گالری گلستان میزبان مجموعه جدیدی از نقاشی های علیرضا اسماعیلی با موضوع درخت شد

گالری گلستان میزبان مجموعه جدیدی از نقاشی های علیرضا اسماعیلی با موضوع درخت شد. درخت هایی که به گفته لیلی گلستان برخلاف درخت های سایر نقاشانی که درخت کشیده اند بسیار شاعرانه هستند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این نمایشگاه، این دومین مجموعه از درخت های اسماعیلی است که در سال های اخیر در گالری گلستان در معرض دید علاقه مند گذاشته شده است. یکی از درخت های این مجموعه به عباس کیارستمی تقدیم شده است.اسماعیلی سال هاست که روی درخت کارمی کند ودرخت های مجموعه اخیر او برخلاف مجموعه پیشینش به سمت انتزاع سوق پیدا کرده اند و در پس زمینه برخی از این درخت بافت شهری نیز دیده می شود. برخی از این درخت ها نیز در فضای در کنار دریا یا جزیره ای تنها تک افتاده به تصویر کشیده اند و باد در میان شاخه هایشان چنان پیچیده که گویی گیسویی زنی در باد می رقصد.

در این مجموعه 25 نقاشی در ابعاد مختلف به نمایش گذاشته شده اند. تعدادی از این درخت ها با پاستل بر روی مقوا و تعدادی از آن ها بر روی بوم خلق شده اند. اسماعیلی برای رنگ گذاری این نقاشی از رنگ های شفاف و شاد استفاده کرده است.

علیرضا اسماعیلی درباره میل و علاقه اش به درخت گفت: درخت همواره در نقاشی های من حضور داشتند،حتی اگر مــن طبیعــت بیجان هم بکشــم این درختها در پس زمینه نقاشی ها به چشم می خورند؛ اما در مجموعه جدیــد محیط پیرامونی که شامل طبیعت بکر، فضای شهر، دریا و کویر دیده می شود و باقی کارها تنها درخت هستند. از نظر من درخت زنده اســت، موســیقی و صدا دارد و در این مجموعه تلاش کرده ام مخاطب کارهایم صدا و موسیقی را بشنود.

این نقاش ادامه داد: درخت نماد هماهنگی زمین است و فرم آن نیز واقعا دوست‏‌داشتنی است. من معتقدم هر درختی در وزش باد صدای خاص خود را دارد و اگر مخاطب دقت کند صدای این موسیقی را در این نقاشی‌ها نیز می‏‌شنود.

او افزود: اما در پنج سال اخیر به شکل جدی درخت می کشم و درخت ها درابتدا با اتودهای کوچک پاستل و مداد رنگی روی مقوا آغاز شد. پس از این اتودها اثر بزرگتری را کار کردم که رنگ روغن و اکریلیک روی بوم هستند و مجموعه اخیرم نیز ابعاد آثارم بزرگ تر شده است.

این نقاش درباره تک درختی که در این نمایشگاه به عباس کیارستمی تقدیم شده است گفت: عباس کیارستمی از جمله هنرمندانی بود که درخت برایش اهمیت ویژه ای داشت و در آثارش همواره درختان حضور داشتند من در این مجموعه تک درختی را به یاد او کشیده ام درختی که در حالت پرواز است. کیارستمی از جمله هنرمندانی بود که آثارم را دنبال می کرد و در دومین نمایشگاهی که سال های دور در گالری گلستان برپا کردم دو نقاشی فیگوراتیو از نمایشگاهی خرید.

او ادامه داد: به نظرمن هر یــک ازهنرمندان تــلاش کرده اند که درخت را از منظر شــخصی خودشــان بکشند.مثال سهراب ســپهری فقط تنه درختان را کشیده،درخت های ابوالقاسم سعیدی، امدادیان و محجوبی هم هرکدام شخصیت خودشــان را دارند. من هم تلاش کرده ام، درخت هایم حال و هوای خودشــان را داشته باشــند و درعین حال که شاعرانه و تغزلی هستند اما انتزاعی محض نباشند.

لیلی گلستان درباره نمایشگاه اسماعیلی گفت: نمایشگاه اسماعیلی از جمله نمایشگاه های است که از یک سال پیش هیجان برگزاری آن را داشتم. اسماعیلی نقاشی است که من به شدت نقاشی و طراحی هایش را دوست دارم.

او افزود:نقاشی های او به شدت ایرانی است و حال و هوای مینیاتوری دارد. درخت های مینیاتوری که مدرن شده اند. فرم و فضای نقاشی های او بسیار شاعرانه هستند.

به گفته گلستان، اسماعیلی نقاشی است که دست بسیار قویی دارد و از نظر تکنیکی بسیار چیره دست است.

گلستان با مقایسه مجموعه پیشین اسماعیلی با نمایشگاه اخیرش گفت: آثاری که از این هنرمند در نمایشگاه اخیرش شاهد هستیم نشان از این دارد که او هنرمندی تجربه گرا است و اصلا اهل درجا زدن و تکرار خود نیست از این رو در هر نمایشگاه از او انتظار می رود که آثار قدرتمندتری از او شاهد باشیم.

او درباره بافت ها و فضاهای شهری که در برخی از نقاشی های او شاهد هستیم گفت: اتفاقا من اینآثار او را بیشتر دوست دارم و در این آثار او به نوعی انتزاع را به دنیای واقع گرایی پیوند زده است.

گلستان گفت: درخت عضو جدانشدنی زندگی ما ایرانی ها است و در جای جای فرهنگ و هنر ایران ما شاهد درخت هستیم. هنرمندان بسیاری درخت کشیده اند اما درخت های اسماعیلی حال و هوای شاعرانه خاصی دارد که من این فرم ها و حال و هوا را دوست دارم.

علیرضا اسماعیلی نقاش و گرافیست، نویسنده و شاعر متولد 1336 تهران، دانش آموخته رشته گرافیک از دانشکده هنرهای تزیینی است. او نقاشی را به شکل جدی از دوران دانشکده و زیر نظر بهمن بروجنی آغاز کرد و درکنار نقاشی در رشته گرافیک فعالیت حرفه‌ای خود را دنبال کرده است. اسماعیلی یکی از نخستین هنرمندان گالری گلستان به شمار می رود که در سال 1369 از سوی این گالری به جامعه هنری معرفی شد و اتفاقا نمایشگاه او با اقبال خوبی از سوی جامعه هنری روبرو شد. اسماعیلی از فاصله سال های 1369 تا سال 1379 شش نمایشگاه انفرادی در گالری گلستان برپا کرده است و پس از آن نمایشگاه هایی در گالری آریا، سیحون و دی برپا کرده است. آثار این هنرمند در بیش از23 نمایشگاه گروهی و بینال‌های معتبر طراحی، نقاشی و گرافیک در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است..

گالری گلستان تا سیزدهم میزبان درخت های اسماعیلی می‌شود. گالری گلستان در دروس، خیابان کماسایی، شماره 24 واقع شده است.

دریافت کننده: بخشی پور/ تائید کننده رضایی

502501

کد خبر: 762913

وب گردی

وب گردی