خدایی: اظهارنظر نامزدهای انتخاباتی تصویری از آینده اقتصادی کشور است/فعالان بازار سرمایه در انتظار نتایج انتخابات

کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی گرچه مطلوب عموم جامعه است اما باعث نگرانی کارشناسان و فعالین اقتصادی شده که تحقق این وعده ها را می توان به عنوان یک هشدار برای وضعیت اقتصادی تلفی کرد.

سعید خدایی در گفت و گو با ایسکانیوز به رشد 1.2 درصدی بورس تهران طی هفته گذشته اشاره کرد و گفت: شاخص کل در بازار سرمایه از ابتدای سال جاری تاکنون به بازدهی 3.1 درصدی رسید و می توان گفت که از بازار های موازی سرمایه گذاری مانند بازار پول و اوراق مشارکت نیز پیشی گرفته است.

وی با اشاره به اثرات فضای سیاسی کشور بر بازار سرمایه، افزود: برخی از اقدامات سیاسی باعث کم رنگ شدن ریسک سیتماتیک در این بازار شده که این امر همراه با حمایت حقوقی ها و افزایش نقدینگی آنها باعث سوق نقدینگی از سمت معامله گران حقیقی و رشد ملایم شاخص بورس شده است.

به گفته خدایی، فضای پیش از انتخابات ریاست جمهوری باعث تقویت احتمال ورود نقدینگی در بورس شده که این جریان بیشتر به سمت نمادهای کوچکتر در بازار است.

کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه فعالان بازار سهام در انتظار تحولات آتی کشور هستند، اظهار داشت: ایجاد تحولات در شرایط فعلی بازار سرمایه بیشتر در گرو روشن شدن نتایج رقابت های انتخاباتی است زیرا این امر باعث مشخص شدن سیاست های کلان اقتصادی، سیاست های خارجی و داخلی دولت می شود.

وی با اشاره به اینکه اظهارنظر نامزد های انتخاباتی تصویری از آینده اقتصادی کشور را ایجاد می کنند، خاطرنشان کرد: ب برخی اظهار نظرهای غیر کارشناسی گرچه مطلوب عموم جامعه است اما باعث نگرانی کارشناسان و فعالین اقتصادی شده که تحقق این وعده ها را می توان به عنوان یک هشدار برای وضعیت اقتصادی تلفی کرد، گرایش عمومی به این وعده های انتخاباتی باعث ترس سرمایه گذاران و فعالان این بازار شده و می تواند برای بورس اثرات منفی داشته باشد.

خدایی تصریح کرد: برخی از عوامل بنیادی از قبیل صدور مجوز معاملات شرطی در بازار، طرح جدید بانک مرکزی برای سرمایه بانک ها، انتقال تسویه مبادلات خارجی و ... بر روند معاملاتی این بازار موثر بوده است.

کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه بازار سرمایه و نیز دیگر بازارها برای سرمایه گذاری نیازمند فضایی امن و با ثبات است، گفت: سیاست گذاری و اهداف صحیح و کارا در این حوزه اولین شرط ایجاد فضای امن اقتصادی است زیرا این فضای امن اقتصادی اولین شرط برای جذب سرمایه گذاری در حوزه سرمایه گذاری داخلی و نیزسرمایه گذاری خارجی است.

وی سرمایه گذاری در فضای اقتصادی، تولیدی و صنایع زیر ساختی کشور را ناجی اقتصاد کشور دانست و گفت: افرادی که وارد سیاست گذاری های کلان می شوند، هراندازه که در زمینه مالی و اقتصادی تخصص بیشتری داشته باشند و با رویکرد و چشم انداز اقتصادی پا به این عرصه بگذارند، تاثیر مثبت بیشتری را بر روی سیاست های اقتصادی کشور و عملکرد اقتصادی ایجاد خواهند کرد.

به گفته خدایی، سیاست گذاری های صحیح اقتصادی در کنار منش معتدل سیاسی تاثیر بسزایی در ایجاد یک اقتصاد پویا و باز خواهد داشت.

کارشناس بازار سرمایه در پایان خاطرنشان کرد: همسویی نهاد قانون گذاری با نهاد اجرایی در حوزه های مختلف به خصوص حوزه اقتصادی می تواند روند اجرایی را تسریع و نیل به اهداف را سرعت بخشند تا بتوان از این طریق شاهد دست آوردهای مفید در سطح کلان اقتصادی و به دنبال آن بازار سرمایه باشیم.

خبرنگار: رویا ذوالفقاری انتشاردهنده:

کد خبر: 763712

وب گردی

وب گردی