تهران و دردهایش/ شهر فقط سازه نیست بلکه مسائل اجتماعی دارد

یک استاد اقتصاد دانشگاه الزهراء با بیان این‌که شهر فقط سازه و ساختمان نیست بلکه مسائل اجتماعی دارد،‌ گفت: باید افرادی وارد شورای شهر شوند که به مسائل اجتماعی،‌ سیاسی و اقتصادی آگاهی داشته باشند.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از ایسنا، حسین رادفر در همایش "تهران و دردهایش" گفت: شوراهای شهر فقط تخصص نمی‌خواهند این بدان معناست که اگر کسی شهرساز خوبی باشد لزوما نمی‌تواند عضو شورای شهر باشد چرا که باید هر متخصصی به مسائل اجتماعی شهر آگاه باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهراء با تاکید بر این‌که شهر فقط سازه و ساختمان نیست بلکه مسائل اجتماعی دارد ادامه داد: افرادی باید وارد شورای شهر شوند که به مسائل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی آگاهی داشته باشند.

وی با بیان این‌که شهر فضایی است که مسائل اجتماعی،‌ اقتصادی، و سیاسی در آن برجسته است، تصریح کرد: شوراهای شهر باید تصمیم‌گیری آگاهانه داشته باشند چرا که تبعات تصمیم‌گیری‌ها می‌تواند برای بخش قابل توجهی از جامعه هولناک باشد.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهرا ادامه داد: اقتصاد ایران از زمان قاجار تاکنون تحت سلطه سرمایه‌های تجاری و مالی بوده است آنچه که در این میان گم شده مسئله منافع مردم است.

رادفر با اشاره به اینکه تهران شهری است که در خدمت خودرو است، گفت: در ایران پنج صنعت اصلی هستند که سیاست‌های اصلی و برنامه‌ریزی کشور در خدمت منافع این‌هاست. این پنج صنعت عبارتند از بانک‌ها، ‌خودروسازها، فولاد،‌ سیمان و پتروشیمی.

وی گفت: در دولت قبل وقتی یارانه سوخت از کشور برداشته شد و قیمت گازوئیل در روستاها ششصد درصد افزایش یافت، یارانه پتروشیمی قطع نشد و این منشأ اصلی سود پتروشیمی در ایران بوده است.

وی ضمن بیان این‌که در نظام ما کسانی تصمیم‌گیری می‌کنند که خود صاحب منافع هستند، گفت: تا زمانی که اصلاحات در اقتصاد خود انجام ندهیم نمی‌توانیم به ایده‌آل‌های خود برسیم.

رادفر ادامه داد: از سال 72 تا سال 84 قیمت زمین در تهران 14 برابر، قیمت مسکن 12 برابر و تورم 9 برابر شده است، همچنین از سال 72 تا 92 قیمت زمین 107 برابر، مسکن 76 برابر، اجاره‌بها 36 برابر و تورم 39 برابر شده است و این مسئله جاذبه زیادی برای سرمایه‌گذاری ایجاد کرده است.

رادفر ضمن اظهار این‌که بانک‌ها غده سرطانی در اقتصاد کشور هستند، گفت: در حال حاضر بانک‌ها به جای آنکه به بخش تولید کمک کنند خرید و فروش زمین می‌کنند.

این استاد اقتصاد دانشگاه الزهراء اظهار کرد: از سال 84 تا 94 دو چرخه تجاری در مسکن داشته‌ایم و از سال 1340 تا 94 پنج چرخه تجاری در مسکن داشته‌ایم این در حالی است که دوره چرخه‌های تجاری در مسکن 20 تا 25 سال است و ما از سال 1380 تا 92 سه چرخه تجاری در ایران داشته‌ایم که افزایش شدید قیمت مسکن را به دنبال داشته است.

وی اظهار کرد: نظام تصمیم‌گیری ما اصلی‌ترین مقصر بحران‌های اقتصادی مانند تورم،‌ بیکاری و غیره است.

انتهای پیام

کد خبر: 763494

وب گردی

وب گردی