مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی تاکید کرد؛  حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا با استفاده از منابع ارزی

مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی با اشاره به حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت برای افزایش سرمایه صندوق، بر حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا با استفاده از منابع ارزی تاکید کرد.

به گزارش ایسکانیوز؛ از وزارت صنعت، معدن و تجارت، «عبدالمجید رضوانی» امروز (سه شنبه) افزود: سرمایه فعلی ثبت شده صندوق که پیش از این 68 میلیارد ریال بود، با حمایت وزیر صنعت، معدن و تجارت در این دولت به 810 میلیارد ریال افزایش یافت.
به گفته این مقام مسوول، وزارت صنعت، معدن و تجارت از محل صندوق ذخیره ارزی نیز مبالغی به صندوق توسعه صنایع دریایی و دیگر صندوق های حمایتی کمک کرد‌.
وی هدف از راه اندازی این صندوق را کمک به صنایع دریایی عنوان و اظهار کرد: صندوق توسعه صنایع دریایی در سال 89 و با سرمایه تعریف شده اندکی شروع به کار کرد که تعمیر و ساخت شناورها را تحت پوشش قرار داد.
رضوانی با اشاره به مصوبات حدود 140 میلیارد ریالی این صندوق در سال 93، ادامه داد: این مصوبات در سال 94 به حدود 320 میلیارد ریالی و در سال 95 به حدود 450 میلیارد ریال رسید؛ صندوق در سال 95 نزدیک به 2500 میلیارد ریال معرفی برای اخذ تسهیلات داشت که بانک ها پس از بررسی 450 میلیارد ریال آن را تصویب کردند.

** پذیرش پرونده برای معرفی به بانک ها تا سقف سه هزار میلیارد ریال
وی در ادامه، گسترش توانایی های صندوق را از مهمترین برنامه های پیش رو برشمرد و اظهار کرد: در این زمینه با چند شرکت بین المللی نیز مذاکراتی برای راه اندازی صندوق مشترک در خارج از کشور داشته ایم تا بتوانیم در حوزه تخصصی تولید کشتی کشور موثر واقع شویم.
این مقام مسوول خاطرنشان کرد: امسال پذیرش پرونده برای معرفی به بانک ها تا سقف سه هزار میلیارد ریال را در برنامه کاری خود داریم که 500 میلیارد ریال آن به صورت صدور ضمانتنامه خواهد بود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، همچنین تعمیرات شناور، ساخت شناور، تسهیلات خرید تجهیزات و زیر ساخت ها و تسهیلات سرمایه در گردش را به عنوان چهار زیر مجموعه کاری صندوق معرفی کرد.
به گفته وی، تسهیلات ساخت تا 200 میلیارد ریال، تسهیلات تعمیرات تا سقف 20 میلیارد ریال، ضمانت برای تعمیرات 10 میلیارد ریال و ضمانت برای طرح های دیگر 50 میلیارد ریال است؛ همچنین ارایه ضمانتنامه بانکی با تاکیدات وزیر صنعت، معدن و تجارت به عنوان سرفصل جدید به این چهار حوزه کاری اضافه شده است.
رضوانی گفت: سال گذشته در حوزه تعمیرات و تغییر کاربری شناورها 33 پرونده پذیرش شد که 24 پرونده توسط بانک ها مورد تایید قرار گرفت.
وی اضافه کرد: در حوزه ساخت شناور 28 پرونده پذیرش شد که 14 پرونده تاییدیه گرفتند‌ و در حوزه تجهیز کارگاه چهار درخواست داشتیم که دو درخواست تایید شد، همچنین در زمینه سرمایه در گردش، هشت درخواست داشتیم که سه درخواست مورد تایید قرار گرفت.
رضوانی مجموع پرونده های تایید شده در سال گذشته را 43 پرونده با ارزش 2470 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: در زمینه خدمات جدید یک مورد ضمانتنامه به ارزش 20 میلیون ریال داشتیم؛ همچنین در زمینه منابع خارجی یک پرونده به ارزش 680 میلیارد ریال برای استفاده از فاینانس خارجی در صندوق پذیرش شد.

