نگاه به جشنواره تئاتر دانشجویی نگاه به یک بچه سر راهی بود/این جشنواره مهمترین جشنواره تئاتر ایران است

نشست رسانه ای بیستمین جشنواره بین المللی تئاتر دانشگاهی ایران صبح امروز در سالن امیرخانی خانه هنرمندان ایران با حضور مهدی گمار دبیر جشنواره، مسعود حکیمی معاون هنری جشنواره، حسین عبداللهی معاون اجرایی جشنواره و امرآبادی مدیرعامل سایت تیبال برگزار شد. 

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای این مراسم مهدی گمار دبیر جشنواره گفت: تمام تلاشم را برای اینکه این جشنواره برگزار نشود کردم و دوستان در دبیرخانه نگذاشتند خون از انگشتم چکید تا در این تایم جشنواره برگزار شود.
وی افزود: در جشنواره امسال ثبت نام ها به پایان رسیده و تعداد 852 ثبت نام در سایت جشنواره انجام شده که 218 نفر دانشجوی خانم و 634 نفر از میان دانشجویان ثبت نامی مرد بودند که از لحاظ مقطع تحصیلی این دانشجویان میتوان گفت 28 نفر در مقطع کاردانی، 564 نفر در مقطع کارشناسی، 246 نفر در مقطع کارشناسی ارشد و 14 نفر نیز دکتری بودند و از میان دانشگاه های ثبت نام کننده دانشگاه آزاد رکورددار ثبت نام در این جشنواره بوده است و 146 نفر به طور کل در این ماراتن شرکت کرده اند و به تبع آن از میان دانشگاه های دیگر همچون دانشگاه تهران 66 نفر، دانشگاه هنر 67 نفر، شهید بهشتی 3 نفر، دانشگاه سوره 46 نفر، دانشگاه شریف 1 نفر، علمی – کاربردی 25 نفر هستند.
وی اظهار کرد: مراحل مختلف ثبت نامی جشنواره امسال پایان یافته و از تعداد گروه های ثبت نام کننده 24 اثر تئاتر صحنه ای، 7 اثر در حوزه پژوهش و اجرا، 7 نفر در حوزه نمایش و آموزش و 6 اثر در بخش برگزیده تئاتر دانشجویی راه یافتند.
وی افزود: بخش بین الملل در این جشنواره شاهد حضور گروه های مختلف از کشورهای لهستان، آلمان، ایتالیا، کانادا، برزیل، فرانسه هستند. از کشور لهستان یک گروه چند میلیتی در این جشنواره حضور دارند و امسال شاهد اجرای این گروه به همراه ورک شاپ هستیم تا بتوانیم از حضور این گروه در ایران حداکثر استفاده را داشته باشیم و نمیخواستیم حضور این کشور صرفا به صورت تزئینی باشد و همچنین از کشور آلمان یک گروه چند ملیتی حضور دارد که در حوزه تئاتر بانوان به خصوص فعالیت می کند و همچنین داور نمایش صحنه ای از کشور لهستان داور بخش صحنه ای در این جشنواره حضور دارند.
مسعود حکیمی معاون هنری جشنواره تئاتر دانشگاهی نیز گفت: امسال در بخش صحنه ای 603 اثر ثبت نام کردند که تاکنون از میان 410 اثر برگزیده میان این آثار 78 اثر به مرحله نهایی رسیده اند و در جشنواره امسال 24 گروه نمایشی وجود دارد.
وی افزود: در مرحله بازبینی به صورت انتخابی از دانشجویان تهران و شهرستان ها استفاده شده است و در بخش نمایش نویسی از میان 134 اثر متقاضی تعداد 10 اثر به عنوان کاندیدای جایزه استاد اکبر رادی انتخاب شده اند و این نمایشنامه ها توسط خود نویسنده ها خوانش می شود. بخش پژوهش 26 اثر انتخاب شده است که 14 اثر به مرحله جشنواره راه پیدا کرده که توسط هیات انتخاب 7 اثر از این تعداد انتخاب شده اند. در بخش مدرسان 8 اثر متقاضی حضور در جشنواره بودند که 3 اثر به جشنواره راه پیدا کرده است.
حکیمی اظهار کرد: در این دوره از جشنواره تلاش شده در بحث دبیرخانه و ستاد اجرایی امسال محقق شده در تمامی سمت ها و عواملی که در دبیرخانه شرکت دارند از تمام دانشگاه ها در این دبیرخانه نیروی فعال داریم و برنامه ریزی در این جشنواره توسط خودشان صورت می گیرد که اتفاق خوبی بوده که امسال رخ داده است.
حسین عبداللهی معاون اجرایی جشنواره تئاتر دانشگاهی گفت: سالنهای این دوره از جشنواره به تالار حافظ اختصاص دارد و امسال در تالار حافظ را برای اجراهای دانشجویی در نظر گرفته ایم و در سالن تالار مولوی برگزار میشود و سالن دانشگاه تهران و دانشگاه هنر اختصاص به بخش اجرای کارگاهی و اجراها استفاده می شود.
وی افزود: امسال تمامی دبیرهای کانونهای تئاتر سراسر کشور به جشنواره دعوت شده اند و کارت vip دریافت کردند و میتوانند از همه نمایش ها استفاده کنند و انشا الله از سال آینده شاهد حضور پرشور کانونهای سراسر کشور در این جشنواره هستیم.
عبداللهی اظهار کرد: اتفاق خوب این دوره جشنواره حضور تیبال به شکل فراتر از آنچه که تاکنون بوده در جشنواره است. مجموعه تیبال در کارهای اجرایی و جذب اسپانسر کمک هایی کرده و در بحث حمایتی اسنپ در این دوره از جشنواره حضور تا برای نمایشگران و داوران تخفیف های ویژه ای در نظر گرفته است ولی در حال حاضر به شدت نیازمند حمایت شهرداری منطقه 6 هستیم و تا الان صحبت هایی با هم داشته ایم و امیدواریم عملی شود و یکی از عواملی که در اجرای جشنواره باعث آزار ما شد بحث بدهی ادوار گذشته تئاتر دانشگاهی بود که در دوره هایی سالن ها به مجموعه دانشگاهی بدهی هایی داشتند.

