رویکرد دولت یازدهم محیط زیستی و دلسوزانه بوده است

اسماعیل کهرم کارشناس و استاد حوزه محیط زیست با بیان اینکه رویکرد دولت یازدهم محیط زیستی و دلسوزانه بوده است می‌گوید: در دولت یازدهم ۱۶۰ مصوبه مخرب برای محیط زیست که در دولت قبل تصویب شده بود، لغو شد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل ازپایگاه اطلاع رسانی دولت، اسماعیل کهرم کارشناس و استاد پیشکسوت حوزه محیط زیست با بیان اینکه نمی‌توانیم دولت یازدهم را با دولت سوئیس مقایسه کنیم و این یک قیاس مع‌الفارق هست می‌گوید: برای بررسی عملکرد دولت یازدهم باید به کارنامه دولت‌های قبل در زمینه محیط زیست پرداخت. وی با اشاره به اقدامات مخرب دولت قبل در زمینه محیط زیست می‌گوید: دولت نهم و دهم اعتقادی به حفظ محیط زیست نداشت و حتی محیط زیست را عاملی مزاحم در توسعه کشور می‌دانست.


این استاد حوزه محیط زیست با بیان اینکه عملکرد دولت یازدهم در مقایسه با قبل نشان دهنده کارنامه درخشان دولت است می‌گوید: در درجه اول رویکرد آقای روحانی رویکرد محیط زیستی بود. یعنی ایشان دولت خود را دولت محیط زیستی در مجموعه سازمان ملل متحد قلمداد کرد و ما در سازمان حفاظت محیط زیست ۱۶۰ مصوبه دولت آقای احمدی‌نژاد را کنسل کردیم. وی با بیان اینکه با حضور دولت یازدهم ورق در حوزه محیط زیست کشور برگشت می‌گوید: پیش از این اظهاراتی از آقای احمدی‌نژاد مبنی بر عدم استفاده از جنگل‌ها برای دور زدن تحریم شنیده شد که واقعا تعجب برانگیز بوده است. کهرم با بیان اینکه با ادامه این گونه برخوردها با محیط زیست اگر یک سال دیگر حضور ایشان ادامه پیدا می‌کرد باید فاتحه جنگل‌ها را می‌خواندیم می‌گوید:‌ خوشبختانه رویکرد دولت آقای روحانی محیط زیستی بود و اولین جلسه هیات دولت نیز به مشکل حل دریاچه ارومیه اختصاص داشت.



وی در ادامه انتخاب خانم ابتکار به عنوان فردی با سابقه در محیط زیست را از دیگر حرکت‌های مثبت و موثر دولت یازدهم در این زمینه عنوان کرده و می‌گوید: با این وجود برخی مشکلات همچون لایحه پشتیبانی از محیط بانان و احیای تالاب هامون که از جمله این مشکلات است همچنان باقی است و انتظار می‌رود با انتخاب مجدد دولت آقای روحانی توجه بیشتری به آن شود.



این کارشناس حوزه محیط زیست با اشاره به پر شدن دریاچه ارومیه و جزایر نه گانه و با بیان اینکه با لغو تحریم های هسته ای امنیت بیشتری در کشور به وجود آمده می‌گوید: امیدواریم دولت دوازدهم با توجه به امنیت به وجود آمده برای کشور در آرامش بیشتری طرح‌های زیست محیطی مثل احیای تالاب‌ها را انجام دهد. به گفته وی در حال حاضر احیای تالاب‌ها در مجلس تصویب شده و از این بابت هیچ مشکلی برای دولت دوازدهم وجود ندارد.



کهرم در ادامه در خصوص اقدامات دولت در زمینه بیابان زدایی و جنگل کاری می‌گوید: عمده بیابان زدایی از طریق کاشت گیاهانی مثل گز و تاغ صورت گرفته است. وی با اشاره به لزوم بیابان زدایی در کشور می‌گوید: بیابان زدایی هم خاک را تثبیت می‌کند و هم مانع از ریزگرد می‌شود و این مساله در دولت یازدهم مورد توجه قرار گرفته است.



این استاد حوزه محیط زیست در ادامه با مقایسه عملکرد دولت نهم و دهم در برخورد و مواجه با مشکلات و اعتراضات در زمینه محیط زیست می‌گوید: با خشک شدن آب دریاچه ارومیه و افزایش اعتراضات مردم این شهر شاهد بودیم که حتی برخورد نظامی و امنیتی نیز با حدود ۳۷ نفر از معترضان صورت گرفت. این در حالی است که خوشبختانه این مساله در دولت آقای روحانی وجود نداشت و اگر به دلیل مشکلی نیز اعتراضاتی صورت می‌گرفت دولت بلافاصله با دلجویی و اختصاص اعتبارات در صدد رفع مشکل بر می آمد.



کهرم به اعتراضات مردم خوزستان در جریان افزایش ریزگردها در این شهر اشاره می‌کند و می‌گوید: در این جریان دیدیم که مردم به راحتی اعتراضات خود را نشان دادند ضمن اینکه به گفته وی اطمینان داشتند که حرفشان به گوش مسوولان می‌رسد. کمااینکه شاهد بودیم شخصا آقای روحانی برای بررسی این مشکل به خوزستان سفر کرد و بعد از آن خانم ابتکار نیز ۳۰ میلیارد تومان برای کاشت درخت و بیابان زدایی در این مناطق اعتبار دریافت کرد. وی با بیان اینکه با کاشت درخت هفت تا هشت سال از ورود ریزگردها جلوگیری می‌شود می‌گوید: مجموع این عوامل نشان دهنده فضایی دلسوزانه برای محیط است و اگرچه مشکلات همچنان حل نشده است با این وجود ارده برای حل آن وجود دارد.



وی در پایان با بیان اینکه انتخاب مجدد آقای روحانی موجب تکمیل کارهای انجام نشده در این بخش است به انتظارات از دولت دوازدهم در خصوص حمایت از سازمان حفاظت از محیط زیست و سازمان مراتع و آبخیزداری اشاره می‌کند و می‌گوید: تلاش این دو سازمان در حفظ خاک مملکت در گرو غیرت کارکنان و مسوولان این سازمان‌ها بوده است و انتظار می‌رود برای افزایش انگیزه و همچنین حفظ دستاوردهای کشور در حوزه طبیعت توجه ویِژه در این زمینه صورت گیرد.

دریافت کننده:زهرا پورعادل/انتشاردهنده:زهره حاجیان

700/703

کد خبر: 763547

وب گردی

وب گردی