استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز خطرناک است؟

بیشترین میزان آلومینیوم مصرفی انسان از غذا سرچشمه می گیرد. با این وجود، مطالعات نشان داده اند که فویل، ظروف پخت و پز و ظروف نگهدارنده آلومینیومی می توانند موجب افزایش محتوای آلومینیوم غذا شوند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از عصر ایران، فویل آلومینیومی یکی از رایج‌ترین محصولات خانگی است که اغلب در پخت و پز مورد استفاده قرار می گیرد.

به گزارش "اتوریتی نیوتریشن"، برخی ادعا می کنند که استفاده از فویل آلومینیومی در پخت و پز می تواند موجب نفوذ آلومینیوم به داخل غذا شود و سلامت انسان را در معرض تهدید قرار دهد. با این وجود، برخی دیگر معتقدند استفاده از آن کاملا امن است.

فویل آلومینیومی چیست؟

فویل آلومینیومی یا فویل، ورقه نازکی از فلز آلومینیوم است. این محصول از نورد ورقه های بزرگ آلومینیوم تا زمانی که ضخامت آنها به کمتر از 0.2 میلیمتر برسد، تهیه می شود. در صنعت، فویل آلومینیومی برای اهداف مختلفی استفاده می شود که از آن جمله می توان به بسته بندی، عایق کاری و حمل و نقل اشاره کرد. همچنین، فویل آلومینیومی برای استفاده خانگی نیز در دسترس است.

در خانه، مردم از فویل آلومینیومی برای ذخیره غذا، به عنوان پوشش سطح غذایی که قرار است در فر پخته شود و پیچیدن مواد غذایی مانند گوشت قرمز استفاده می کنند تا مواد غذایی هنگام پخت رطوبت خود را از دست ندهند. همچنین، از فویل آلومینیومی برای بسته بندی و محافظت از مواد غذایی حساس‌تر مانند سبزیجات هنگام گریل شدن استفاده می شود.

در نهایت، از فویل آلومینیومی می توان روی سینی گریل استفاده کرد تا همه چیز مرتب سر جای خود قرار بگیرد و همچنین برای شستشوی تابه ها یا توری های گریل و پاک کردن لکه ها و باقیمانده غذاها استفاده می شود.

مقادیر کمی آلومینیوم در غذا وجود دارد

آلومینیوم یکی از فراوان‌ترین فلزات در کره زمین است. در حالت طبیعی خود، آلومینیوم با عناصر دیگر مانند فسفات و سولفات در خاک، سنگ و خاک رس پیوند تشکیل می دهد. با این وجود، این فلز در مقادیر کم در هوا، آب و غذای شما نیز یافت می شود.

در حقیقت، آلومینیوم به طور طبیعی در مواد غذایی از جمله میوه ها، سبزیجات، گوشت، ماهی، غلات و محصولات لبنی وجود دارد. برخی مواد غذایی مانند برگ های چای، قارچ ها، اسفناج، و تربچه نسبت به مواد غذایی دیگر احتمال بیشتری دارد آلومینیوم را جذب و در خود جمع کنند.

افزون بر این، مقداری از آلومینیومی که مصرف می کنید از افزودنی های غذایی مانند مواد نگهدارنده، رنگ ها و قوام دهنده ها ناشی می شود. غذاهایی که به صورت تجاری تولید می شوند و حاوی افزودنی های غذایی هستند ممکن است از محتوای آلومینیوم بیشتر نسبت به غذاهای خانگی برخوردار باشند.

میزان واقعی آلومینیوم موجود در غذایی که مصرف می کنید تا حد زیادی به عوامل زیر بستگی دارد:

جذب: یک ماده غذایی تا چه اندازه توانایی جذب و نگهداری آلومینیوم را دارد.

خاک: محتوای آلومینیوم خاکی که ماده غذایی در آن پرورش داده شده است.

بسته بندی: اگر غذا در بسته بندی آلومینیومی قرار گرفته و نگهداری شده باشد.

افزودنی ها: این که به غذا طی فرآیند پردازش مواد افزودنی خاصی اضافه شده است.


همچنین، آلومینیوم به واسطه مصرف داروهایی که از محتوای بالای این فلز برخوردار هستند، مانند ضد اسیدها، نیز می تواند وارد بدن شود.

با این وجود، محتوای آلومینیوم غذا و دارو به عنوان یک مشکل در نظر گرفته نمی شود زیرا مقدار جزئی از آلومینیوم مصرف شده جذب می شود. باقیمانده از طریق مدفوع دفع می شود. افزون بر این، در افراد سالم آلومینیوم جذب شده بعدا از طریق ادرار دفع می شود.

به طور کلی، مقدار کم آلومینیومی که روزانه مصرف می شود، امن در نظر گرفته می شود.

پخت و پز با فویل آلومینیومی ممکن است محتوای آلومینیوم غذا را افزایش دهد

بیشترین میزان آلومینیوم مصرفی انسان از غذا سرچشمه می گیرد. با این وجود، مطالعات نشان داده اند که فویل، ظروف پخت و پز و ظروف نگهدارنده آلومینیومی می توانند موجب افزایش محتوای آلومینیوم غذا شوند. این به معنای آن است که پخت و پز با فویل آلومینیومی ممکن است محتوای آلومینیوم رژیم غذایی شما را افزایش دهد.

مقدار آلومینیوم وارد شده به غذا هنگام استفاده از فویل آلومینیومی تحت تاثیر چند عامل قرار می گیرد که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره کرد:

دما: پخت و پز در دماهای بالاتر.

