تعهد آلمان‌ها به تسهیل شرایط برای فعالان اقتصادی ایرانی

فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران و اعضای هیات تجاری باواریا در حالی در برابر هم نشستند، که کمتر از ساعتی قبل از آن دفتر اتحادیه اقتصاد و صنعت باواریا در اتاق تهران افتتاح شد تا گامی دیگر در مسیر توسعه روابط دوجانبه باشد.

به گزارش ایسکانیوز، همایش مشترک فعالان اقتصادی ایران و آلمان، با چشم‌انداز مثبتی که از رشد و توسعه روابط در سال گذشته حاصل شده است، در هتل پارسیان آزادی تهران برگزار شد. در این نشست بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران، برترام بروسارت رییس اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا و مارکوس ویتمان قائم‌مقام وزیر اقتصاد ایالت باواریا سخنرانی کردند. هم‌چنین نمایندگان 16 شرکت آلمانی در این هیات حضور داشتند که با فعالان اقتصادی ایرانی پشت میز مذاکره و گفت‌وگو نشستند.

بهمن عشقی، دبیرکل اتاق تهران نیز در نشست فعالان اقتصادی عضو اتاق بازرگانی تهران و هیات تجاری ایالت باواریای آلمان طی سخنانی به سفرهای متعدد مقامات دو طرف طی دو سال اخیر اشاره کرد و گفت: سفر نخست‌وزیر، وزرای امور خارجه، اقتصاد و انرژی، تغذیه و کشاورزی، محیط زیست و ترابری ایالتی و فدرال آلمان به تهران و نیز سفر وزرای امور خارجه، راه وشهرسازی، صنعت، معدن و تجارت و رئیس‌کل بانک مرکزی ایران به آلمان، جملگی نشان‌دهنده عزم، اراده و حمایت دو طرف در برداشتن گام‌های موثر برای توسعه همکاری‌های سودمند دو جانبه است.

او با بیان اینکه اتاق تهران امروز میزبان سومین هیات تجاری از ایالت باواریاست، افزود: همچنین ما نیز در سال‌های 2015 و 2016، دو هیات تجاری متشکل از اعضای اتاق تهران را به آلمان اعزام کردیم که ملاقات‌ها و مذاکرات مفیدی بین مقامات و شرکت‌های دو طرف صورت پذیرفت. ماحصل ملاقات‌های رسمی انجام شده و تفاهم‌نامه‌های منعقد شده، افتتاح دفتر اتاق تهران در اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا در سال گذشته و نیز متقابلا افتتاح دفتر اتحادیه صنعت و اقتصاد باواریا در ساختمان اتاق تهران در این سفر بوده است که امیدواریم بتوانیم از این طریق خدمات مناسبی را به شرکت‌ها و فعالان اقتصادی عضو اتاق تهران ارائه دهیم.

عشقی سپس به حجم مبادلات تجاری دو کشور طی سال‌های 2013 تا 2015 میلادی پرداخت و گفت: طی این مدت، حجم مبادلات، سالانه به طور متوسط 2.4 میلیارد یورو بوده و پس از آن نیز به دنبال برقراری ارتباطات بیشتر از طریق تبادل هیات‌های تجاری، از ژانویه تا نوامبر 2016 میلادی صادرات بنگاه‌های ایالت باواریا به ایران 33 درصد افزایش پیدا کرده است که این میزان افزایش، بیشترین رشد را از سال 2011 میلادی تاکنون نشان می‌دهد.

او گفت: این میزان رشد، تجاری در یک دوره کمتر از یکسال به‌رغم وجود برخی موانع، خود نشان‌دهنده این واقعیت است که تجار و بازرگانان ایرانی با در نظر گرفتن ظرفیت‌های بالقوه تجاری – فنی خود این آمادگی را دارند تا نسبت به احیا، برقراری و توسعه روابط تجاری پایدار با شرکای آلمانی خود در کوتاه‌ترین زمان اقدام و در جهت تغییر یا اصلاح مسیر تجاری با شرق و بازگشت به همکاری‌های دیرینه با اروپا مبادرت ورزند.

