برگزاری نخستین دوره جشنواره فرهنگی و بازی های بومی محلی آئین های سرزمین من در سما لنگرود

همزمان با آغاز هفته معلم، نخستین دوره جشنواره فرهنگی و بازی های بومی محلی )آئین های سرزمین من، از گذشته تا امروز (با هدف ترویج سنت های پیشین، با حضور مسئولان شهرستان ، توسط مدارس غیردولتی سما واحد لنگرود برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در این جشنواره یک روزه آیین های بومی – محلی که در محل دانشگاه آزاد اسلامی واحد لنگرود برگزار گردید، مدارس حوزه معاونت سما واحد لنگرود با همکاری اولیا دانش آموزان در یک روز بیادماندی خالق زیباترین لحظات برای کودکان خود شدند.

دکتر امیر حسین فیروزان سرپرست واحد لنگرود ضمن گرامیداشت هفته معلم به تمامی معلمان گرامی با بیان اینکه بازی های بومی و محلی ریشه در فرهنگ و سنت ما دارد، افزود: «این بازی ها از جمله نمودهای اجتماعی و فرهنگی هر منطقه است و اصالت فرهنگی کشور مستلزم توجه به همه فرهنگ و ارزش‌های بومی است.»

وی با اشاره به اهمیت بازی‌های بومی و محلی و نقش تاثیرگذار آن در حفظ و بقای خرده فرهنگ‌ها گفت: «ارزش های سنتی، بومی و محلی علاوه بر آثار و مزیت های ورزشی از نظر علایق فرهنگی، هنری و گرایشات مردم منطقه، بهترین عامل ایجاد سرگرمی های مفرح و سالم به شمار می روند و با توجه به رشد چشمگیر بازیهای رایانه ای و عدم تحرک کودکان در سنین مختلف، می تواند موثرترین روش برای تندرستی و سلامتی آنان باشد.»

در ادامه مهندس امیر زارع معاون مرکز آموزشی و فرهنگی سما واحد لنگرود و دبیر جشنواره نیز ضمن تکریم از مقام شامخ معلمان و تبریک هفته معلم نیز اظهار کرد: در این جشنواره یک روزه که با همکاری مدارس سما و اولیاء گرامی دانش آموزان در سطح شهرستان از میان تمامی مدارس غیردولتی برگزار شد، آیین های محلی استان گیلان به نمایش درآمده است.

وی گفت: با ایجاد چندین غرفه به مساحت 120 متر در بخش هایی نظیر: صنایع دستی و سنتی و همچنین چندین نمونه غذای محلی وسنتی استان گیلان درقالب جشنواره غذاهای محلی وبومی به معرض دید عموم قرار گرفت. ضمن اینکه در حاشیه این جشنواره ها لباس های محلی و نحوه پخت غذاها و نان های محلی نیز به نمایش درآمده است. همچنین در بخش دیگری نیز نمایش سنتی لافند بازی که ریشه در فرهنگ غنی گیلان دارد نیز به اجرا درآمد.

زارع افزود: «ازاهداف اصلی این جشنواره معرفی بازی های بومی محلی، آیین ها وغذاهای سنتی ومحلی استان گیلان به دانش آموزان می باشد که در سال های اخیر با پیشرفت تکنولوژی تمامی این آداب و رسوم از میان فرزندانمان به فراموشی سپرده شده است.»

در پایان مهندس زارع ضمن قدردانی از تلاش های بی شائبه همکاران و اولیاء ارجمند مدارس خاطر نشان شدند که امیدواریم در سال های آینده شاهد برپایی هرچه باشکوه تر اینچنین مراسم هایی در لنگرود باشیم و بتوانیم در احیاء این آئیین ها که ریشه در فرهنگ اصیل گیلان دارد نیز گامی موثر برداریم.

کد خبر: 763525

وب گردی

وب گردی