عارف: نباید درگیر مسائل حاشیه ای شویم

عارف گفت: روز گذشته شاهد مناظره بودیم که از آقایان روحانی و جهانگیری تشکر می‌کنم، ما در چارچوب همان شعار باید پیش برویم و نباید درگیر مسائل حاشیه ای شویم.

به گزارش ایسکانیوز محمدرضا عارف در همایش ستاد امور زنان انتخاباتی حسن روحانی طی سخنانی به نقش زنان در رویدادهای مهم قبل و بعد از انقلاب اسلامی اشاره کرد وگفت: نمی‌توانیم رویداد یا حادثه مهمی را نام ببریم که نقش زنان در آن برجسته و ممتاز نباشد.

وی افزود: زنان در کنار نقش مستقیمی که دارند، غیر مستقیم نیز در داخل خانواده در تشویق مردان و پسران نقش بسزایی دارند که آن را هم نباید نادیده گرفت و حتماً‌ این مسیری که پیش رو داریم خانم‌های با شعور،‌ برجسته و متعهد با توجه به حساسیت و شرایط ویژه‌ای که با آن روبه رو هستیم در ۲۹ اردیبهشت دنبال می‌کنند و در خلق حماسه دیگری نقش خواهند داشت.

رئیس فراکسیون امید مجلس در ادامه بیان کرد: لازم می‌دانم که در ارتباط با گفتمان اصلاحات از نقش زنان در پیشبرد این تفکر تشکر کنم و در تمام جلسات و اتاق‌ فکرهای ما نقش برجسته خانم‌ها محسوس بوده و راهگشای جنبش اصلاحات و تفکرات اصلاح طلبی است.

نماینده مردم تهران در مجلس در ادامه اشاره‌ای به اتفاقات دهه نود و رویکردهای گفتمان اصلاحات داشت و بیان کرد: براساس ارزیابی عملکرد خودمان در دهه ۹۰ رویکرد و راهبرد اصلی ما اخلاق، عقلانیت و خرد جمعی با اولویت منافع ملی با عنوان رویکرد اصلی مدنظر بوده است البته این رویکرد در ذات گفتمان اصلاحات به عنوان گفتمان اصیل انقلاب وجود دارد اگر چه برای سایر گفتمان ها نیز ارزش قائل هستیم.

عارف در ادامه اظهار کرد: در گام اول در خرداد ۹۲، گام درستی را برداشتیم که شاید خیلی‌ها تصور نمی‌کردند که ما در خرداد ۹۲ به فردی که از نظر تشکیلاتی، وابستگی تشکیلاتی به گفتمان اصلاحات ندارد برسیم اما اولویت و راهبرد ما ترجیح منافع ملی بر جریانی بود که تصمیم درستی گرفتیم و انصافاً مورد استقبال مردم قرار گرفت.

وی تصریح کرد: هم در خرداد ۹۲ و هم در گام دوم اسفند ۹۴ این تصمیم درست را گرفتیم، هیچ انتظار نداشتیم لیست ما در تهران به طور کامل رای بیاورد اما حقیقتا مردم اعتماد کردند نه تنها به اصلاح طلبان بلکه رای قاطبه مردم به رویکرد خرد جمعی در گام دوم بهتر از گام اول بود.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: بعد از گام دوم به تدریج در آستانه انتخابات مهم ریاست جمهوری و شوراها قرار گرفتیم که باید راهبرد خود را برای این دو انتخابات مشخص می‌کردیم لذا مباحث جدی و کارشناسی به طور طبیعی در ادامه رویکرد ۹۲ در دستور کار قرار گرفت.

وی افزود: هیچ راهی جز مسیر عقلانیت و خرد جمعی نداشتیم که نمود آن شورای سیاست گذاری بود که وحدت خوب اصلاح طلبان را در گام دوم نشان داده بود و باید در ادامه همین مسیر گام سوم را بهتر از گام دوم برداریم.

رییس شورای سیاست گذاری اصلاح طلبان در ادامه بیان کرد: در ارتباط با انتخابات ریاست جمهوری بحث‌های جدی داشتیم که چه کار باید کرد زیرا با دولتی برآمده از حمایت اصلاح طلبان روبه رو بودیم، اگر چه رییس دولت وابستگی تشکیلاتی به جریان اصلاحات نداشت اما برای ما وابستگی تشکیلاتی اصل نیست ما تفکر را اصل میدانیم که تفکر اصلاحات هم فرد محور نیست و افراد باید در خدمت تفکر باشند که این راه در سنوات گذشته نشان دادیم.