امرآبادی مدیرعامل سایت تیبال در پایان اظهار کرد: تیبال در این جشنواره سالها در حوزه آیتی فعال بود ولی دو سال قبل، قبل از حضورم در تیبال اقدام به راه اندازی یک گروه تئاتری را داشتم و از نزدیک با سختی هایی بر روی صحنه آوردن یک نمایش آشنا شدم. خوشبختانه حوزه اقتصادی تئاتر رفیق پیدا کرده و گروه های بزرگ هنری در تیبال حضور دارند. در این دوره، الگوهایی را برای جشنواره ها تیبال طراحی کرده که صرفاً به فروش بلیط محقق نمی شود و در واقع شرکای تیبال حمایتهایی را برای جشنواره لحاظ میکنند همکاری خاصی با اسنپ در راستای برگزاری جشنواره داریم و همچنین مجموعه ایرانسل در حوزه آگاه سازی در غالب پیامکهای اطلاع رسانی کمکهای بزرگی را داشتند.
مهدی گمار در توضیح بیشتر اضافه کرد: دو مرکز و نهاد حمایتهای زیادی را داشتیم تئاتر مولوی و بنیاد رودکی بوده و امسال جشنواره با رنگ و بوی دیگری برگزار می شود و تمامی سالنها میان اساتید و دانشجویان تقسیم شده و یک سالن مختص فرد خاصی نیست . جمعه این هفته جشنواره افتتاح خواهد شد و جلسه نقد و بررسی هر اجرا پس از پایان آن نمایش در مرکز تئاتر مولوی برپا میشود و در سالن ناصر خسرو خوانش نمایشنامه ها خوانده میشود .
وی اظهار کرد: در جای جای جشنواره در خلال نامه نگاری هایی که ما داشتیم چیزی که باعث شد قلبم به درد بیاید نگاه به این جشنواره بود که مانند یک بچه سر راهی به جشنواره نگاه می شد در حالی که این جشنواره مهمترین جشنواره تئاتر ایران است و تلاش کرده ام و امیدوارم بتوانیم در اختتامیه از آن رونمایی کنم.

خبرنگرا: بخشی پور/انتشار: سلیمی

کد خبر: 763354

وب گردی

وب گردی