گردشگری، گفتمان ملی دولت

معاون رئیس‌جمهوری گفت: «فرهنگ ایران فرهنگی است انسانی و اخلاق‌مدار و بی‌شک میراث کهن میهمان‌نوازی نیز برگ برنده آن در گردشگری خواهد بود و گفتمان فرهنگ میهمان‌نوازی و استفاده از این ظرفیت فرهنگی کشور باید در دستورکار تمام نهادها و دستگاه‌های دولتی و خصوصی کشور قرار گیرد».

به گزارش ایسکانیوز به نقل از شرق ، زهرا احمدی‌پور، معاون رئیس‌جمهوری و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، در «همایش گفتمان میهمان‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری» که در دانشکده مدیریت دانشگاه تهران و با حضور استادان، پژوهشگران و فعالان حوزه گردشگری برگزار شد، با اشاره به معماری خانه‌های ایرانی گفت: «از چادرهای عشایر ترکمن تا مجلل‌ترین خانه‌ها در کاشان، از معماری خانه‌های بلوچی تا معماری سنتی خوزستان، همواره بهترین بخش خانه به پذیرایی از میهمان اختصاص یافته است. در اصول معماری بناهای دولتی و عام‌المنفعه نیز پذیرایی، میهمان‌نوازی و میهمان‌پذیری موردتوجه خاص بوده است. باغ‌های ایرانی همواره پذیرای میهمان‌ها، تجار و سیاحان کشورهای دیگر بوده‌اند و کمتر سفرنامه‌ای می‌توان یافت که در آن شرحی از میهمان‌دوستی و پذیرایی ایرانیان در آن نیامده باشد». احمدی‌پور ادامه داد: «در حوزه تجارت و ارتباطات بازرگانی نیز ایران همواره سرزمین امن کاروان‌های تجاری و بازرگانان بوده و در تمام مسیرها و شاهراه‌های ارتباطی، با کاروانسرا به پذیرایی از تجار رفته است. از سوی دیگر، در جای‌جای فرهنگ عامه و ادبیات شفاهی اقوام و فرهنگ‌های مختلف ایران، اهمیت مسئله رسیدگی و احترام به «میهمان» به‌چشم می‌خورد».


او گفت: «در دنیای امروز، هیچ پدیده‌ای مانند گردشگری معرف سیمای فرهنگی یک کشور نیست. درواقع، گردشگری، علاوه‌بر نقش اقتصادی منحصر‌به‌فردی که در ایجاد اشتغال، توسعه پایدار و درآمدزایی دارد، بهترین زمینه برای گفت‌و‌گو و آشنایی ملت‌ها و فرهنگ‌های گوناگون با یکدیگر است. فرهنگ‌ها در بستر گردشگری با یکدیگر آشنا می‌شوند و به‌دور از جنجال‌ها و تنش‌های سیاسی دولت‌ها، به زبان انسانی مشترک می‌رسند. فرهنگ ایرانی هم از این قاعده مستثنا نیست و تجربه گردشگری ایران به‌خوبی نشان داده که برخورد محترمانه و میهمان‌دوستانه مردم ایران تا چه حد توانسته است تصویر واقعی کشور را به سایر فرهنگ‌ها و ملت‌ها معرفی کند».


او تصریح کرد: «یکی از اصلی‌ترین و مهم‌ترین راه‌ها برای تقویت بنیه اقتصادی کشور، توسعه و ایجاد اشتغال برای قشر جوان توجه به صنعت گردشگری است. میهمان‌پذیری و میهمان‌داری، تکریم درراه‌مانده‌ای که سرزده می‌رسد و احترام به میهمان، خیلی پیش‌تر از آنکه در قالب صنعتی پرسود و درآمدزا موردتوجه دنیا قرار بگیرد، در فرهنگ ایرانی و اسلامی ما جایگاهی ویژه و خاص داشته و برای قدمت آن هرگز نمی‌توان تاریخی مشخص ارائه داد. میهمان‌نوازی یکى از برترین مکارم اخلاقى است که در آن، میهمان، نه‌تنها روزىِ خود را می‌آورد و از روزىِ انسان نمی‌کاهد، که حتی بر آن می‌افزاید».
احمدی‌پور افزود: «میهمان و میزبانی از عهد کهن برای «ایرانی‌جماعت» یک اصل خواستنی بوده است، چنان‌که صائب تبریزی نیز می‌سراید: رزقِ ما با پای میهمان می‌رسد از خوانِ غیب/ میزبانِ ماست هر کس می‌شود میهمان ما. حتی از این رسم فرهنگی دیرینه آداب گسترده‌ای به‌یادگار مانده است که کانون آن در طبخ غذا و گرامی‌داشتن میهمان است».
او افزود: «میهمان‌داری به‌عنوان یک صنعت می‌تواند و باید در عرصه فرهنگی، اقتصادی و حتی سیاسی و امنیتی اثرگذار باشد. یکی از برتری‌های صنعت گردشگری نسبت به صنایع دیگر توزیع درآمدهای ناشی از این صنعت است که در میان آحاد جامعه صورت می‌گیرد و جوامع محلی هم از درآمدهای آن برخوردار می‌شوند. بنابراین صنعت میهمان‌نوازی برای تولید اقتصادی در حوزه صنایع‌دستی و ایجاد اشتغال زمینه‌سازی می‌کند. گردشگری می‌تواند به جذب سرمایه‌گذاری (مثلا از شرکت‌های خارجی) و بهبود اثرات تکاثری درآمد نیز کمک کند. این صنعت از نظر اقتصادی برای کشورهای درحال توسعه و کشورهایی که صنایع معدودی دارند، بسیار مفید است». او ادامه داد: «به‌لحاظ سیاسی هم صنعت میهمان‌داری و میهمان‌پذیری می‌تواند اثرگذار باشد. برای تحقق اهداف سیاسی در این حوزه ابتدا باید موانعی که در این راه وجود دارد مرتفع شود. با هر بار مسافرت گردشگران خارجی، انتقال فرهنگی صورت می‌گیرد و تمام تبلیغات منفی علیه کشورمان خنثی می‌شود درواقع میهمان‌نوازی می‌تواند به‌عنوان یک میانجی فرهنگی سالم و جاذب به‌نوعی به رفع این تبلیغات مدد برساند».
معاون رئیس‌جمهوری گفت: «قراردادن گردشگری در اولویت‌های اقتصادی کشور تمام ابعاد علمی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی را پوشش می‌دهد و حتی برگزاری انواع تورهای علمی، ادبی و هنری را با مزیت‌های خاص خود و به‌ویژه منافع اقتصادی در کشور بهینه می‌کند. بیشتر توانمندی‌های کشور ما برای جذب گردشگر مسئله فرهنگ و ملیت است، یعنی به‌خاطر قدمتی که کشور ما دارد بیشترین جذابیت را در حوزه فرهنگ و تمدن دارد. با قرارگرفتن گردشگری در ردیف کالاهای صادراتی غیرنفتی و توجه به این صنعت در برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری‌های کلان اقتصادی می‌توان به کسب درآمد اقتصادی از جهان‌گردی امیدوار بود».
او افزود: «البته باید به فرهنگ و سنت دیرین میهمان‌نوازی نگاهی تازه افکند و گردشگری را هم از این ظرفیت خاص فرهنگی بهره‌مند کرد، چراکه امروزه در صنعت گردشگری نیز میهمان‌نوازی (Hospitality) تعریفی مشخص دارد که در آن کمیت و کیفیت زیرساخت‌ها و ظرفیت‌هایی مانند حمل‌و‌نقل هوایی، حمل‌و‌نقل ریلی و زمینی، اقامتگاه‌ها، هتل‌ها و... سنجیده می‌شود. بی‌شک توسعه این بخش مستلزم جذب سرمایه، رونق‌گرفتن کسب‌و‌کار، ورود هرچه بیشتر به بازار گردشگری و ارتباط مؤثر در عرصه بین‌الملل خواهد بود.

