صالحی امیری:روند افزایش انتشار کتاب بیانگر تحول در صنعت نشر ایران است/لاریجانی:منطق ایران، دیوارکشی و جداکردن تحت عناوین هلال شیعی نیست/صندوق صادرات فرهنگی داشته باشیم

آیین افتتاحیه سی امین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران صبح امروز با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سیدرضا صالحی امیری معاون فرهنگ و ارشاد اسلامی، سیدعباس صالحی و رئیس مجلس شورای اسلامی علی لاریجانی و سفرا و رایزنان فرهنگی کشورهای مختلف از جمله معاون وزیر خارجه ایتالیا و وزیر فرهنگ کشور صربستان برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز، در ابتدای مراسم سیدرضا صالحی امیری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: امسال سی امین سال نمایشگاه بین المللی کتاب تهران است. نمایشگاه بین المللی کتاب تهران یکی از مهمترین فعالیتهای فرهنگی پس از انقلاب اسلامی و می توان ادعا کرد که نمایشگاه محصول انقلاب اسلامی است. در اندیشه امام و رهبران انقلاب نقش کتاب بسیار مهم بود و باید از بنیانگذاران این نمایشگاه تقدیر کنم که در روزهای سخت اولویت را فراموش نکردند.
وی افزود: در روزهایی که جمهوری اسلامی ایران سختترین سالهای جنگ را پشت سر می گذاشت در پاییز سال 66 نمایشگاه بین المللی کتاب با حضور 32 کشور از جهان افتتاح شد و این حادثه بهترین گواه برای اهمیت کتاب در انقلاب اسلامی است.
صالحی امیری اظهار کرد: سی سالگی بهترین سن برای رشد و بالندگی و در سی سالگی نمایشگاه واگذاری امور به تشکلهای صنفی اتفاق بزرگی است و می توانیم افق آینده پیش روی نمایشگاه را واگذاری آن به صنوف بدهیم و انشا الله نمایشگاه 31 نمایشگاهی باشد که ما به عنوان مدیران دولت در سال آینده نیز میزبان صنوف باشیم.
وزیر ارشاد تصریح کرد: در نمایشگاه باید آینده مطالعه و اقتصاد نشر را رصد کنیم و کلید نمایشگاه را به تشکلها و اهالی قلم واگذار کنیم و خوشبختانه آمارها نشان داده در حوزه کتاب و کتابخوانی تحولاتی در سال های گذشته تاکنون اتفاق افتاده است با توجه به اینکه در سال 91، 64هزار و 151 کتاب نشر پیدا کرده و این رقم در سال 92 به 66هزار و 415 کتاب، در سال 93 به 73هزار و 812 عنوان کتاب و در سال 94 به 81هزار و 327 عنوان و بالاخره در سال گذشته به 88 هزار و 504 عنوان کتاب اختصاص داشته است که این روند بیانگر تحول در صنعت نشر ایران است.
صالحی امیری گفت: امسال علاوه بر حضور ناشرین داخلی فرصت های اقتصادی برای نشر وجود دارد و تقویت حوزه صنعت نشر ایران در مبادلات تجاری به عنوان محور دیپلماسی فرهنگی است.
وی افزود: نقش دیپلماسی فرهنگی امسال اتفاق بزرگی را رقم زده است و در فضای پس از برجام نقش بین المللی نمایشگاه کتاب پررنگ تر شده، همان طور که در سال گذشته کشور روسیه و قبل از آن کشور عمان به عنوان میهمان ویژه نمایشگاه بود و امسال کشور ایتالیا به عنوان میهمان ویژه حضور فعال و پررنگی در نمایشگاه امسال دارد.
وزیر ارشاد اظهار کرد: اصحاب نشر ایتالیا حضور خوبی در نمایشگاه دارند و این حضور تنها محدود به روزهای نمایشگاه نیست و بعد از آن ادامه خواهد داشت . همچنین امسال استانبول شهر میهمان در نمایشگاه حضور دارد و وجهه بین المللی نمایشگاه امسال تقویت شده که در منطقه کم نظیر است.
صالحی امیری تصریح کرد: کتابخوانی در میان ایرانیان تاریخ طولانی دارد. کتاب نقش موثری بر زندگی ایرانیان داشته است و امیدواریم امسال با حضور میلیونی بازدیدکنندگان نمایشگاهی پر شورتر از سال قبل داشته باشیم.

