محمد جواد جزینی:انتشار آثار هنرجویان ربطی به توانمندی استاد ندارد

نویسنده و مدرس داستان نویسی گفت: کتاب "موقعیت پری دریایی" که توسط نشر ثالث منتشر شده بود را در فهرست آثار امسالم در نمایشگاه کتاب داشتم که متاسفانه توسط وزارت ارشاد توقیف شد.

محمد جواد جزینی در گفت وگو با ایسکانیوز در خصوص آثارش در نمایشگاه امسال کتاب تهران گفت: کتاب "موقعیت پری دریایی" را در فهرست آثار امسالم در نمایشگاه کتاب داشتم که متاسفانه فعلا مجوزش صادر نشده است. این کتاب شامل 27 داستان کوتاه است که بعضی از داستان های این کتاب به دوران جنگ تحمیلی و بخشی دیگر به مسائل اجتماعی دوران معاصر می پردازد. همچنین در نمایشگاه امسال کتابی با عنوان "کتابشناسی تحلیلی زنان نویسنده در جنگ" که توسط انتشارات علمی و فرهنگی به چاپ رسیده را در دست تهیه دارم. این اثر یک کتاب پژوهشی است و گزارشی در مورد آثاری است که زنان در مورد جنگ به رشته تحریر درآورده اند.

این نویسنده و مدرس داستان نویسی در مورد دلیل توقیف اثرش اظهار کرد:بی درکی مدیران از دلایل توقیف کتاب من بوده است و تردیدی در این امر وجود ندارد. احتمالا باید محکمه ای برای اعتراض یک نویسنده وجود داشته باشد. در صورتی که هیچ واحدی برای رسیدگی به اعتراض من وجود ندارد و به نظرم حساسیت ها و نافهمی های مدیران فرهنگی باعث این امر می شود زیرا طی مصاحبه هایی که قبلا در این رابطه داشته ام هیچ یک از متولیان امر درصدد پاسخگویی به من بر نیامدند.

جزینی اظهار کرد: در صورت توقیف یک اثر باید دلیل این امر عنوان شود که کتاب شما به دلیل سیاسی، اجتماعی و.. چاپ نشده است در صورتی که کتاب من توقیف و ممنوع الچاپ اعلام شده است؛ البته در سالهای اخیر بعضی از نویسندگان را به تغییر کتابشان وادار می کنند در حالیکه کتاب من را حتی از این مرحله نیز گذارنده اند و به نظرم هیچ ادعایی در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نمانده به جز اینکه مسئله شخصی دارند.

این نویسنده و منتقد ادبیات داستانی در مورد روند کلاس های داستان نویسی خود در سال جاری گفت: بخشی از کار من، تدریس داستان نویسی است و اخیرا کلاس های ترم بهار من در برخی فرهنگسراهای تهران مانند اندیشه، رسانه، ابن سینا و دانشگاه تهران آغاز شده است و در این کلاس ها دوره هایی شامل نویسندگی خلاق، کارگاه های داستان نویسی و آشنایی با ادبیات معاصر برگزار می شود

جزینی خاطرنشان کرد: در طی این سالها ده ها نفر از شاگردان من آثار خود را به چاپ رسانده اند ولی چاپ شدن و یا نشدن آثار هنرجویان ربطی به توانمندی یک استاد ندارد و این مسئله به توانایی، همت و خلاقیت خود هنرجویان باز می گردد؛ زیرا تعدادی از هنرجویان بوده و هستند که در کلاس های داستان نویسی شرکت می کنند ولی تاکنون نتوانسته اند کتابی را به چاپ برسانند.

خبرنگار:بخشی پور/انتشار:سلیمی

502500

کد خبر: 763049

وب گردی

وب گردی