با سیاست‌های دولت تدبیر و امید در بخش گردشگری و به ‌لطف فضای مناسب ایجادشده در دوره پسابرجام، در شاخص‌های میهمان‌نوازی نیز در گردشگری ایران بهبود چشمگیری حاصل شده و آمارها، محاسبات و گزارش‌های رسمی نهادهای معتبر این حوزه مانند سازمان جهانی گردشگری و مجمع جهانی اقتصاد، حاکی از رشد صعودی و چشمگیر شاخص‌های گردشگری ایران از اقدامات دولت یازدهم بوده‌اند». احمدی‌پور خاطرنشان کرد: «البته این توسعه و بهبود واقعیتی است مشهود که به‌ طور عینی هم ملموس بوده است. امروز به‌جرئت و باافتخار می‌توان گفت که گفتمان گردشگری، گفتمان ملی دولت تدبیر و امید بوده و خواهد بود. امروز فضای گردشگری کشور بیش از هر زمان دیگری پذیرای سرمایه‌های انسانی و اقتصادی در حوزه‌های مختلف است».
مرتضی رحمانی‌موحد، معاون گردشگری کشور، نیز در «همایش گفتمان میهما‌ن‌نوازی با رویکرد توسعه گردشگری»، گفت: «هدف‌گذاری در استفاده از منابع موجود در کشورها موضوع بسیار مهمی در حوزه گردشگری است. میهمان‌نوازی در نهان، فطرت و گذشته خانواده‌های ایرانی نهفته است. همچنین آیین‌هایی که در اقوام مختلف ایران وجود دارند، جاذبه بسیار خوبی برای توسعه صنعت گردشگری هستند».


معاون گردشگری کشور اضافه کرد: «باید این آیین‌ها و خصیصه‌های موجود در اقوام و خانواده‌های ایرانی را به‌ صورت یک بسته کامل درآوریم تا این بسته در توسعه صنعت گردشگری ‌استفاده شود». رحمانی‌موحد ادامه داد: «فرهنگ میهمان‌نوازی در کشور ما با رعایت اخلاق و آداب خاصی همراه است. اینها خاصیت‌هایی است که در مردم این کشور وجود دارد و در میان تمام اقوام ایرانی مشترک است». معاون گردشگری کشور تصریح کرد: «آنچه ما انتظار داریم در زمینه میهمان‌نوازی اتفاق بیفتد، نشاط و امیدواری در جوامع محلی است. امروز شاهد این اتفاق‌های خوب هستیم و امیدواریم به قله‌های سیاست‌گذاری حوزه گردشگری دست پیدا کنیم». او افزود: «باید به‌دور از مبادلات و مجادلات سیاسی این برنامه‌ها را اجرا کنیم. نباید اجازه بدهیم مردم ناامید شوند و این زمینه‌ای که برای رونق کشور آماده شده، آسیب ببیند. امروز حدود چهار سال از شروع تلاش‌های این دولت در حوزه گردشگری می‌گذرد و نِصاب‌ها و درجات خوبی که در بحث امنیت، ارائه بسته‌های سفر و جذابیت‌های سفر به‌ دست آمده و نیز افزایش و نقش گردشگری در جی‌دی‌پی کشور بسیار چشمگیر است».

دریافت کننده :سولماز ظریفی/ انتشار دهنده : زهره حاجیان

704/700

کد خبر: 763534

وب گردی

وب گردی