عارف با بیان اینکه ارزیابی منطقی از دولت روحانی به عمل آمد گفت: دولت دستاوردهای بزرگی داشته در شرایطی که کشور با آن روبه رو بود و قدرت های بزرگ جهانی رو در رو قرار گرفته بودند بر اساس حکمت و مصلحت پیروزی برای دولت بدست آمد.

وی اظهار کرد: دولت تدبیر وامید مانند دولت اصلاحات مشکلی مانند ضعف شدید در اطلاع رسانی را دارد اینکه شاید نخواسته کارهایی که انجام می‌دهد بیان کند یا به رخ مردم بکشد اما دستاوردهای ارزشمندی در امور زیر بنایی،‌ بهداشتی و سیاست خارجی داشته است.

نماینده مردم تهران در مجلس ادامه داد: نمی‌گویم نقد ندارد نقدهای جدی وجود دارد و طبیعی است اما با توجه به عملکرد دولت در شورای سیاست گذاری به اتفاق ارا آقای روحانی را برای دور دوم کاندیدای اصلی خود قرار دادیم که این تصمیم ارزشمند اصلاح طلبان دغدغه ملی و ظرفیت جریان را نشان داد .

وی خاطر نشان کرد: اکنون در آستانه گام سوم قرار داریم که باید با توکل به خدا و دوم قشر زنان و جوانان که سرمایه ارزشمند هستند محکم تر ازگام اول پیش برویم برای اینکه دولت بتواند برنامه خود را به طور جدی دنبال کند باید شعار اصلی‌اش امتداد شعاری که از سال ۹۲ شروع کردیم یعنی امید،‌ آرامش و رونق اقتصادی باشد. این شعار جلوی پاسخ بعضی از بداخلاقی‌ها را می‌گیرد.

عارف همچنین گفت: روز گذشته شاهد مناظره بودیم که از آقایان روحانی و جهانگیری تشکر می‌کنم، ما در چارچوب همان شعار باید پیش برویم و نباید درگیر مسائل حاشیه ای شویم.

وی ادامه داد:‌ برای پاسخ دادن، دندان ما کند است. نمی‌توانیم برخی از رفتارهایی که دیده می‌شود را به تندی پاسخ دهیم البته توانایی اش را داریم اما رویکرد ما اخلاق و خرد جمعی است و خواهش ما هم از فعالیت جریان رقیب این است که منافع ملی را مورد توجه قرار دهد.

وی با بیان اینکه در دور دوم شعار و کلید واژه اصلی دولت، باید امید همراه با تدبیر باشد، گفت: دولت دوم و آینده باید جوانگرایی را سرلوحه کارهایش قرار دهد. اگر به جوانان اعتماد کنیم مطمئناً ضرر نخواهیم کرد.

عارف در ادامه گفت: سهم زنان در مجلس با شعار سی درصدی که مدنظر قرار دادیم تحقق یافت و از این ظرفیت حقیقتا راضی هستیم و انصافا خانم های مجلس در همه امور اعم از نظارتی و قانون گذاری به مراتب بیشتر از ظرفیت خودشان امور را دنبال می‌کنند.

نماینده مردم تهران در مجلس با بیان اینکه رویکرد دراز مدتی را مدنظر داریم و آن تغییر بینش و نگرش است، گفت: در قوانین، تصمیم سازی‌ها و تصمیم‌گیری‌ها بینش مردانه حاکم بوده و این بینش باید به بینش جامعی تبدیل شود و این موضوع را از طریق مجلس، دولت و نهادهای تصمیم‌ساز دنبال می‌کنیم اما در کوتاه مدت نمی‌توانیم با وعده سر خرمن دادن اقدامی انجام دهیم.

عارف در ادامه اظهار کرد: از دولت آینده انتظار داریم در تمام سطوح مدیریتی،‌ سیاست گذاری و اجرایی سهم خوبی را به خانم‌ها اختصاص دهند. این جزء مطالبات ما است ان‌شاءالله آقای روحانی پیروز می‌شوند و به این مهم توجه می‌کنند.

رئیس فراکسیون امید مجلس در خصوص انتخابات شوراها نیز اظهار کرد: از انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و توانمندسازی زنان در امور شوراها نباید غافل باشیم و من درخواستم این است که فقط به تهران و چند کلان شهر پرداخته نشود بلکه همان اندازه که زنان برای حضور در لیست شهرهای بزرگ، تلاش می‌کنند برای شهرهای کوچک نیز همین‌طور باشد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم در دور دوم، دولت با تجربه دور اول روند بهتری را در امور اجرایی دنبال کند و البته شرایط اولیه سال ۹۶ با ۹۲ کاملاً متفاوت است.

۳۰۰/۳۰۰

کد خبر: 762656

وب گردی

وب گردی