به گفته دبیرکل اتاق تهران، در سایه همین تحولات تعدادی از شرکت‌های باواریایی و نیز ایرانی دفاتر نمایندگی خود را در تهران و مونیخ دائر کرده و مشغول فعالیت‌های کاری خود شده‌اند. عشقی با بیان اینکه برخورداری ایالت باواریا از توان فنی پیشرفته در صنایع مهم و زیربنائی، لزوم ارتباط مستمر دو کشور را برای تکمیل طرح‌های در دست اجرا و راه‌اندازی سایر طرح‌های توسعه صنعتی در ایران ایجاب می‌کند، ادامه داد: این ایالت می‌تواند با سرمایه‌گذاری و مشارکت در توسعه حوزه‌های نفت و گاز ایران بخشی از نیاز خود به منابع انرژی را برطرف کند. از سوی دیگر فرصت‌های زیادی برای شرکت‌های آلمانی جهت همکاری در زمینه سرمایه‌گذاری، انتقال فناوری، مهندسی، آموزش و ارائه خدمات در حوزه‌های نیروگاهی، انرژی‌های تجدیدپذیر، حمل و نقل، کشاورزی و صنایع غذایی، مدیریت منابع آب و فاضلاب، بهداشت و درمان و ساختمان وجود دارد.

او در ادامه به بهبود شاخص‌های اقتصادی ایران اشاره کرد و افزود: به اذعان آمار و ارقام، اقتصاد ایران پس از یک دوره نسبتا طولانی رکود، اکنون با حصول تورم تک‌رقمی، رشد اقتصادی 6.6 درصدی و کنترل نوسانات نرخ ارز در جهت رشد و توسعه اقتصادی قرار دارد و ورود سرمایه خارجی از سوی هر کشور دیگری، می‌تواند به مثابه یک فعالیت برد-برد تلقی شود. در برنامه ششم توسعه، ایران سالانه نیازمند جذب 50 میلیارد دلار سرمایه‌گذاری خارجی است و امیدواریم اتاق تهران بتواند زمینه همکاری‌های اقتصادی و ورود سرمایه‌گذاران به کشور را فراهم کند.

دبیرکل اتاق تهران در بخش دیگری از سخنانش روی مسایلی که مانع توسعه مناسبات اقتصادی می‌شود، دست گذاشت: متاسفانه مشکلات زیادی برای جلوگیری از اتصال کامل بانک‌های ایرانی به نظام بانکداری بین‌المللی وجود دارد. این مسائل عمدتا مربوط به عدم رفع کامل تحریم‌ها و محیط نظارتی اجرای آنهاست. انجام عملیات بزرگ مالی نیازمند بانک‌هایی با ظرفیت تأمین مالی کافی است که فقدان این مهم، مانع از تجارت و سرمایه‌گذاری در دوران پسابرجام شده است.

او گفت: از مدت‌ها پیش، انطباق بانک‌های ایران با استانداردهای نظام بانکداری بین‌المللی آغازشده و کماکان در حال انجام است. همچنین سوئیفت برای بانک مرکزی ایران و تعداد زیادی از بانک‌های ایرانی برقرار شده و بیش از 200 بانک کوچک و متوسط بین‌المللی، روابط کاری خود را با بانک‌های ایرانی آغاز کرده‌اند. که نتیجه آن کاهش هزینه تبادلات و تسریع پرداخت‌ها بوده است. عشقی گفت: این انتظار وجود دارد که روند انطباق به زودی طی شده و با حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا، بانک‌های بزرگ بین‌المللی نیز بابانک‌های ایرانی وارد همکاری شوند.

دبیرکل اتاق تهران، برقراری تسهیلات لازم در زمینه اعطای روادید به فعالان اقتصادی دوکشور را نیز بر گسترش روابط اقتصادی و حجم مبادلات تجاری دوجانبه موثر دانست و گفت: در راستای تسریع تحقق این اهداف، وزارت اقتصاد و دفتر صنعت و اقتصاد ایالت باواریا می‌توانند طرف خوبی برای رایزنی جهت رفع موانع رفت و آمد اعضای اتاق بازرگانی تهران باشند.

او در پایان سخنانش از آمادگی کامل اتاق تهران برای تشویق و ترغیب بخش خصوصی کشور جهت توسعه هرچه بیشتر این همکاری‌ها با ایالت باواریا سخن گفت و افزود: امیدوارم این‌گونه تبادلات بین دو کشور، هرچه سریع تر به همکاری‌های فنی-تجاری عمیق‌تری منجر شود.

خوش‌بینی آلمان‌ها به رشد اقتصادی ایران

مدیرعامل اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا نیز در این همایش در حالی برای ایراد سخنانی، پشت تریبون ایستاد که به گفته او، چشم‌انداز احیای مناسبات اقتصادی ایران و آلمان امیدوارکننده است.

