بازار داغ مناظرات انتخاباتی در دانشگاه‌ها

این روزها انتخابات یکی از پراهمیت‌ترین مسائل پیش روی کشور است و جامعه دانشگاهی نیز مانند سایر اقشار جامعه و حتی پرشورتر از آن بحث مناظرات انتخاباتی و نظرات کاندیداها را پیگیری می‌کند، چرا که گفتمان‌سازی و آگاه کردن مردم از جمله رسالت‌های اصلی جنبش‌های دانشجویی است. آنها می‌توانند با روشنگری و نه لزوما با طرفداری از احزاب، جریان‌های سیاسی و یا افراد خاص به تبیین معیارهایی که موجب رشد کشور می‌شود بپردازند و در انتخاب فرد اصلح نقش‌آفرینی کنند.

به گزارش ایسکانیوز، دانشگاهیان بخصوص دانشجویان، به‌ عنوان قشر فرهیخته و آگاه جامعه می‌توانند در تمامی امور سیاسی و اجتماعی جامعه نظیر انتخابات تأثیرگذار و جریان ساز باشند چرا که آنها به دلیل داشتن ویژگی‌هایی نظیر نشاط، هیجان، شادابی و نگاه علمی به موضوعات، می‌توانند با برگزاری برنامه‌های مختلف، بررسی شرایط فعلی و ترسیم آینده نگاری علمی از اوضاع، علاوه بر ایفای نقش اصلی خود با محوریت تبیین ویژگی‌های یک رییس جمهوری اصلح، در ایجاد شور،‌ نشاط سیاسی و پویایی فضای جامعه به منظور مشارکت هرچه بیشتر مردم در انتخابات تاثیرگذار باشند. در همین راستا خبرنگار ایسنا در گفت و گو با روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور اهم برنامه‌های این دانشگاه‌ها را در راستای افزایش نشاط سیاسی و آگاهی بخشی به عموم جامعه برای برگزاری انتخاباتی پویا با مشارکت حداکثری ملت جویا شده است.

فرصت برابر برای تمام تشکل‌های دانشجویی "علم و صنعت"

دکتر محمد علی برخورداری رئیس دانشگاه علم و صنعت به تشریح برنامه‌های این دانشگاه در ایام انتخابات پرداخت و اظهار کرد: ما به عنوان مسوول دانشگاه تمامی دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی را برای انجام فعالیت‌های انتخاباتی تشویق می‌کنیم تا در این زمینه برنامه‌های مختلفی را برگزار کنند اما عمدتاً مسوولان دانشگاه هیچ دخالتی در این برنامه‌ها ندارند و تمامی برنامه‌ها توسط تشکل‌های دانشجویی انجام می‌گیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در حال حاضر برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه علم و صنعت شروع شده است و تقریباً تا زمان انتخابات هر روز یک برنامه در قالب سخنرانی، مناظره، دعوت از مهمان، مناظره، سخنرانی و تریبون آزاد دانشجویی در این دانشگاه برگزار می‌شود.

دکتر برخورداری با بیان اینکه از تمامی فعالیت‌های انتخاباتی دانشجویان دانشگاه علم و صنعت حمایت می‌کنیم، گفت: هیچ محدودیتی برای هیچ یک از تشکل‌های دانشجویی در راستای انجام فعالیت‌های انتخاباتی این دانشگاه وجود ندارد و هر تشکلی می‌تواند با هر گرایشی که دارد برنامه‌های خود را اجرا کند به شرطی که قانون و اخلاق در این برنامه‌ها رعایت شود و نظم دانشگاه را به هم نزند.

تدوین آیین نامه سازوکار انتخاباتی در "دانشگاه شریف "

دکتر محمود فتوحی رئیس دانشگاه صنعتی شریف نیز به تشریح برنامه‌های این دانشگاه در آستانه انتخابات پرداخت و افزود: این دانشگاه دو هفته پیش جلسه هیات نظارت بر تشکل‌ها را تشکیل داد و در این جلسه آیین‌نامه‌ای تدوین شد که در آن نقش و روشی که دانشگاه باید در ایام انتخابات داشته باشد را ترسیم کردیم. به طوری که حضور حداکثری شرکت دانشجویان، اساتید و مردم در انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهرها و روستاها از مهمترین اهداف تدوین شده در این آیین‌نامه است.

