نفس هایی که مضر حیات است

«هر نفسی که فرو می رود ممدّ حیات است و چون بر می آید مفرّح ذات، پس در هر نفسی دو نعمت موجود است و بر هر نعمتی شکری واجب.» ممد حیات‎شان وابسته شده به آب و هوا و زندگیشان که همان مفرح ذاتشان باشد، در خطر است.


به گزارش ایسکانیوز به نقل از ابتکار ،حدود یک و نیم میلیارد نفر در کره خاکی دچار اختلال تنفسی هستند و این بیماری چهارمین عامل مرگ ومیر در کشورمان است. سازمان بهداشت جهانی در آستانه روز جهانی آسم شعار «هوای بهتر، تنفس بهتر» را برگزیده، هوایی که در بیشتر استان های کشور خوب نیست و تنفسی که متعاقباً بهتر نخواهد بود.


15 درصد ایرانی ها دچار بیماری تنفسی هستند

سیگار دود می شود، خودرو ها دودزا است، کارخانه ها به سمت آسمان سرفه می کنند و عوامل بسیاری موجب شده تا رشد بیماران مبتلا به آسم در شهرها رو به افزایش رود. براساس آمار سال 94 حدود 15 درصد جمعیت ایران مبتلا به بیماری های تنفسی هستند.
از جمعیت یک و نیم میلیاردی بیماران تنفسی در جهان، 334 میلیون نفر مبتلا به آسم و 210 میلیون نفر به بیماری‌های انسدادی مزمن ریه مبتلا هستند و پیش بینی می شود این تعداد در دهه اخیر به 400 میلیون نفر برسد.


براساس اطلاعات موجود هر بیمار مبتلا به آسم حدود 1.5 تا 2 میلیون تومان در سال به طور مستقیم و غیر مستقیم برای این بیماری هزینه می کنند. مصطفی معین، رئیس بیستمین کنگره آسم و آلرژی آسم را بیماری گرانی می‌داند. معین به عنوان سفیر علمی این بیماری روز گذشته عنوان کرده بود: «خرافاتی که درباره بیماری آسم وجود دارد و برخی درمان‌هایی که برای این بیماری با عنوان طب سنتی عرضه می‌شود، کاملا نادرست است. مسائلی مانند دود کردن فضولات برخی حیوانات برای درمان آسم کاملا نادرست است. بنابراین چنین خرافاتی به اسم طب سنتی اصلا درست نیست.»
اشاره معین به استفاده استشمامی از عنبرنسا است. همچنین معین در ارتباط با هزینه های بیماری آسم گفته بود: « در هفت سال گذشته در یک بررسی مشخص شد که سالانه بیماران مبتلا به آسم و آلرژی بین 700 هزار تومان تا یک و نیم میلیون تومان برای درمان‌شان هزینه می‌کنند. حال باید توجه کرد که هزینه‌های غیر مستقیم این بیماری بیش از هزینه‌های مستقیم آن است. در مطالعه دیگری که چند سال پیش انجام شد مشخص شد که هزینه‌ای که برای درمان بیماران مبتلا به آسم به کشور تحمیل می‌شود، سالانه 8000 میلیارد تومان است.»


استان هایی مانند تهران که در معرض مستقیم آلاینده ها قرار دارد و تعداد روزهای آلوده آن به یک سوم سال می رسد و یا در استان های جنوبی مانند خوزستان که روز گذشته میزان آلودگی هوای آن 8 برابر حد مجاز شده بود باعث می شود تا میزان افراد مبتلا به بیماری های تنفسی افزایش یابد چاره ای نیز برای آن تاکنون پیدا نشده است؛ هرچند راه هایی برای مقابله با ریزگرد ها و آلاینده ها در دستور کار دولت ها قرار گرفته اما تاکنون نتایجی از بهبود وضعیت دیده نشده است.
آسم بیماری است که از مجموعه ای از علائم و نشانه‌ها تشکیل می‌شود و تشخیص قطعی آن به قضاوت پزشک بازمی‌گردد. در ارتباط با شیوع آسم در کشور، براساس مطالعات وزارت بهداشت با همکاری مرکز تحقیقات آسم وآلرژی، شیوع آسم براساس علائم در میان افراد بالغ 9 درصد و این مقدار در کودکان 12 درصد است. گفتنی است این بررسی تنها براساس علائم آسم مثل سرفه مکرر، خس خس سینه و تنگی نفس انجام شده است.


پنج سال از سند پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن تنفسی گذشت

بیماری آسم سالانه رو به افزایش بوده و نیاز به برنامه ای برای کنترل و پیشگیری آن حائز اهمیت است. سند پنج ساله پیشگیری و کنترل بیماری های مزمن تنفسی که از سال 91 در حال اجرا است روبه پایان است. از استراتژی های اصلی این سند می‌توان به «افزایش دانش همگانی از طریق رسانه‌های همگانی و برگزاری کلاس‌های آموزشی برای افراد در معرض خطر مانند دانش‌آموزان، کارگران صنایع و کارفرمایان پلیس راهنمایی و رانندگی، رانندگان وسایل نقلیه سنگین و...» اشاره کرد.
در وهله دوم نیاز به «نظام مراقبت از بیماری است» که در سال 94 پیمایشی نیز برای آن صورت گفت و میزان شیوع آسم در کشور مورد بررسی قرار گرفت.
سومین استراتژی سند پنج ساله پیشگیری و کنترل بیماری‌های مزمن تنفسی، «استانداردسازی خدمات تشخیص، درمان و مراقبت از این بیماری است که با همکاری کمیته کشوری آسم و آلرژی انجام شده است.»
از جمله دیگر استراتژی های سند 55 ساله می توان به «کنترل عوامل خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی مثل مصرف دخانیات، استانداردسازی سوخت و...» اشاره کرد که این موارد مربوط به سازمان های دیگری است.


در همین راستا سند ملی کنترل بیماری های غیر واگیردار در سال گذشته تصویب شد. به گفته وزیر بهداشت، با اجرایی شدن سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر طی 10 سال آینده حداقل 35 درصد مرگ و میر ناشی از این بیماری ها کاهش می یابد.


بیماری آسم و تنگی نفس در میان زنان بیشتر بروز می کند


مهرناز اسدی، فوق تخصص بیماریهای ریوی گفت، « آسم، بیماری مزمن التهابی راه های هوایی است که مجموعه ای از عوامل وراثتی و محیطی در تشکیل آن نقش دارند. بررسی ها نشان می دهد که شیوع این بیماری بین 5 تا 12 درصد است. معمولا به شکل سرفه، تنگی نفس، خس خس سینه، زمان فعالیت و حتی استراحت بروز می کند.» این استاد دانشگاه علوم پزشکی با اشاره به اینکه آسم در میان زنان بالغ نسبت به مردان بیشتر دیده می شود، گفت: «بیماری آسم درجات مختلفی دارد، از خفیف‌ترین حالت تنفسی تا درجه های بالاتر آسم را در بر
می گیرد. از لحاظ دارویی بیشتر درمان های استنشاقی توصیه می شود که در بازارهای ایران نیز موجود است. همچنین از لحاظ جنسیتی، بیماری آسم و تنگی نفس در میان زنان بیشتر بروز می کند.»
اسدی همچنین غفلت از درمان بیماری آسم را از لحاظ اقتصادی نه تنها برای فرد بیمار بلکه برای جامعه زیان بار و کشیدن سیگار و آلودگی‌های شهری را در پیشرفت بیماری تاثیر گذار می‌داند.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762828

وب گردی

وب گردی