ولایتی: دانشگاه آزاد اسلامی توانسته است علم را به دورافتاده ترین نقاط کشور برساند/پژوهش ها باید هدف محور و کاربردی باشد

جلسه معارفه دکتر نوریان سرپرست جدید دانشگاه آزاد اسلامی صبح امروز با حضور دکتر ولایتی رییس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی، جمعی از معاونان سازمان مرکزی و روسای استان های دانشگاه آزاد اسلامی در محل سازمان مرکزی برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر ولایتی در این جلسه ضمن گرامیداشت اعیاد شعبانیه و روز معلم و قدرانی از دکتر نوریان به خاطر پذیرفتن مسئولیت دانشگاه، گفت: ضمن تشکر از دکتر میرزاده، دکتر جاسبی و آیت الله هاشمی رفسنجانی که نقش بسزایی در تاسیس و توسعه این دانشگاه داشتند، از مقام معظم رهبری نیز سپاسگزاریم که عنایت ویژه ای به این دانشگاه داشته اند.

وی افزود: توقع ایشان این است که این دانشگاه همان گونه که تا کنون توسعه کمی داشته، ارتقای کیفی هم پیدا کند. یکی از ویژگی های دانشگاه آزاد اسلامی که باعث شده نه تنها در ایران بلکه در دنیا بی نظیر باشد این است که هزینه این دانشگاه را مردم ایران از تمامی طبقات و قشرهای مختلف جامعه می دهند. گفتنی است که در هیچ موسسه ای از موسسات موجود کشور این گونه مشارکت عمومی حتی از افراد کم درآمد دیده نمی شود.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، تاکید کرد: بنابراین پولی که در این دانشگاه هزینه می شود واقعا باید از آن مراقبت کرد تا در موارد ضروری هزینه شود.

وی با اشاره به توسعه دانشگاه آزاد اسلامی در دورترین و محرومترین مناطق کشور، گفت: امروز دانشگاه آزاد اسلامی کسب علم را در همه جا آسان ساخته است. کمترین کشوری در دنیا وجود دارد که نسبت جمعیت دانشجویی آن به جمعیت کشور تا این اندازه رشد داشته باشد.

دکتر ولایتی با بیان اینکه باید هرروزمان بهتر از روز گذشته باشد، افزود: باید همواره در ارزیابی اقدامات انجام شده خود باشیم و بررسی کنیم که آیا تمامی رشته هایی که در حال حاضر در این دانشگاه وجود دارد مورد نیاز کشور است یا باید در نوع رشته ها تجدید نظر کنیم.

تربیت نیروی های تکنسین مورد توجه قرار گیرد

وی با تاکید بر اینکه در حوزه علم و فناوری باید به علوم پایه بیشتر پرداخته شود، افزود: با جایگزین کردن رشته های مورد نیاز کشور با رشته های موجود می توان بخشی از ظرفیت های خالی دانشگاه را برطرف ساخت.

یکی از مشکلات ما این است که سطح بالای تحصیلی و سطح معمولی تحصیلی داریم ولی سطح معمولی تحصیلی به تعدادی نیست که بتوان نیازمندی‌های دستگاه‌های مختلف را به لحاظ تکنسین تکمیل کرد، آیا تا به حال بررسی کرده‌ایم که چه میزان تکنسین نیاز داریم؟

ولایتی تأکید کرد: باید در کشور نخبه‌یابی کنیم، اگر کسی نخبه است و وضع مالی لازم برای پرداخت شهریه دانشگاه آزاد اسلامی را ندارد باید برای او تخفیف قائل شویم یا حتی نخبگان را بورسیه کنیم.

افزایش بودجه پژوهشی دانشگاه از 600 به 1000 میلیارد تومان

وی افزود: با پیشنهاد بنده بودجه پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی از 600 میلیارد تومان به هزار میلیارد تومان رسید، باید یکی از مسائل مهم در دانشگاه این باشد که افراد نخبه را در درجه اول از دانشگاه آزاد اسلامی و سپس از دانشگاه‌های دیگر بورسیه کنیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: چرا باید سفارتخانه‌های کشورهایی که با ما رابطه خوبی ندارند یا برخی از آنها بدنام هستند نخبه‌های ما را بورسیه کنند و به کشور خودشان ببرند؟ این مسئله سبب فرار مغزها می‌شود.

دکتر ولایتی گفت: ما باید به فکر جایگزین کردن اساتید بازنشسته هم باشیم بنابراین می‌توانیم از حالا کادر آموزشی را بورسیه کنیم.

وی با بیان اینکه پیشرفت در فناوری نیاز به آزمایشگاه دارد، گفت: برای اینکه بتوانیم آزمایشگاه‌هایمان را مجهز کنیم می‌توانیم در برخی هزینه‌ها صرفه‌جویی کنیم و برای اولویت های دانشگاه هزینه کنیم.

رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی اضافه کرد: علم بدون آزمایشگاه تقلیدی است. اینکه کتاب خارجی را ترجمه کنیم و درس دهیم پس خودمان چه چیزی به دست آورده‌ایم؟

دکتر ولایتی همچنین از دکتر نوریان خواست حوزه‌ای را برای ارتباط با کارخانه‌ها تعریف کند تا از این طریق نیاز کارخانه‌ها از طریق دانشگاه آزاد اسلامی تأمین شود.