وی در ادامه تصریح کرد: دانشگاه صنعتی شریف مجمعی مختص انتخابات تشکیل داد که در آن تصمیم گرفته شد هر یک از کاندیدای ریاست جمهوری که مورد تایید شورای نگهبان باشد بتواند حداکثر دو بار در دانشگاه حضور داشته باشند تا مواضع و برنامه‌های خود را برای دانشجویان تشریح کنند. در واقع این یک برنامه کلی دانشگاه شریف در ایام انتخابات به شمار می‌رود.

دکتر فتوحی همچنین خاطرنشان کرد: آیین‌نامه فعلی تدوین شده درخصوص سازوکار انتخابات دانشگاه شریف یک آیین‌نامه داخلی دانشگاه است که البته همانند این آیین‌نامه برای انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز در دانشگاه تدوین شد تا براساس آن کاندیدهای همه نظرات مختلف بتوانند در دانشگاه مواضع خود را تشریح کنند چراکه معتقدیم دانشگاه جایی است که همه نظرات باید مطرح و تحلیل شود.

رئیس دانشگاه صنعتی شریف در پایان خاطرنشان کرد: بدون شک این دانشگاه قصد دخالت در امر انتخابات به سمت گرایش خاصی ندارد اما تلاش می‌کند جو دانشگاه در ایام انتخابات را جوی زنده و پرشور به منظور مشارکت حداکثری در انتخابات ریاست‌جمهوری را نگه دارد و برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه در حال حاضر شروع شده است.

حرکت در جهت روشنگری سیاسی رسالت "دانشگاه امیرکبیر" در ایام انتخابات

دکتر معتمدی رئیس دانشگاه امیرکبیر درخصوص برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه نیز گفت: دانشگاه امیرکبیر از گذشته یک دانشگاه کاملا فعال در عرصه سیاسی و اجتماعی بوده است و سیاست کلی دانشگاه در ایام انتخابات نیز این است که بتواند فضای دانشگاه را در خصوص مسائل مهم کشوری نظیر انتخابات زنده و فعال نگاه دارد.

وی در ادامه تصریح کرد: ما اعتقاد داریم رسالت دانشگاه این نیست که شعبه‌ای از حزب یا جناح خاصی باشد و این برداشت صورت بگیرد که از کاندیدای خاصی حمایت می‌کند. اگرچه منعی در حمایت از کاندیدای خاصی وجود ندارد اما این حمایت نباید جنبه تبلیغاتی داشته باشد. بنابراین رسالت دانشگاه امیرکبیر بیشتر حرکت در جهت روشنگری جامعه در عرصه مسائل سیاسی و اجتماعی است.

دکتر معتمدی تاکید کرد: تمامی کاندیداهای جناح‌های مختلف باید بتوانند با حضور در دانشگاه نظرات و برنامه‌های خود را تشریح کنند و دانشجویان و دانشگاهیان نیز بتوانند این برنامه‌ها را به چالش بکشانند تا میزان عملی و شعاری بودن آن مشخص شود. اینکه کاندیدای خاصی بخواهد صرفاً عدد و رقمی را به عنوان شعار انتخابات خود انتخاب کند آن برنامه یک برنامه عملیاتی نخواهد شد چراکه هر کسی می‌تواند از خود این اعداد و ارقام غیرکارشناسی را بگوید. بنابراین این دانشگاه‌ها هستند که میزان درستی و شعاری بودن برنامه یک کاندیدا را تشخیص بدهد.

رئیس دانشگاه امیرکبیر در پایان خاطرنشان کرد: در حال حاضر برنامه‌های انتخاباتی این دانشگاه شروع شده است و همه تشکل‌های دانشجویی تا روز انتخابات برنامه‌های مخصوص انتخابات در دانشگاه برگزار می‌کنند.

ترافیک تقاضای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی در "دانشگاه تهران"

دکتر نیلی احمدآبادی به چارچوب برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: سیاست و چارچوب‌ فعالیت‌های دانشجویی و اعضای هیات علمی دانشگاه تهران در قالب تشکل‌ها در مقایسه با گذشته تغییری نکرده است در تمام دوران،‌این دانشگاه براساس چارچوب و مقررات شرایط را برای نشست‌ها و برگزاری گردهمایی دانشجویی و اساتید فراهم می‌کند. در این زمینه آیین‌نامه‌های مشخصی نیز وجود دارد اما به طور کلی سیاست دانشگاه این است که برای اطلاع‌رسانی، ارتقاء توانمندی‌های دانشجویان، توسعه فعالیت‌های اجتماعی و حضور بیشتر دانشگاه‌ها در جامعه این فعالیت‌ها در قالب‌های مختلف در دانشگاه صورت بگیرد.

