ارتباط احتمالی میگرن با فشارخون

متخصصان علوم پزشکی روسیه در مطالعات جدید خود به ارتباط بین میگرن با فشارخون پی برده‌اند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، متخصصان بیولوژی دانشگاه سن‌پترزبورگ در روسیه با استناد به مقاله منتشر شده در مجله Autonomic Neuroscience: Basic and Clinical دریافتند که میگرن می‌تواند با فشارخون مرتبط باشد و به دلایل ارثی به نسل بعدی منتقل شود.

"اولگ مامونتوف" از محققان این دانشگاه در این باره گفت: فعلا نمی‌توان مشخصات ارتباط بین میگرن و بیماری‌های قلب و عروق را معین کرد اما می‌دانیم که این ارتباط وجود دارد. افرادی که مبتلا به میگرن هستند اغلب به طور ارثی با فشارخون بالا و دیگر بیماری‌های قلب و عروق دست به گریبان‌اند. به این نوع بیماران باید توجه خاصی مبذول شود. میگرن می‌تواند موجب تحریک اختلالات جدی شود.

میگرن یک بیماری عصبی است که سردرد شدید در یک طرف سر یکی از علایم آن است. علت سردرد می‌تواند متفاوت باشد از جمله فشار فیزیکی، تغذیه، عوامل آب و هوایی، بیخوابی و بسیاری از موارد دیگر. زنان بیش از مردان مبتلا به میگرن می شوند. هرازگاهی میگرن با به اصطلاح «هاله» همراه است؛ شامل علائمی چون بدتر شدن موقت درک واقعیت و ضعف بینایی، هذیان و لکنت زبان. طبق آخرین مطالعات، استعداد ابتلا به میگرن تا حد زیادی به ساختار بعضی از ژن‌ها از جمله در آن قسمت از دی. ان.آ مرتبط است که پاسخگوی واکنش بدن انسان نسبت به سرماست.

به گزارش اسپوتنیک، مامونتوف و همکاران وی با توجه به این نکته که تعداد زیادی از خویشاوندان بسیاری از افراد مبتلا به میگرن مبتلا به فشارخون بالا هستند، یکی دیگر از دلایل ژنتیک پیشرفت میگرن را مشخص کردند.

با توجه به این واقعیت، محققان طی یک نظرسنجی مشخص کردند که در بین مبتلایان به میگرن تعداد خویشاوندان دارای فشارخون دو برابر افراد سالم است. از این رو محققان به این نتیجه رسیدند که هر دو بیماری به هم مربوط هستند و تحت تأثیر عوامل ژنتیکی یکسان پیشرفت می‌کنند.

دریافت کننده:نیوشا یعقوبی/انتشار:زهره حاجیان

700/701

کد خبر: 763346

وب گردی

وب گردی