روی خوش نماد بانکی ها در معاملات امروز بورس/رشد شاخص کل در بازار سرمایه

حافظ عزیزی نقش - کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

جریان ورود پول به فضای بازار سرمایه تهران همچنان ادامه دارد و در غیاب هر گونه رونق و تحرک در بازارهای موازی، بورس تهران به پیشتاز می تازد و مانعی بر سر راه خویش نمی یابد. در این میان، تمرکز و توجه فعالان بازار همچنان بر سهام بازار پایه ای( بالاخص شرکتها ورشکسته و دارای زیان سنگین انباشته) متمرکز است و حتی خط و نشان های متولیان فرابورس دایر بر الزام آور بودن پذیرش ریسک و تعهد کتبی سهامداران برای معاملات خویش در این بازار( پایه الف و ب و جیم)- چیزی عوض نشده و عده ای خاص که شمار آنها بیش از 100 نفر نیست ولی دارای بیش از 4000 میلیارد تومان پول و منابع بادآورده هستند،تنور این بخش از فعالیتهای اقتصادی را گرم ساخته است بطوریکه بازدهی و سود این افراد از محل معاملات سهام بازار پایه ای طی 3 ماه اخیر بیش از 12000 هزار میلیارد تومان بوده است. جالب تر اینکه این اشخاص حرفه ای و کار بلد، فقط مالیات نیم درصدی در زمان فروش سهام خویش به دولت و سازمان می پردازند و از پرداخت مالیات واقعی( در غیاب قوانین لازم) نیز معاف اند!.
در نتیجه این امر، پای بسیاری از سرمایه گذاران و مردم بسوی بورس و استفاده از فرصت طلایی و استثنایی مزبور کشیده شده و همه روزه شاهد ورود خیل عظیمی از بازیگران جدید و سفته بازان نوظهور، در این بخش از فعالیتهای اقتصادی هستیم.
در پایان معاملات امروز نیز گروههایی چون بانکی، انفورماتیک، روی و بازار پایه ای ها ... خوش درخشیدند و در کانون توجه فعالان بازار قرار داشتند. این در حالیست که در سایر بخشها و صنایع، رونق و حرکت خاصی دیده نشد و اوضاع بر طبق روال چند روز پیش، پیش رفت. و اما شاخص کل بعنوان دماسنج بورس تهران، همچنان در مسیر صعودی و فتح قله های رفیع تر می تازد و در بازار امروز نیز 171 گام دیگر به پیش نهاد و ضمن عبور موفق از نیمه کانال 79 هزار واحدی، بر ایستگاه 79.596 واحدی تکیه زد تا راه خود را برای صعود به قله 80 هزار واحدی و تصرف کانال جدید در هفته آینده، هموار ساخته باشد.
و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:
شاخص کل بورس 79787 (29+) واحد،
ارزش معاملات بورس 1973 میلیارد ریال،
ارزش معاملات فرابورس 1355 میلیارد ریال،
بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: وبملت، شبندر، فخوز
بیشترین تاثیر منفی در شاخص: شپنا، فخاس، آپ
بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): شبندر(127)، فنوال(97)، خساپا(63)، شتران(62(
توقف سهم: ثشرق، سخاش، شاوان، توریل
بازگشائی سهم: همراه،چافست،سنیر، چفیبرح، خنصیر،غشهد
ارز آزاد (تومان): دلار آمریکا(3782)، یورو(4178)، درهم امارات(1038(
سکه(تومان): امامی(1.220.000)، نیم(675.000)، ربع(378.000)


پیش بینی بازار دوشنبه 11 اردیبهشت 96

بورس تهران شتابان و پویان در حال پیشروی و توسعه و رونق است و نظر بسیاری از مردم و سرمایه گذاران از اقشار مختلف را به خود جذب کرده است. بهار بورسی از راه رسیده و شمیم خوش نوای بازار سهام پر بازده و سودآور تهران، مشتاقان و طرفداران بسیاری را به خود جذب کرده است. بطوریکه شمار دارندگان کد بورسی حتی از 9 میلیون هم گذر کرده است! و اما هر چند که فعالان دایمی بازار خیلی کمتر از این تعداد است ولی با ورود صدهها میلیارد تومان پول نقد از سایر بازارهای موازی و همچنین نظام بانکی به این بخش از فعالیتهای اقتصادی ، شاهد رشد و رونق زاید الوصفی در بازار سهام هستیم. حجم و ارزش معاملات نیز از ابتدای سالجاری تا کنون بنحو کم سابقه ای افزایش پیدا کرده و کمتر روزی است که ارزش معاملات کمتر از 400 میلیارد تومان باشد. شاخص کل نیز با انرژی مضاعفی که از استقبال خوب و هیجان مثبت سهامداران و مشارکت کنندگان بازار ... گرفته است. هر روز به رکورد و ارتفاعات بلندتری دست می یابد که مطلوب و آرزوی هر سهامداری است. بطوریکه این روزها تا آستانه فتح قله 80 هزار واحدی پیش تاخته و انتظار می رود بزودی سوار بر اسب مراد خویش، به این توفیق مهم نیز دست یابد.
در این میان، فضای سیاسی و تنور انتخابات نیز داغ و پر شور است و عرصه رقابت و عرض اندام 6 نامزد تأیید صلاحیت شده ای است که هر یک قصد دارد با تبیین سیاست ها و برنامه های خاص خویش، زمام امور و اداره قوه مجریه کشور را بدست گیرد. هر چند که هنوز معلوم نیست نام کدامیک از کاندیدها در روز 29 اردیبهشت ماه جاری( روز انتخابات) از صندوقهای رای مردم بعنوان برنده انتخابات بیرون خواهد آمد ولی بنظر می رسد رقابت اصلی و تنگاتنگ بین قالیباف و آیت الله روحانی باشد.

به هرحال واکنش بورس تهران علیرغم انتظارات قبلی دایر بر حاکمیت سکون و رکود در فصل انتخابات بر بازارها، مثبت و هیجانی بوده است و نه تنها رکود و سکونی در این بخش احساس نمی شود بلکه اراده ملت ایران بر حمایت از انتخابات و صندوقهای رای ... قرار گرفته است و بازارهای مالی ایران نیز استقبال گرم و شایسته ای از فضای انتخاباتی کشور از خود بروز داده اند.


کد خبر: 763008

وب گردی

وب گردی