برترام بروسارت که پیش از این نیز در راس هیات‌های تجاری ایالت باواریا آلمان، دو بار به تهران سفر کرده است، گفت: مقایسه فضای کنونی اقتصاد و بازار ایران نسبت به سال گذشته که به همراه با تجار و صنعتگران باواریا به تهران آمدیم، نشان می‌دهد که نرخ تورم کاهش یافته و رشد اقتصادی مسیر صعودی خود را در پیش گرفته است؛ این اتفاق خوبی است و بنگاه‌های مستقر در باواریا با جدیت بیشتری شراکت با ایران را در پیش می‌گیرند.

وی در بخش دیگری از سخنانش به تمجید از بنگاه‌ها و فضای اقتصادی و صنعتی ایالت باواریا آلمان پرداخت و با بیان اینکه آلمان امروز، مدیون نقش و عملکرد صنعتی شرکت‌های باواریایی است، افزود: سال‌های متمادی است که ایالت باواریا پایین‌ترین نرخ بیکاری را در سطح کل کشور آلمان یدک می‌کشد و از طرف دیگر، در شرایطی سهم صنعت کل آلمان در تولید ناخالص داخلی این کشور 22 درصد است که این رقم برای ایالت باواریا نزدیک به 27 درصد است.

بروسارت در ادامه، یکی دیگر از ویژگی‌های صنایع و بنگاه‌های ایالت باواریا آلمان را طیف گسترده فعالیت‌های صنعتی در این ایالت عنوان کرد و افزود: شرکت‌های ایرانی در همکاری با بنگاه‌های باواریا، این امتیاز را کسب خواهند کرد که علاوه بر برخورداری از دانش و تکنولوژی روز دنیا، همکاری و ارتباط‌ها در سطح بین‌المللی را نیز تجربه کنند.

مدیرعامل اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا همچنین با اشاره به افتتاح دفتر این اتحادیه در تهران طی دو سال گذشته، گفت: در زمان بازگشایی این دفتر، وعده دادیم که صنایع باواریا آمده‌اند تا در ایران بمانند و امروز باید اعلام کنیم که ما بر شعار اقتصاد آلمان که همکاری‌های بلندمدت را تبلیغ می‌کند، پایبند هستیم و در ایران خواهیم ماند.

بروساردت در عین حال تصریح کرد که اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا همچنان بر تبلیغ و آگاه‌سازی اقتصاد ایران در آلمان، متعهد است و این رویه را دنبال می‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه در طول دوران پس از برجام، حجم صادرات آلمان به ایران تا 35 درصد افزایش یافته است، افزود: این اتفاق را به فال نیک می‌گیریم، اما معتقدیم که واردات از ایران را نیز باید تقویت کرد و در این زمینه در تلاش هستیم با مشورت و همکاری اتاق بازرگانی تهران، مسیر مناسبی برای توسعه صادرات ایران به آلمان و ایالت باواریا سنجیده شود.

بروساردت همچنین در سخنانش به موضوع همکاری‌های بانکی ایران و آلمان اشاره کرد و گفت: هرچند مشکلات بانکی میان دو کشور در امر کسب و کار و تجارت، کلیدی است اما نمی‌توانیم صرفا خیال‌پردازی کنیم بلکه باید قبول کرد که شکاف ایجاد شده در زمینه همکاری‌های بانکی مربوط به دوره ده ساله است که احیای آن نیز قطعا زمان بر خواهد بود. وی با این حال تصریح کرد که دولت و بخش خصوصی آلمان در تلاش است تا طی ماه‌های آینده حداقل شعبه یک بانک ایرانی در مونیخ بازگشایی شود.

به دنبال برقراری رابطه بلندمدت با ایران هستیم

در ادامه این نشست، مارکوس ویتمان در کسوت قائم مقام امور بین الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا، در سخنانی که ایراد کرد، خطاب به فعالان اقتصادی ایران گفت: ما برای شما به ایران آمده‌ایم و می‌خواهیم مسیر را برای معاملات شما هموار کنیم.

