دانش آموزان با فضای مجازی بیش از حد سرگرم هستند

نایب رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی  و مدرس زبان و  ادبیات فارسی  در دانشگاه با اشاره به تفاوت های آموزشی این روزها با سال های پیشین می گوید: نمی توان تبلت و گوشی را از بچه ها گرفت اما می توان  مطالب علمی  و آموزشی را در آن گنجاند متاسفانه در حال حاضر اطلاعات عمومی دانش آموزان کم است به عنوان مثال   اگر از یک  دانش آموز دبیرستانی بپرسی "بزرگ علوی" کیست؟ نمی داند و چه بسا که نامش را نشنیده است .

به گزارش ایسکانیوز نایب رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی و مدرس زبان و ادبیات فارسی در دانشگاه ها در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز،در رابطه با ارزیابی وضعیت آموزش در کشور می گوید: تاحدود زیادی دانش آموزان مشغولیت های فردی و جمعی پیدا کرده اند یعنی با فضای مجازی -حتی سر کلاس ها - بیش از حد سرگرم هستند. مورد دیگر هم این است که موضوع و متن درس ها با زندگی دانش آموزان آمیخته نیست به عنوان مثال از چند دانش آموز سال آخر دبیرستان و دانشجویان پرسیدم مبانی چیست؟ هر کدام معانی مختلفی به زبان می آوردند که معنای مبانی نبود.

دکتر توفیق هاشم پورسبحانی با بیان اینکه در زمان قدیم معلم ها -چه در مورد درس و چه در مورد مسائل زندگی- هر چه می گفتند دانش آموزان با علاقه و اشتیاق گوش می کردندمی افزاید :علایق دانش آموزان آن روزگار هم فرق می کرد آنها به فکر بازی شطرنج و بازی های فکری بودند و ساعت ها سوالات تست هوش را حل می کردنداما در حال حاضر هر کسی با تبلت یا تلفن همراه اش مشغول است و از مشکلات دیگر عدم توجه و علاقه به درس و کتاب است.

وی درباره راهکار حل این معضل می گوید: الان نمی توان تبلت و گوشی را از آن ها گرفت اما می توان مطالب علمی و آموزشی را در آن گنجاند متاسفانه در حال حاضر اطلاعات عمومی دانش آموزان کم است به عنوان مثال اگر از یک دانش آموز دبیرستانی بپرسی "بزرگ علوی" کیست؟ نمی داند و چه بسا که نامش را نشنیده است .

استاد سبحانی در پاسخ به این سوال که نظرتان درباره این جمله که معلمی شغل نیست و عشق است چیستمی گوید:من در آن زمان که درس می دادم سعی می کردم شب پیش چند ساعت مطالعه ای داشته باشم و این معنی عشق به تدریس و شغل معلمی بود البته در همان زمان هم طوری رفتار می کردم که بچه ها از من حساب ببرند و به خوبی می دانستند که اگر درس نخوانند قبول نخواهند شد و به اعتقاد من اگر معلم بخواهد می تواند کلاس را در کنار دوستی و صمیمت با بچه ها با اقتدار اداره کند.

وی در مورد انتظار معلمان از دانش آموزان گفت: در حال حاضر معلمان و استادان خوب،راضی نیستند به این معنی که درسی که می دهند بازدهی مطلوب را ندارد چرا که تعدادی زیادی از دانشجو یان و و دانش آموزان اطلاعاتشان کم است به عنوان مثال چند روز پیش یک دانش آموز پیش دانشگاهی معنی یک عبارت را از من پرسید و من متوجه شدم باید چند مرحله پایین تر را به او توضیح دهم تا او متوجه پاسخ سوالش بشود در صورتی که این ها مسائلی هستند که هر دانش آموزی باید بداند و به اعتقاد من درس های زندگی را باید با درس های آموزشی آمیخت تا بتوان نتیجه درست گرفت.

توفیق هاشم پور سبحانی 79 ساله از استادان معاصر در زمینهٔ زبان و ادبیات فارسی است وی پس از اخذ فوق لیسانس دبیری از دانشگاه تهران به ترکیه سفر کرد و با شرکت در امتحان ورودی دورهٔ دکتری دانشگاه استانبول در رشتهٔ عربی و فارسی آن دانشگاه پذیرفته شد و در سال ۱۹۷۴ میلادی به دریافت درجهٔ دکتری نایل آمد. او نایب رییس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی بوده و در دانشگاه‌ها نیز به تدریس زبان و ادبیات فارسی مشغول است. کتاب « مولانا جلال الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده‌ای از آنها » ترجمهٔ توفیق سبحانی، در دورهٔ سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

کتاب « مولانا جلال الدین، زندگانی، فلسفه، آثار گزیده‌ای از آنها» ترجمهٔ توفیق سبحانی، در دورهٔ سوم کتاب سال جمهوری اسلامی ایران از طرف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به عنوان کتاب سال برگزیده شد.

از دیگر آثار استاد می توان به فهرستهای تجارب السلف هندو شاه نخجوانی ، فهرست کتب خطی فارسی دانشگاه دهلی، حارث بن اسد محاسبی و کتاب القصد، نگاهی به تاریخ ادب فارسی در هند، ترجمهٔ شرح مثنوی شریف و.... اشاره کرد.

خبرنگار:زهرا پورعادل/اتشاردهنده:زهره حاجیان

703/700

کد خبر: 763345

وب گردی

وب گردی