در ادامه مراسم، معاون فرهنگی وزیر ایتالیا پیام رئیس جمهور این کشور را در مراسم افتتاحیه سی و امین دوره نمایشگاه کتاب امسال قرائت کرد. همچنین محمود آموزگار دبیر شورای برنامه ریزی صنف نشر در خصوص صنعت نشر سخنانی را ابراز کرد و از برگزاری کارگاه هایی در خصوص شناسایی صنعت نشر و در صنوف بخش خصوصی در نمایشگاه کتاب سخنانی را ذکر کرد.
در ادامه، با حضور سیدعباس صالحی، سیدرضا صالحی امیری، اسماعیلی راد، علی لاریجانی، ناشرین برگزیده سال 95 معرفی شد.
معرفی ناشران بزرگسال بخش خصوصی تهران ، انتشارات میزان، ناشران بزرگسال بخش خصوصی شهرستان، انتشارات موسسه فرهنگی دارالحدیث و معرفی ناشران بزرگسال غیرخصوصی تهران، انتشارات سوره مهر معرفی شد و همچنین هیات داوران انتشارات سمت را به عنوان ناشر نمونه شایسته می دانستند.
در بخش ناشران کودک و نوجوان بخش خصوصی تهران انتشارات قدیانی انتخاب شد و همچنین هیات داوران، انتشارات شهر قلم و افق را شایسته تقدیر دانستند.
ناشران بخش خصوصی کودک و نوجوان شهرستان مشترکاً انتشارات جمال و براغ معرفی شدند و ناشران کودک و نوجوان غیر خصوصی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان معرفی شد. همچنین هیات داوران در بخش ناشران نوپا که کتابهای بدیع و نوآورانه را به چاپ رساندند از انتشارات شهید کاظمی و انتشارات کتاب سال معرفت و انتشارات گمان تقدیر کردند. نماینده انتشارات شهید کاظمی جایزه 12 سکه بهار آزادی به شهدای مدافع حرم و به نمایندگی آنها به سردار سلیمانی تقدیم کرد.

مخالف یارانه دادن به حوزه نشر نیستیم / در حوزه نشر صادرات فرهنگی ایجاد شود

در ادامه مراسم، علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به صحبت های دکتر صالحی امیری که نمایشگاه کتاب در سالهای گذشته همیشه در وضعیت متفاوتی برگزار شده است و تاکید بر آن نشانگر اهمیت تعقل و هم اندیشیدن در ایران است.
وی افزود: حضور نماینده کشور ایتالیا در آیین افتتاحیه باعث خوشحالی است و از دیرباز این دو کشور در ارتباط بودند و سابقه فرهنگی بالایی دارند.
وی ادامه داد: از ویژگی ایرانیان علاقه به علم و دانش و تبادل فرهنگی با سایر فرهنگ هاست و در تفکر اسلامی توجه به عقلانیت بسیار زیاد است و توجه به مقوله تفکر، کتاب و زبان بسیار مورد اهمیت بوده و خیلی فیلسوفان تفکر را بدون اهمیت به زبان ممکن نمی دانستند. لذا، کسانی که از قدمت زبانی برخوردار باشند علی القاعده از قدرت تفکر برخوردارند.
رئیس مجلس اظهار کرد: در پیشنه تاریخی ما اهمیت به تفاوتهای فرهنگی وجود داشته و ایرانیان در ارتباط با یونان باستان، پیش قدم بوده اند و علاقه به تفاوت های علمی و فرهنگی با سایر کشورها حتی با خاور دور و چین نیز در گذشته بوده است.
لاریجانی اظهار کرد: ایران به دنبال هلال شیعی نیست و مسلمانان را برادر خود می داند و خود را در یک هلال محدود نمی کند. البته ما همه مسلمانان را در یک ردیف می دانیم ولی با افکار افراطی و تروریستها مخالف هستیم و ستیز فکری با افراطی طلبها از دیرباز میان متفکرین وجود داشته است.
لاریجانی تصریح کرد: ایران به دنبال ارتباط ها با کشورهای دیگر و یک همزیستی مسالمت آمیز است و بنا نداریم که در تفکر اسلامی دیوار بکشیم و گرایش ملیت به معنای دیوارکشی نیست و باید کشورهای دیگر بدانند، که منطق ایران، منطق دیوارکشی و جداکردن تحت عناوین هلال شیعی نیست.
رئیس مجلس اظهار کرد: در طی پیشنهاداتی که وزیر فرهنگ براساس مالیات بر ارزش افزوده در حوزه نشر داشتیم تاکیداتی در بر داشتن این مالیات شد و اقداماتی برای ساماندهی حوزه نشر باید صورت گیرد و کلیدی که آقای صالحی از آن عنوان کرد نشات گرفته از این اقدامات است و سرمایه گذاری در صنعت چاپ و تعویض چاپخانه های فرسوده باید در دستور کار باشد و تلاش کنیم در این حوزه بخش خصوصی فعال شود تا صندوق توسعه ملی به سمت سرمایه گذاری در بخش چاپ انجام شود.
وی افزود: همان طور که در صنعت، صندوق تشویق صادرات داریم در حوزه نشر نیز صندوق صادرات فرهنگی داشته باشیم و کسانی که در حوزه فرهنگ کار صادرات را انجام می دهند دچار مشکل نشوند.
لاریجانی تصریح کرد: در حوزه نشر مخالف یارانه دادن نیستیم اما باید بدانیم یارانه دادن کلید است در دست دولتی هاست که روزی آن را می دهند و روزی آن را صرف می کنند و قابل پیش بینی نیست و باید کسانی که در این حوزه کار می کنند این ظرفیت را تبدیل به یک موتور محرک کنند و صاحب نظران می توانند آثارخود ارایه دهند و این روشها برای تولید و اشتغال کشور مفید است و چرخه اقتصادی مطلوبی در حوزه نشر تدوین کنند و امیدوارم پدیده نمایشگاه برآورده های فرهنگی مطلوبی داشته باشد و این حرکت مستدام باشد.

این گزارش در حال تکمیل است...

خبرنگار:بخشی پور/انتشار:سلیم

کد خبر: 763628

وب گردی

وب گردی