ویتمان به اشاره به نمادهای ایالت باواریا، از جمله باشگاه بایرن و اتومبیل‌های بی‌ام‌دبلیو و آئودی گفت: قصد ما از مراوده با ایران، صرفا فروش کالا نیست و به واردات از ایران نیز علاقه‌مند هستیم. به بیان دیگر ما به دنبال برقراری رابطه‌ای بلندمدت میان ایالت باواریا و ایران هستیم. شرکت‌های باواریایی سال‌هاست که در ایران فعال هستند و حتی در زمان تحریم‌ها نیز در ایران حضور داشتند.

قائم مقام امور بین‌الملل وزیر اقتصاد ایالت باواریا در ادامه به برخی موانع در مسیر توسعه همکاری‌ها از جمله گشایش فاینانس اشاره کرد و گفت: باید تلاش کنیم که این موانع را از سر راه برداریم. هم‌چنین ما به دنبال آن هستیم که شرکت‌های بسیاری را به ایران بیاوریم. یک دهه وقفه در روابط ایالت باواریا و ایران به وجود آمده و ما اکنون باید تلاش کنیم که این وقفه را جبران کنیم.

او افزود: ما می‌خواهیم به ایران کمک کنیم که محصولات خود را به اتحادیه اروپا نیز صادر کند. اما در گام نخست باید با یکدیگر بیشتر آشنا شویم وبه یکدیگر اعتماد کنیم. من از طرف دولت آلمان می‌گویم که از توسعه مناسبات اقتصادی حمایت خواهد شد.

شرکت‌های ایرانی صبور باشند

پس از سخنرانی مقامات اتاق تهران و اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا در این همایش و در حالی که بنگاه‌های ایرانی و ایالت باواریا آلمان برای انجام مذاکرات تجاری دور میز نشستند، نشست خبری با حضور بهمن عشقی دبیرکل اتاق تهران و برترام بروساردت مدیرعامل اتحادیه صنایع و اقتصاد باواریا با حضور خبرنگاران و اصحاب رسانه برگزار شد.

بروساردت در این نشست خبری و در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با میزان همکاری‌های اقتصادی شرکت‌های ایرانی و ایالت باواریا در طول دست کم دو سال گذشته، گفت: از زمان بازگشایی دفتر این اتحادیه در تهران، 50 پروژه همکاری اقتصادی میان دو کشور روی میز قرار گرفته و برخی از این پروژه‌ها نیز شرکای ایرانی و آلمانی را پیدا کرده است. با این حال همان‌طور که آلمانی‌ها در جهان به همکاری‌های بلندمدت مشهور هستند، بنگاه‌های ایرانی باید صبور باشند و گام به گام در جهت گسترش همکاری‌ها حرکت کنیم.

ویتمان نیز در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران در مورد افزایش واردات از ایران گفت: برای افزایش واردات از ایران، به زودی هیاتی از خریداران را برای سفر به ایران سازماندهی خواهیم کرد. ضمن اینکه با برخی سازمان‌های ایرانی از جمله ایدرو وارد مذاکره شده‌ایم.

دبیرکل اتاق تهران نیز در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران مبنی بر نقش اتاق تهران در پیوند مناسبات بنگاه‌های ایرانی و ایالت باواریا، گفت: اتاق تهران در این رابطه صرفا امکان برقراری ارتباط بنگاه‌ها را فراهم می‌سازد و در ادامه، این شرکت‌ها هستند که باید پایه‌های همکاری‌ها را ایجاد کنند.

بهمن عشقی با اشاره به روابط پایدار اقتصادی ایران و آلمان در طول دهه‌های گذشته، افزود: در حال حاضر اتاق‌های بازرگانی دو کشور به عنوان کانون بخش خصوصی، نقش به‌سزایی در شکل‌گیری و توسعه مناسبات اقتصادی دو طرف دارند.

تسهیل صدور روادید برای تجار ایرانی

همچنین مارکوس ویتمان قائم‌مقام وزیر اقتصاد ایالت باواریا، در پاسخ به پرسشی در رابطه با امکان تسهیل صدور روادید آلمان برای تجار ایرانی، گفت: خوشبختانه در آلمان، نگاه مثبتی نسبت به ایران و اقتصاد این کشور حاکم است و این نگاه به تسهیل روادید از سوی آلمان برای بازرگانان و تجار ایرانی تسری یافته و امروز شاهد افزایش صدور روادیدها برای این بخش هستیم و قطعا در آینده این روند بهبود بیشتری خواهد یافت.

دریافت کننده: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:آرش محمدی

کد خبر: 763442

وب گردی

وب گردی