رونق بازار سرمایه در آستانه انتخابات ریاست جمهوری/صعود بی‌وقفه شاخص بورس

حافظ عزیزی نقش / کارگزاری اردیبهشت ایرانیان

گزارش روزانه

بورس تهران همچنان داغ و پر مشتری است و حجم و ارزش معاملات روزانه در حال افزایش است بطوریکه در پایان معاملات امروز بیش از 594 میلیارد تومان از سهام شرکتهای مختلف ( با احتساب معاملات اوراق بدهی) داد و ستد شد و بر گرمای بازار افزود.

شاخص کل نیز علیرغم تشدید رقابتهای انتخاباتی و بالا گرفتن دامنه اختلافات جناحین و نامزدهای ریاست جمهوری، همچنان در مسیر صعودی قرار داشته و خود را تا لبه های قله 80 هزار واحدی کشانده است.

هر چند که حرکت شاخص طی روزهای اخیر بسان هفته های گذشته از شتاب و سرعت کافی برخوردار نیست ولی لنگ لنگان و پاورچین پاورچین در حال نزدیک شدن به هدف مهم مزبور است بطوریکه در پایان معاملات امروز تا ارتفاع 79.826 واحدی نیز پیشروی کرد تا تنها 174 پله دیگر به تصرف کانال 80 هزاری در پیش داشته باشد.

در این میان و طی معاملات امروز، شاهد حرکت و سوق یافتن معامله گران بسوی نمادهای بانکی ( از جمله وتجارت و وبملت) و قندی بودیم که متعاقب نهایی و تایید شدن افزایش سرمایه این بانکها و چند عامل مثبت دیگر نظیر برقراری ارتباط اکثر بانکهای کشور با شبکه بانکی دنیا و برقراری ارتباط سویفت است.

در گروه قندی نیز با تغییر قیمت جهانی شکر از یک سو و انتشار آماری دایر بر افزایش قابل توجه برداشت چغندر که متعاقب بارندگی های زیاد اخیر رخ داده است، انتظارات برای برداشت بیشتر محصول را بالا برده و تعدیل مثبت عایدی شرکتهای قندی را میسر ساخته است.

شایان ذکر است، دولت از سال گذشته جواز واردات شکر را از بازرگانان گرفته و تنها شرکت بازرگانی دولتی و شرکت های تولید کننده شکر، اجازه واردات دارند.

قیمت جهانی شکر خام نیز که در هفته های اخیر بین 350 تا 380 دلار در هر تن بوده، با عوارض 20 درصدی وارد خواهند شد و 100 دلار نیز به طور متوسط هزینه حمل از کشور مبدا تا کارخانه خواهد بود ضمن اینکه هزینه تبدیل شکر خام به شکر سفید در حدود 100 تومان در هر کیلو است و 4-5 درصد کاهش در زمان تبدیل شکر خام به شکر سفید نیز به صورت تفاله در می آید.

با این اوصاف قیمت تمام شده شکر سفید رقمی در سطح 2000 تومان خواهد بود در حالی که قیمت فروش بازرگانی شکر در حال حاضر 2770 تومان برای هر کیلو است.

و اما کارنامه بورس تهران در پایان معاملات امروز بدین شرح بود:

شاخص کل بورس 79826 (41+) واحد،

ارزش معاملات بورس 2512 میلیارد ریال،

ارزش معاملات فرابورس 3789 میلیارد ریال،

بیشترین تاثیر مثبت در شاخص: رانفور، وبملت، همراه

بیشترین تاثیر منفی در شاخص: مبین، شپنا، خساپا

بیشترین ارزش معاملات بورس(میلیارد ریال): وتجارت2(303)، شبندر(132)، وبانک2(109)، بترانس2(107(

توقف سهم: غشاذر،دیران،کرماشا،ختور، دابور،دابورح

بازگشائی سهم: قنیشا،سخاش، تلیسه، سمگا

ارز آزاد (تومان): دلار آمریکا(3771)، یورو(4162)، درهم امارات(1037(

سکه(تومان): امامی(1.219.000)، نیم(673.000)، ربع(378.000)

پیش بینی بازار سه شنبه 12 اردیبهشت 96

هر چند که متعاقب انتشار چند خبر خوب و تأثیرگذار در معاملات امروز شاهد اقبال بازار و رشد قابل توجه سهام گروه بانکی و قندی بودیم ولی بنظر نمی رسد این افزایش مقطعی قیمتها تبدیل به یک روند مستمر در روزهای آتی باشد. چرا که علیرغم اخبار مثبته در این دو صنعت، اوضاع بنیادی بانکداران کشور و شرکتهای تولید کننده قند و شکر خوب نیست و هر دو گروه با مشکلات و معضلات عدیده ای روبرو هستند.

و اما در بازار داغ مناظرات و اظهار سیاستها و برنامه های نامزدهای ریاست جمهوری، تنش ها و هجوم به عملکرد و کارنامه طرفین بالا گرفته و روزبروز بر میزان و شدت آن نیز افزوده میشود. ولی نتایج نظرسنجی های غیر رسمی و شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که فعالان بازار سرمایه تا حدود زیادی دولت کنونی را برنده مناظرات و پیروز انتخابات تصور می کنند.

در خصوص مناظرات پیش رو توجه به این نکته قابل توجه است که آنچه در گفتگوهای قبلی مطرح بود، بیشتر تقابل دو دیدگاه نسبت به عملکرد دولت بود و بحث و تحلیل خاصی نسبت به مشکلات کنونی و مهمتر از آن راه حل مقابله با این مشکلات صورت نگرفته بود، ضمن آنکه سوالاتی که بعضاً در این رابطه مطرح شد نیز با پاسخ‌های جامعی همراه نبود و نهایتاً منجر به حاشیه‌روی و بحث‌های دیگری می شد. بنابراین طریقه حل مشکلات و راهکارهای خروج از برخی شرایط نامطلوب فعلی، موضوعی است که تعیین کننده تصمیم افراد در مورد انتخاب از بین 6 کاندیدای حاضر در عرصه انتخابات خواهد بود که می‌تواند تأثیرگذار بر رأی مردم بوده و متعاقبأ واکنش فعلان بازار و سرمایه گذاران را بدنبال داشته باشد.

کد خبر: 763386

وب گردی

وب گردی