وی در ادامه تصریح کرد: در ایام انتخابات طبیعی است که تقاضا برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی افزایش می‌یابد و رویکرد تشکل‌های دانشجویی به سمت انتخابات حرکت می‌کند بنابراین فضای سیاسی در دانشگاه پررنگ‌تر می‌شود. به همین دلیل با توجه به ترافیک تقاضا برای برگزاری این برنامه‌ها، تعداد جلسات صدور مجوز برگزاری برنامه‌ها در دانشگاه تهران افزایش پیدا کرده است تا تشکل‌ها براساس تنظیم وقت بتوانند برنامه‌های خود را اجرا کنند.

رئیس دانشگاه تهران در پایان تاکید کرد: سیاست این دانشگاه درخصوص فعالیت تشکل‌های دانشجویی با موضوع انتخابات در این ایام تغییری نکرده است و تنها تفاوتی که وجود دارد این است که میزان تقاضا برای برگزاری این برنامه‌ها از سوی تشکل‌ها افزایش یافته است بنابراین هر فعالیتی که در چارچوب قوانین و مقررات ابلاغی صورت بگیرد برگزاری آن در دانشگاه تهران بلامانع است.ضمن اینکه در حال حاضر فعالیت‌ تشکل‌ها برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی افزایش یافته است.

5 اصل مهم انتخاباتی "دانشگاه علامه طباطبایی"

دکتر حسین سلیمی مهمترین اصل دانشگاه علامه طباطبایی برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی اشاره کرد و افزود: ما در هیات نظارت دانشگاه چند اصل را برای برنامه‌های دوران انتخابات اعلام کردیم. هر تشکلی که برنامه‌های خود را براساس این اصول درخواست بدهد مجوز برگزاری آن برنامه در دانشگاه علامه طباطبایی صادر خواهد شد.

وی در ادامه تصریح کرد: اصل اول این است که هیچ کاندید یا ستاد انتخاباتی حق ندارد از امکانات دانشگاهی برای تبلیغ به نفع کاندید خود استفاده کند چراکه این دانشگاه یک مکان دولتی است و نمی‌تواند آن را ابزار تبلیغ انتخاباتی قرار داد. اصل دوم این است که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند در ایام انتخابات برنامه‌های مختلفی را برای معرفی دیدگاه‌های کاندیدهای مختلف برگزار کنند. اما این برنامه‌ها باید به صورت مناظره و حضور نمایندگان کاندیدهای مختلف از گرایش‌ها و جناح‌های مختلف باشد. براساس این اصل تریبون دانشگاه نمی‌تواند در اختیار یک جناح خاصی قرار بگیرد حتی اگر کاندیدهای مختلفی در درون آن جناح وجود داشته باشد بنابراین تمامی برنامه‌ها باید با حضور جناح‌های مختلف و به صورت مناظره برگزار شود.

به گفته دکتر سلیمی، براساس اصل سوم برنامه‌های انتخاباتی دانشگاه علامه طباطبایی، هیچ‌کس حق تخریب، تهمت‌زدن و نسبت‌های ناروا و توهین به کاندیدهای خاصی را ندارد و تشکل‌هایی که در برنامه‌های خود این موارد را نادیده بگیرند مطابق آیین‌نامه متخلف محسوب می‌شوند و با آنها برخورد صورت می‌گیرد.

رئیس دانشگاه علامه طباطبایی ادامه داد: اصل چهارم این است که برنامه‌هایی که از هیات نظارت دانشگاه مجوز برگزاری گرفته می‌شود هیچ تشکلی حق اعتراض یا کارشکنی یا اخلال در این برنامه‌ها را ندارند و در صورتی که تشکل‌ها این موارد را رعایت نکنند متخلف شناخته می‌شوند. همچنین براساس اصل پنجم تلاش دانشگاه این است که زمینه حضور پرشور در انتخابات و افزایش آگاهی قشر دانشگاهی را با حضور نمایندگان کاندیدهای مختلف در دانشگاه فراهم کنیم ضمن اینکه هیچ تبلیغی به نفع کاندید یا جناح خاصی نداشته باشیم.

