معجونی برای شرق آسیا؛ جنگ، صلح، سلسله کیم ها و دونالد ترامپ!

یک کارشناس بین الملل کشورمان معتقد است برنامه های آمریکا در شرق آسیا دارای ابهاماتی است.

به گزارش ایسکانیوز، دونالد ترامپ در مصاحبه ای که روز شنبه با شبکه تلویزیونی سی‌بی‌اس داشت گفت: ما به کره شمالی حمله نخواهیم کرد. مصاحبه ای که دقیقا یک ساعت پس از پرتاب موشکی کره شمالی صورت گرفت.

او درباره این پرتاب موشکی خطاب به خبرنگار سی‌بی‌اس گفت: این تنها پرتاب یک موشک کوچک بود!

اسماعیل بشری، کارشناس مسائل بین الملل کشورمان در گفت و گو با خبرنگار ایسکانیوز درباره حضور آمریکا در شرق آسیا گفت: آمریکا پس از جنگ جهانی دوم با حضور در شبه جزیره کره نشان داده، استقرار در این منطقه برای آن حائز اهمیت است. در دوران جنگ سرد نوعی توازن در این منطقه وجود داشت.

وی در ادامه تشریح کرد: آمریکا با تکیه بر شبه جزیره کره تلاش کرد از بلوک شرق عقب نماند. پس از فروپاشی شوروی توازن قدرت در این منطقه شکست خورد. پیونگ یانگ با شکست شوروی پشتوانه خود را از دست داد و برای پر کردن خلا قدرت، تلاش کرد با تولید سلاح هسته ای به بقا نظام خود کمک رساند.

این کارشناس در ادامه تصریح کرد: از طرفی باتوجه به جهش اقتصادی کره جنوبی، وضعیت این منطقه تغییر کرد. در شمال یک حکومت نظامی باقی مانده است هدف اصلی آن بقا است. در جنوب نیز با توجه به سرمایه گذاری گسترده، این بیم وجود دارد که در صورت بروز جنگ سرمایه ها از دست رود.

اما رئیس جمهور آمریکا در پاسخ به پرسشی دال بر وجود احتمال حمله آمریکا به کره شمالی گفت: نمی‌دانم، در واقع منظورم این است که پاسخ این پرسش را در آینده خواهیم دید.

این در حالی است که ترامپ مورد تحسین رهبر کره شمالی است. آیا کیم جونگ اون دیوانه است؟ دونالد ترامپ گفت: من هم نمی دانم او با خود چه فکری می کند.

اقدامات کره شمالی نشان می‌دهد این کشور شجاع‌تر از قبل شده است. پیونگ یانگ تنها چند ساعت پس از جلسه تیلرسون در شورای امنیت، یکی دیگر از موشک های خود را امتحان کرد.

لذا این موضوع برای آمریکا دغدغه هایی ایجاد کرده است. شاید تمام این ها برنامه هایی باشد که به هدف مهار قدرت نظامی و اقتصادی چین صورت پذیرد.

هرچند که تقریبا همه پرتاب های کره شمالی ناموفق بوده اند، اما این پرتاب ها راه رسیدن به موفقیت را به این کشور نشان می دهند.

اسماعیل بشری در تحلیل هدف آمریکا از آغاز مناقشات با کره شمالی گفت: چین اگر بخواهد می تواند فشار زیادی به کره شمالی وارد کند. 90درصد قضیه چین است. اما مسئله اینجاست که پکن تمایلی به اینکار ندارد.

وی در ادامه تشریح کرد: آن ها نمی خواهند به تحقق چشم انداز وحدت دو کره کمک کنند و نسبت به این موضوع احساس خطر می کند. تحقق این خواسته به معنی وجود کشوری قدرتمندتر از گذشته در شرق آسیا خواهد بود و افزایش توان نظامی آمریکا در شرق آسیا خواهد انجامید.

این کارشناس بیان داشت: حتی این نگرانی وجود دارد که هدف اصلی کنترل پکن باشد. لذا تلاشی که چین برای فشار پیونگ یانگ انجام می دهد، نوعی تلاش کنترل شده است.

بشری در ادامه تصریح کرد: البته کره شمالی تلاش می کند نشان دهد توان ضربه زدن به طرف مقابل را دارد. هرچند توانایی که این کشور در اختیار دارد، با تکیه بر ابزارهای نظامی است و نه ابزارهای اقتصادی. لذا شرایط به گونه ای نیست که تحریم های اقتصادی کره شمالی باعث شود به جایی بر بخورد .

البته وضعیت موشکی کره شمالی چندان موفق نیست و هنوز جای کار دارد. از طرفی مردم این کشور در وضعیت به سامانی قرار ندارند و هر آن می توان در انتظار جرقه ای برای خیزش جامعه علیه سلسله کیم ها بود. بروز جنگ نیز می تواند به معنی ضربه های جدی به کشورهای شرق آسیا باشد. لذا این احتمال وجود دارد که زمزمه های مذاکره به حقیقت بپوندد.

خبرنگار و مترجم: مجتبی اسماعیلی/تاییدکننده: سرلک

کد خبر: 763178

وب گردی

وب گردی