنترل شود.

وی با بیان اینکه بیماری آسم به خانواده و جامعه از نظر اقتصادی هزینه‌های زیادی را تحمیل می‌کند، ادامه داد: همچنین خرافاتی که امروزه با عنوان طب سنتی درباره آسم وجود دارد، درست نیست. متاسفانه در این زمینه ترس و واهمه‌ای در میان مردم وجود دارد که منجر به سوء استفاده‌های زیاد از بیماران می‌شود. بنابراین مردم باید اطلاعات درست را از نادرست را تشخیص دهند.

دبیر اجرایی بیستمین همایش روز جهانی آسم و آلرژی از انتخاب حمید درخشان به عنوان سفیر ورزشی آسم و دکتر معین به عنوان سفیر علمی آسم خبر داد و گفت: برای این همایش انیمیشن‌هایی را درباره خرافات مربوط به آسم تهیه کردیم تا مردم بدانند که این خرافات نادرستند. در عین حال باید توجه کرد که آسم فقط مختص یک روز نیست، بلکه از آنجایی که تعداد زیادی از افراد مبتلا به آسم و آلرژی هستند باید همواره مطالب درست آن را انتقال دهیم و نگذاریم که خرافات به مبتلایان این بیماری‌های آسیب بزند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار دهنده:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 762599

وب گردی

وب گردی