وی افزود: علوم پزشکی ما نسبت به سایر قسمت‌ها پیشرفت نکرده ما باید رشته های تخصصی و فوق تخصصی در این حوزه داشته باشیم تا این حوزه نیز ارتقا یابد. بیمارستان‌ فرهیختگان که در آستانه بهره برداری قرار دارد، می تواند محل مناسبی برای ارائه بهترین خدمات آموزشی، پژوهشی و خدمات درمانی باشد.

مسائل فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی باید اصلاح شود

ولایتی با بیان اینکه مسئله فرهنگی بسیار مهم است، عنوان کرد: گلایه‌هایی از برخی نابسامانی‌های فرهنگی در دانشگاه آزاد اسلامی شنیده می‌شود که باید اصلاح شود، اینجا دانشگاه آزاد اسلامی است، اگر بقیه دانشگاه‌ها پسوند اسلامی ندارند اما این دانشگاه دارای پسوند اسلامی است. اگر آثار برجسته‌ای در راستای اسلام در این دانشگاه نبینیم حداقل نباید خلاف این مسئله را هم دید. انتظار ما از تمام واحدها این است که فضای اسلامی داشته باشند.

دانشگاه ‌آزاد اسلامی ستاد انتخاباتی هیچ کاندیدایی نیست

رئیس هیأت مؤسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به انتخابات پیش رو خاطرنشان کرد: دانشگاه آزاد اسلامی پایگاه هیچ مجموعه انتخاباتی نیست، دانشجویان و اساتید ما به عنوان قشر فرهیخته جامعه در سرنوشت کشور شرکت می‌کنند ولی دانشگاه به هیچ وجه ستاد انتخاباتی جناح‌ها نیست.

وی افزود: دانشگاه محل علم و فناوری است و نباید به محیط انتخاباتی تبدیل شود زیرا این مسئله رسالت دانشگاه نبوده و مصلحت دانشگاه هم در این موضوع نیست.

دکتر ولایتی گفت: چنین مسائلی سبب وهن و تضعیف دانشگاه می‌شود ولی دانشجو باید به عنوان قشر فرهیخته بیشترین تأثیرگذاری را در انتخابات داشته باشد. تأثیرگذاری با اینکه اتاقی به عنوان ستاد انتخاباتی در دانشگاه باشد متفاوت است.

وی در رابطه با انتصاب ها در دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: هر آنچه در انتصابات صورت می‌گیرد پایدار است، علیرضا منادی نماینده مجلس بوده و به عنوان معاون مجلس دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند ارتباط خوبی بین دانشگاه آزاد و نمایندگان مجلس ایجاد کند.

دکتر ولایتی همچنین با اشاره به انتصاب حجت الاسلام کلانتری به عنوان معاون فرهنگی دانشگاه گفت: حجت‌الاسلام کلانتری سال‌های طولانی نماینده نهاد مقام معظم رهبری در دانشگاه تهران بوده و معاون فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی شده است. دکتر موسی‌خانی نیز می‌تواند پژوهش‌های دانشگاه را متناسب با نیازهای پژوهشی هر استان مطابقت داده و هسته مرکزی پژوهش را تشکیل دهد تا پژوهش‌ها هم کاربردی باشد و هم به صورت مقاله ارائه شود.

وی افزود: ممکن است تصور شود این تحولات موقتی است ولی موقتی نیست بلکه بنیادی است و تمام افراد از دکتر نوریان گرفته تا معاونان با قوت باید به کارشان ادامه دهند.

وی با بیان اینکه مسئله ارزیابی دفاتر خارجی دانشگاه آزاد اسلامی بسیار اهمیت دارد، گفت: حدود 12 مرکز خارجی داریم که باید فعالیت هایشان مورد ارزیابی قرار گیرد، ما با کشور عراق به عنوان کشور همسایه که بسیار از دشمنان صدمه دیده و آمادگی همکاری با ما را دارند می توانیم همکاری بیشتری داشته باشیم. اگر جاهایی هست که می‌توانیم در آنجا شعبه دانشگاه آزاد اسلامی ایجاد کرده و به مردم آنها کمک کنیم می‌توانیم این کار را انجام دهیم، در لبنان شعبه ما مفید بوده و باید یک ارزیابی کامل داشته باشیم.

دکتر ولایتی گفت: دست دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه بازتر از دانشگاه‌های دولتی است زیرا در دانشگاه‌های دولتی قوانین و بوروکراسی هایی وجود دارد که دستشان به اندازه مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی باز نیست بنابراین انتظار این است که دانشگاه آزاد اسلامی فعال‌تر باشد.

وی همچنین بر توسعه علوم انسانی در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: باید کتاب های مورد نیاز در حوزه علوم انسانی در باب ایران اسلامی تالیف شود.

خبرنگار: ناهید سمیعی / انتشار: آخوندی

200/202

کد خبر: 763585

وب گردی

وب گردی