تاکسی‌های گمشده پیدا می‌شوند!

در حالی قائم مقام معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران از بازبینی خطوط تاکسی در تهران خبر می‌دهد که چندین هزار تاکسی گردشی و خطی در معابر شهر ناپدید شده‌اند و این موضوع در برخی خطوط، جابه‌جایی مسافران را با مشکل مواجه کرده است‌. ساماندهی خطوط برای پیدا شدن تاکسی‌های گمشده در پایتخت می‌تواند به ساماندهی جابه‌جایی مسافران کمک شایانی کند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه جوان ، بخشی از جابه‌جایی مسافران در شهر تهران از سوی تاکسی‌های خطی و گردشی صورت می‌گیرد‌. در این میان 40 هزار تاکسی فرسوده در خطوط مختلف خطی در حا ل جابه‌جایی مسافران هستند. در برخی خطوط هم مسافران کمتری وجود دارد که این موضوع سبب شده است تا تاکسی‌های این خطوط از خط جدا و در شهر یا مسیرهای دیگری به جابه‌جایی مسافر مشغول شوند. در حقیقت به دلیل نبود سامانه‌های هوشمند کنترل‌، گم‌شدن تاکسی‌ها در برخی خطوط سبب اخلال در نظم جابه‌جایی مستمر مسافران شده است‌. این وضعیت در خصوص تاکسی‌های گردشی نیز صدق می‌کند.

تاکسی‌های چند‌کاره

به دلیل تکمیل نبودن شبکه حمل و نقل عمومی در پایتخت هرگونه کمبودی در این زمینه با به جا ماندن مسافر آشکار می‌شود. برخی رانندگان تاکسی‌ها نه‌تنها در شهر خدمات ارائه نمی‌دهند، بلکه به دلیل اشتغال در سایر مشاغل یا اینکه چون در اختیار بخش‌های دولتی یا خصوصی هستند از جابه‌جایی مسافر جا مانده‌اند.

در حقیقت با کاهش تعداد تاکسی‌ها به‌خصوص گردشی و خطی آن هم در ایام پیک تردد، در جابه‌جایی مسافران برخی نقاط اخلال به‌وجود آمده و این موضوع نارضایتی مسافران را به‌دنبال داشته است.

در همین زمینه سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران راجع به ایستگاه‌ها و خطوط تاکسی در تهران با بیان اینکه تاکسی‌های خطی بر اساس مسافت به دو دسته مسافت کوتاه و بلند تقسیم می‌شوند، گفت: از نظر علمی و کارشناسی، تاکسی‌های خطی با مسافت بلند کارآیی پایینی دارند، چراکه تا تاکسی مسافت طولانی را برود و بر گردد، عملاً با ترافیکی که وجود دارد، نمی‌تواند زمان‌بندی مناسبی برای مسافر داشته باشد.

ردیابی تاکسی‌های گمشده

شهریار افندی‌زاده با بیان اینکه 40 هزار تاکسی خطی در تهران فعال هستند، ادامه داد: در تاکسی‌های خطی با مسافت کوتاه مشکلی نداریم و در زمان پیک ترافیک این خطوط مشکل کمبود و نبود مسافر وجود ندارد، اما در زمان پیک ترافیک برای تاکسی‌های خطی با مسافت بلند مشکل داریم، به گونه‌ای که معمولاً این تاکسی‌ها در مسیرهای طولانی در ترافیک سنگین می‌مانند و نمی‌توانند به مسافران منتظر در پایانه‌ها خدمات ارائه کنند و بر همین اساس، بازنگری در خطوط بلند و تبدیل آنها به خطوط کوتاه در دستور کار قرار دارد و کارشناسان در حال بررسی این موضوع هستند.

اوبا بیان اینکه یکی دیگر از مشکلات تاکسی‌های خطی، نبود مسافر در ساعات غیر پیک است و به همین دلیل، تاکسی‌ها از خط خارج شده‌اند و در سطح شهر به ارائه خدمت می‌پردازند، گفت: باید این موضوع نیز ساماندهی شود و به دنبال آن هستیم تا با کمک نرم‌افزار، تاکسی‌های خطی در ساعات غیر پیک را به خطوطی که درخواست مسافر بیشتری دارند، هدایت کنیم. افندی‌زاده افزود: بر این اساس، تاکسی‌های خطوطی که مسافر ندارند، به دیگر خطوطی که تقاضای مسافر بیشتر است، سوق داده می‌شوند تا عرضه متناسب با تقاضا باشد.
به گفته سرپرست سازمان تاکسیرانی تهران تا 6 ماه آتی این مهم به صورت پایلوت اجرایی خواهد شد.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762870

وب گردی

وب گردی