وی تاکید کرد: پنج اصل فوق به صورت دستورالعمل مشخص به تمامی تشکل‌های دانشجویی ابلاغ شده است. براساس این دستورالعمل اکثریت برنامه‌هایی که تشکل‌های دانشجویی با رعایت قانون پیشنهاد کردند را تصویب کنیم و در حال حاضر برنامه‌های انتخاباتی به صورت تریبون آزاد دانشجویی و مناظره در دانشگاه علامه طباطبایی برگزار می‌شود.

دکتر سلیمی در پایان خاطرنشان کرد: تمامی تلاش ما این است که دانشگاه علامه طباطبایی یک دانشگاه سیاسی شناخته نشود بلکه به عنوان یک برند مطالعات عمیق علوم انسانی برنامه‌های کاندیداهای مختلف را مورد تحلیل قرار بدهد و فعالیت‌های سیاسی در دانشگاه با عمق بیشتری بررسی شود نه اینکه صحنه درگیری‌های جناحی و مقطعی باشد. به طوری که در همین زمینه دانشگاه علامه پیشنهاد برگزاری مناظرات کاندیدای ریاست‌جمهوری را با حضور اساتید رشته‌های مختلف علوم انسانی به صداوسیما ارسال کرد اما تاکنون پاسخی در این زمینه دریافت نشده است.

برگزاری تمامی برنامه‌های انتخاباتی "دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی" به شکل مناظره

دکتر علی خاکی‌صدیق رئیس دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی نیز به سیاست‌های این دانشگاه در ایام انتخابات پرداخت و گفت‌: سیاست دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی این است که هر تشکلی درخواست مجوز برای برگزاری برنامه‌های انتخاباتی داشته باشد را صادر کند و فقط با حضور افرادی که محکومیت قضایی و یا ممنوعیت تصویری داشته باشد، ممانعت داشته باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ترجیح دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی و هیات نظارت بر این است که برنامه‌های انتخاباتی تشکل‌های دانشجویی به صورت مناظره برگزار شود به طوری که اولین برنامه انتخاباتی این دانشگاه که مربوط به بسیج اساتید بود با سخنرانی دکتر زاکانی برگزار شد.

بررسی مسایل انتخابات با رویکرد علمی در "دانشگاه تربیت مدرس"

دکتر شهروز شریعتی مدیر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در تشریح مهمترین برنامه‌های این دانشگاه برای ایام انتخابات، اظهار کرد: برنامه‌های فرهنگی، سیاسی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در سه بخش تقسیم می‌شود که بخش اول این برنامه‌هابصورت نشست‌های علمی تخصصی است که با هدف تحلیل و ریشه‌یابی علمی مسائل توسط انجمن‌های علمی در دانشگاه برگزار می‌شود. با توجه به اینکه دانشگاه تربیت مدرس یک دانشگاه تحصیلات تکمیلی است تلاش می‌شودمسائل و موضوعات مختلف فرهنگی و اجتماعی را با رویکرد علمی مورد کنکاش قرار بدهیم.

وی در ادامه تصریح کرد: از دیگر برنامه‌های دانشگاه تربیت مدرس در ایام انتخابات این است که فرصت‌سازی برای آشنایی دانشجویان با برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری را با دعوت از کاندیداها و یا نمایندگان آنها توسط انجمن اسلامی دانشجویان پیش‌رو و بسیج دانشجویی پیگیری کند. در واقع مناظره‌هایی که در این دانشگاه برگزار می‌شود پیرامون موضوعات سیاسی، اقتصادی و فرهنگی جامعه است.

مدیر سیاست گذاری و برنامه‌ریزی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تربیت مدرس در پایان خاطرنشان کرد: افزایش مشارکت سیاسی دانشجویان و دانشگاهیان برای شرکت در انتخابات از مهمترین رویکردهای این دانشگاه است که این هدف با برگزاری برنامه‌های مختلف نظیر برگزاری مناظره و ابلاغ پیام‌های کوتاه در دانشگاه تربیت مدرس دنبال می‌شود و تقریبا هیات نظارت دانشگاه به تمامی درخواست‌هایی که در چارچوب قوانین و آیین‌نامه‌ها بوده پاسخ مثبت داده است.

منبع: ایسنا

دریافت کننده و انتشار دهنده: پارسا فرخوی

201

کد خبر: 763198

وب گردی

وب گردی