** گردش مالی قابل توجه صندوق در سال گذشته
رضوانی، میزان درخواست تسهیلات از صندوق را در سال گذشته 5500 میلیارد ریال اعلام کرد و گفت: 2500 میلیارد ریال در حوزه تسهیلات و بقیه در حوزه خدمات دیگر تایید شد که در مجموع افزون بر سه هزار میلیارد ریال در همان سال مورد تایید قرار گرفت که گردش مالی خوب و قابل توجهی محسوب می شود.
به گفته وی، سال 94 این رقم کمتر از هزار میلیارد ریال بود.
این مسوول، ارایه طرح توجیهی مقبول، توانایی های فنی و امکانات و تجهیزات متقاضی را از مواد مورد بررسی برای ارایه تسهیلات یا ضمانت نامه عنوان کرد.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی یادآوری کرد: ارائه صورت های مالی شفاف توسط متقاضی برای اعتبارسنجی به این صورت که حدود 20 درصد وام باید دارایی و 20 درصد گردش مالی داشته باشد، نیز از شروط گرفتن تاییدیه برای اخذ تسهیلات یا ضمانتنامه است؛ این در حالی است که بانک مرکزی نیز شرایطی دارد، از جمله اینکه سرمایه اولیه شرکت گیرنده وام نباید از 10 درصد وام کمتر باشد.

** مذاکره برای افزایش بانک های ارایه دهنده ضمانتنامه
وی، بانک های صادرات و توسعه تعاون را عمده ترین بانک های همکار صندوق معرفی و عنوان کرد: با این دو بانک حدود 2100 میلیارد ریال قرارداد عاملیت با قابلیت افزایش 50 درصدی داشتیم و به سمت افزایش تعداد بانک ها در زمینه اخذ تسهیلات نرفتیم، اما در حوزه ضمانت نامه با تعدادی از بانک ها وارد مذاکره شدیم.
رضوانی با اشاره به این موضوع که صندوق هم اکنون تا سقف 200 میلیارد ریال برای ساخت هر شناور پرونده پذیرش می کند، گفت: این میزان اعتبار شناورهای زیر صد متر (پنج هزارتنی) را پوشش می دهد، اما برای شناورهای بزرگ تا بالای صدمتر (بالای پنج هزارتن) باید وارد فاز بین المللی و استفاده از سرمایه گذاری خارجی و منابع ارزی شویم.
وی تصریح کرد: اگر در ساخت شناور به گردش مالی 200 میلیون دلاری معادل هفت هزار میلیارد ریال برسیم، کشتی سازی کشور از حالت رکود خارج می شود.
مدیرعامل صندوق توسعه صنایع دریایی، تفاهم نامه با چین در سال گذشته را در راستای جذب منابع ارزی برشمرد و افزود: این توافقنامه به صورت فاینانس بود، اما استفاده از بازار سرمایه اعتبار بیشتری دارد؛ به همین منظور این استراتژی را در قالب صندوق پروژه برای پروژه های بالای 200 میلیارد ریال در فهرست برنامه های خود برای ورود به بازار شناورهای بزرگ قرار دادیم.

** حمایت از شرکت های دانش بنیان و کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا
این مقام مسوول با تاکید بر حمایت صندوق توسعه صنایع دریایی از شرکت های دانش بنیان، گفت: هیات مدیره صندوق مصوبه افزایش 50 درصدی یارانه برای شرکت های دانش بنیان را تصویب کرده است.
به گفته وی، یارانه تعلق گرفته وام این شرکت ها را به هشت درصد کاهش می دهد؛ یعنی به شرکت های دانش بنیان وام هشت درصدی و به دیگر شرکت ها وام 12 درصدی تعلق می گیرد.
رضوانی توسعه صنایع دریایی و ایجاد تراکم جمعیتی بیشتر در استان های ساحلی را از مهمترین اولویت های صندوق توسعه صنایع دریایی در سال جدید عنوان کرد.
وی گفت: در زمینه کسب و کارهای مبتنی بر دریا، برخی متقاضیان تسهیلات کوچک را برای گرفتن وام قرض الحسنه تا سقف 2 میلیارد ریال به صندوق کارآفرینی امید معرفی و همچنین حمایت از کسب و کارهای خرد پایدار مبتنی بر دریا را نیز با استفاده از منابع ارزی دنبال کردیم.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 763742

وب گردی

وب گردی