کارشناس مشارکت مردمی شبکه بهداشت لنجان اظهار کرد: «پیشگیری از حوادث رانندگی نیازمند رویکرد جامع و روشمند است. لذا ضروریست برای تغییر برخی رفتارهای منجر به تصادف، همایش‌هایی در این زمینه برگزار شود. تا با آموزش‌های موثر، آگاهی و تغییر نگرش و سپس تغییر رفتار را سبب شود.»

به گزارش ایسکانیوز، دکتر فهیمه باقری با تشریح مهمترین عامل ایجاد تصادف‌های جاده‌ای تصریح کرد: «به ندرت تنها یک عامل در ‌ایجاد تصادف موثر است و اغلب مجموعه‌ای از عوامل در ‌ایجاد تصادف‌های رانندگی نقش دارند. سرعت غیرمجاز، رعایت نکردن فاصله مطمئن، بی‌توجهی به جلو، مهارت نداشتن در کنترل وسیله نقلیه، رانندگی با وجود مصرف الکل یا مواد روان‌گردان، ‌ایمن نبودن جاده‌ها و نبود تابلوها و علایم هشدار دهنده، استاندارد نبودن خودروها و اعمال نشدن صحیح قوانین همگی از عوامل مهم در رخداد تصادف‌های رانندگی هستند.»

وی با بیان علل انسانی مرتبط با تصادفات در حوادث رانندگی افزود: «مرگ و میر ناشی از حوادث رانندگی ازجمله چالش‌های مهم تاثیرگذار بر سلامت جامعه محسوب می شوند.»

کارشناس آموزش سلامت، با تشریح علل زمینه‌ای، رفتاری و روانشناختی بیان کرد: «سن، جنس و تحصیلات از علل زمینه‌ای حوادث رانندگی هستند. همچنین نگرش‌های منفی، احساس خودبرتربینی نسبت به راننده مقابل، بی‌خوابی، کاهش قندخون و مصرف مواد غیرقانونی نیز از علل رفتاری و روانشناختی این حوادث محسوب می‌شوند.»

دکتر باقری، حوادث رانندگی را حاصل تقابل سه عامل میزبان (انسان)، محیط (راه) و عامل ‌ایجاد کننده (وسیله نقلیه) دانست و تشریح کرد: « تاثیر میزبان یا کاربران راه‌ها بسیار مهم است. زیرا در صورت وجود راه ‌ایمن و خودروی استاندارد با کلیه تجهیزات ‌ایمنی، ‌این کاربر است که باید از تجهیزات ‌ایمنی خودرو (مثلا کمربند‌ایمنی برای خود یا صندلی مخصوص کودک برای فرزندش) استفاده کند و قوانین و مقررات را رعایت نماید. البته ‌این بدان معنا نیست که تاثیر زیرساخت‌های حمل و نقل، استانداردهای جاده یا ‌ایمنی خودرو را نادیده بگیریم و فقط بر عامل انسانی و رفتارهای مردم تمرکز کنیم.»

وی خاطرنشان کرد: «قطعا آگاهی‌رسانی و برگزاری همایش‌ها در کاهش حوادث رانندگی بسیار موثر است. البته اگر تنها به برگزاری همایش برای جمع محدودی از صاحب‌نظران اکتفا نکنیم و به دنبال برپایی ‌این همایش‌ها بتوانیم سیاست‌گذاران و تصمیم‌سازان را برای تغییر و اصلاح متقاعد کنیم.»

این همایش یک روزه در سالن اجتماعات شهید مطهری واحد لنجان با حضور دانشجویان، اساتید و کارکنان برگزار شد.

کد خبر: 762996

وب گردی

وب گردی