سفیر ایران در روسیه: برنامه مشارکت فراگیر هموطنان مقیم در انتخابات تدارک شده است

سفیر ایران در فدراسیون روسیه با تاکید بر اهمیت انتخابات به عنوان یکی از مهم ترین سازوکارهای تعیین سرنوشت آینده کشور، گفت: برنامه ریزی لازم برای مشارکت فراگیر ایرانیان مقیم روسیه در انتخابات ریاست جمهوری تدارک شده است.

به گزارش ایسکانیوز، مهدی سنایی سفیر ایران در فدراسیون روسیه ضمن اشاره به سازماندهی کارهای مربوط به رای گیری از هموطنان، گفت: براساس ابلاغیه وزارت امور خارجه ساز و کار لازم در روسیه برای رای گیری و شرکت ایرانیان عزیز در انتخابات پیش رو تعریف و شکل گرفته است.

وی ادامه داد: برنامه های هیات اجرایی، هیات نظارت و شمار تعرفه های لازم از جمله این کارها است و هر چه به روز رای گیری نزدیک می شویم، حساسیت و توجه هموطنان به انتخابات بیشتر می شود.
سفیر ایران در روسیه ادامه داد: با توجه به اینکه عمده ایرانیان در مسکو پایتخت روسیه حضور دارند، تعریف شده است تا کنسولی جمهوری اسلامی ایران اطلاع رسانی لازم را در این باره انجام دهد، البته خود هموطنان دخیل شدند و در هیات اجرایی و بخش های مختلف حضور یافته اند و مشارکت می کنند.
سنایی ادامه داد: البته جمعیت هموطنان در روسیه مانند برخی کشورهای دیگر از جمله اروپایی پرشمار و چند صد هزار نفری نیست، اما ایرانیان چه مقیم و چه صاحبان حرفه و صنایع، دانشجویان و خانواده های کارکنان و کارمندان در مناطق مختلف روسیه مجموعه قابل توجهی هستند.
سفیر جمهوری اسلامی ایران همچنین گفت: تمهیدات لازم صورت گرفته که هم ایرانیان مقیم پایتخت روسیه و هم برخی شهرهای دیگر مانند سن پترزبورگ و قازان که جمعیت نسبتا قابل توجهی و از جمله دانشجویان هستند، بتوانند در این فرآیند شرکت کنند.
سنایی افزود: طبیعتا هر ایرانی در هر جای دنیا، بخشی از ملت ایران است و انتخابات هم یکی از تعیین کننده ترین ساز وکارها برای سرنوشت ملت و کشور هست و این احساس باید وجود داشته باشد که در تعیین این سرنوشت و روند آن شرکت کنند.
سفیر ایران در پایان مصاحبه با ایرنا تاکید کرد: روسیه کشور بزرگی است و ما هم وظیفه داریم به عنوان مجموعه ای که هیات اجرایی را شکل می دهیم، برای روند رای گیری اطلاع رسانی کنیم تا با گرمی انتخابات، فرصت شرکت حداکثری ایرانیان در رای گیری پیش رو فراهم می شود.
بنا به اعلام حسن قشقاوی رئیس هیات نظارت بر انتخابات دوازدهمین دوره ریاست جمهوری در خارج از کشور، 29 اردیبهشت ماه همزمان با رای گیری در ایران، در 103 کشور و 279 شعبه، برای اخذ رای از ایرانیان مقیم خارج اقدام می شود.
معاون وزیر امور خارجه چهارشنبه گذشته در نشست خبری خود افزود: براساس تازه ترین اطلاعات قطعی شده در 132 نمایندگی شامل سفارتخانه ها و سرکنسولگری انتخابات برگزار می شود و براساس پرونده های تشکیل شده کنسولی، 2.5 میلیون هموطن در خارج حائز شرایط رای دادن که البته آمار دقیقی نیست و همیشه آمار شناوری داریم.
قشقاوی همچنین اعلام کرد ایرانیانی که بدون شناسنامه در خارج از کشور زندگی می کنند، می توانند با گذرنامه معتبر در انتخابات شرکت کنند.

302/302

کد خبر: 762769

وب گردی

وب گردی