مواد غذایی: پخت و پز با مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی، کلم و ریواس.

مواد تشکیل دهنده خاص: استفاده از نمک و ادویه ها در پخت و پز.


با این وجود، مقدار نفوذ به مواد غذایی هنگام پخت می تواند متغیر باشد. به عنوان مثال، نتایج یک مطالعه نشان داد که پخت گوشت قرمز در فویل آلومینیومی می تواند محتوای آلومینیوم را بین 89 درصد تا 378 درصد افزایش دهد.

چنین مطالعاتی به این نگرانی اشاره دارند که استفاده منظم از فویل آلومینیومی در پخت و پز می تواند برای سلامت انسان مضر باشد. با این وجود، مطالعات بسیاری نیز نتیجه گیری کرده اند که سهم حداقلی دریافت آلومینیوم از فویل آلومینیومی امن است.

خطرات سلامت بالقوه آلومینیوم بیش از اندازه

همان گونه که پیش‌تر اشاره شد، قرار گرفتن در معرض آلومینیوم از طریق غذا و پخت و پز امن در نظر گرفته می شود. این به دلیل آن است که افراد سالم می توانند به طور موثر مقدار کم آلومینیوم جذب شده توسط بدن را دفع کنند.

با این وجود، آلومینیوم غذایی به عنوان یک عامل بالقوه در ابتلا به بیماری آلزایمر پیشنهاد شده است. بیماری آلزایمر یک وضعیت عصبی ناشی از نابودی سلول های مغزی است. افراد مبتلا به این بیماری از دست دادن حافظه و کاهش عملکرد مغز را تجربه می کنند.

دلیل شکل گیری بیماری آلزایمر نامشخص است، اما گمان می شود به واسطه ترکیبی از عوامل ژنتیکی و محیطی که می تواند در طول زمان به مغز آسیب برساند، رخ می دهد. سطوح بالای آلومینیوم در مغز افرادی که به آلزایمر مبتلا بوده اند، یافت شده است.

این امکان وجود دارد که قرار گرفتن در معرض سطوح بسیار بالای آلومینیوم غذایی ابتلا به بیماری های مغزی مانند آلزایمر را موجب شود. اما نقش دقیق آلومینیوم در ابتلا و پیشرفت بیماری آلزایمر، اگر این گونه باشد، هنوز مشخص نشده است.

افزون بر این نقش بالقوه در بیماری مغزی، چندین مطالعه نشان داده اند که آلومینیوم غذایی می تواند یک عامل خطر آفرین محیطی برای بیماری التهابی روده باشد. البته نتایج این مطالعات بر اساس آزمایش های حیوانی و آزمایشگاهی و نه آزمایش های انسانی شکل گرفته اند.

چگونگی کاهش مواجهه با آلومینیوم هنگام پخت و پز

حذف کامل آلومینیوم از رژیم غذایی غیر ممکن است، اما می توانید اقدام هایی را در راستای به حداقل رساندن مواجهه با آن مد نظر قرار دهید.

بنابر اعلام سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و داروی آمریکا سطوح کمتر از 2 میلی گرم در هر یک کیلوگرم از وزن انسان در هفته بعید است که موجب مشکلات سلامت در انسان شود.

اداره ایمنی مواد غذایی اروپا شرایطی محافظه کارانه‌تر دارد و میزان 1 میلی گرم در هر یک کیلوگرم وزن بدن در هفته را امن می داند.

با این وجود، فرض شده است که میزان مصرف آلومینیوم بیشتر مردم جهان بسیار کمتر از این است.

برای به حداقل رساندن مواجهه با آلومینیوم می توانید گزینه های زیر را مد نظر قرار دهید:

اجتناب از پخت و پز با حرارت بالا: در صورت امکان غذاهای خود را در دماهای پایین‌تر بپزید.

استفاده کمتر از فویل آلومینیومی: استفاده از فویل آلومینیومی را برای پخت و پز، به ویژه اگر از مواد غذایی اسیدی مانند گوجه فرنگی یا لیمو استفاده می کنید، کاهش دهید.

استفاده از ظروف غیر آلومینیومی: برای پخت و پز از ظروف غیر آلومینیومی مانند ظروف شیشه ای یا چینی استفاده کنید.

از آنجایی که غذاهای بسته بندی شده در آلومینیوم یا غذاهای حاوی مواد افزودنی می توانند از محتوای آلومینیوم بالاتری نسبت به غذاهای خانگی برخودار باشند، افزایش مصرف غذاهای خانگی و کاهش مصرف غذاهای فرآوری شده تجاری می تواند به کاهش مصرف آلومینیوم کمک کند.

آیا استفاده از فویل آلومینیومی را باید متوقف کنید؟

فویل آلومینیومی به عنوان محصولی خطرناک در نظر گرفته نمی شود، اما می تواند محتوای آلومینیوم رژیم غذایی را به مقدار کم افزایش دهد.

اگر درباره مقدار آلومینیوم رژیم غذایی خود نگران هستید، شاید قصد داشته باشید پخت و پز با استفاده از فویل آلومینیومی را متوقف کنید. با این وجود، مقدار آلومینیومی که فویل وارد رژیم غذایی شما می کند، احتمالا ناچیز است.

از آنجایی که احتمالا میزان آلومینیوم مصرفی شما حتی بسیار کمتر از سطحی است که امن در نظر گرفته می شود، حذف فویل آلومینیومی از پخت و پز ضروری به نظر نمی رسد.

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 762883

وب گردی

وب گردی