معاون وزیر صنعت:  دستیابی به رشد 8 درصدی صنعت با ارتقای بهره وری نیروی کار میسر است

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: دستیابی به رشد هشت درصدی بخش صنعت با ارتقای بهره وری نیروی کار ناشی از ارایه آموزش های کاربردی میسر می شود.

به گزارش ایسکانیوز؛ «برات قبادیان» امروز (سه شنبه) قبادیان در جمع خبرنگاران افزود: برگزاری نشست امروز مدیران وزارت علوم و روسای اداره های کل صنعت، معدن و تجارت استان ها در محل وزارتخانه، در واقع مروری بر برنامه های سال 96 و تدوین برنامه راهبردی پنج سال آینده در سه زمینه صنعت، معدن و تجارت و چهار حوزه آموزش، پژوهش، فناوری و نوآوری است.
معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، ابراز امیدواری کرد: برگزاری اینگونه نشست ها، بستر ساز ارتقای بهره وری در بخش صنعت کشور باشد و نقشه راه را فراهم سازد .
معاون پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت، معدن و تجارت ضمن یاد آوری برنامه ریزی برای دستیابی به رشد هشت درصدی بخش صنعت در چارچوب برنامه ششم توسعه برای امسال، تاکید کرد: 49 درصد دستیابی به این رشد از طریق ارتقای بهره وری و 51 درصد باقی مانده آن از سایر عوامل (سرمایه، ماشین آلات و ...) باید تامین شود.
قبادیان اضافه کرد: معاونت پژوهش، آموزش و فناوری وزارت صنعت در دولت های نهم و دهم تعطیل بود و احیای عملی آن در دولت یازدهم صورت گرفت،و سال 94 بیش از 60 هزار نفر- ساعت آموزش در مجموعه وزارت صنعت، معدن و تجارت انجام شد که این آمار سال گذشته به بیش از چهار میلیون نفر- ساعت ارتقا یافت.
وی گفت: پیش بینی شده، برنامه های آموزشی به 12 میلیون نفر- ساعت در سال 96 افزایش پیدا کند و بودجه آن هم بیش از یکهزار و 200 میلیارد ریال درنظر گرفته شده است.

** طراحی فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری در صنعت
قبادیان اظهار داشت: نبود ارتباط مناسب بین صنعت و دانشگاه، به عنوان یکی از دغدغه ها و گلایه های مهم و اساسی در جامعه علمی و فنی کشور بوده ، اما با تلاش دولت یازدهم این ارتباط شکل عملیاتی پیدا کرد.
به گفته این مقام مسوول، تاکنون ارتباط میان ' دانشگاه - صنعت ' به اندازه تمام دوران تاسیس دانشگاه در کشور کمرنگ بوده و اجرایی کردن آن زمانبر است و نمی توان انتظار داشت، این ارتباط یک شبه عمق پیدا کند.
وی پیرامون امضای تفاهم نامه بین وزارتخانه های صنعت، معدن و تجارت و علوم، تحقیقات و فناوری گفت : این امر برای انجام کارورزی از سوی دانشجویان و دانش آموختگان دانشگاه ها در مراکز صنعتی کشور صورت می گیرد .
قبادیان اظهار داشت: دستیابی به هدف اشتغال همه دانش آموختگان، جز با توانمندی آنها میسر نمی شود و خاطرنشان کرد: دوره های کارورزی در فرصت های مقتضی حین تحصیل دانشجویان با معرفی آنها ان به صنایع اجرایی می شود و هدف اصلی از پیگیری این مهم، بیگانه نبودن آنها با صنعت و محیط کسب و کار، پس از فراغت از تحصیل است.
به گفته وی، بخش فناوری اطلاعات (IT) کشور، قابلیت ایجاد صدها هزار شغل را دارد و هدف این است که دانش آموختگان مقطع کاردانی، تجارب کاری داشته باشند و در سایر مقاطع نیز از کارشناسی تا دکتری در آینده تبدیل به کارآفرین شوند.
معاون وزیر صنعت یادآور شد: اکنون وزارت علوم موضوع کارورزی را به دانشگاه ها ابلاغ کرده و سامانه هایی در دست طراحی است تا دو طرف عرضه و تقاضا در این بحث مشخص شود.
وی ابراز امیدواری کرد : تابستان امسال به شکل جهشی و فزاینده ای شاهد اجرایی شدن مقوله کارورزی در بخش صنعت کشور باشیم.
قبادیان افزود: ضعف هایی در بخش صنعت کشور وجود دارد و باید نسبت به رفع آنها به شکل تخصصی و علمی، برنامه ریزی کرد و رساله های دکتری به منظور هدفمندی و ماموریت گرا کردن، برای این امر باید مدون شود.
به گفته معاون وزیر صنعت: تفاهم نامه ای بین دو وزارتخانه صنعت و علوم امضا شده تا در آن، بنگاه های مختلف صنعتی به اعلام نیازمندی های خود پرداخته و پایان نامه های دوره دکتری به سمت این مشکلات سوق پیدا کند.
این مقام مسوول گفت: برپایه تفاهمنامه امضا شده بین دو وزارتخانه، فرصت های مطالعاتی و دوره های پسادکتری برای اساتید دانشگاه ها در صنایع کشور طراحی می شود و در این برنامه، استادان با حضور در صنایع و بنگاه های مختلف صنعتی، مشکلات موجود در بخش صنعت کشور را به شکل علمی و فنی مورد رسیدگی قرار خواهند داد و به آن پاسخ می دهند.
به گفته وی، امسال از ابتدا تاکنون 49 نفر از استادان دانشگاه های کشور برای حضور در این دوره ها در صنایع مختلف از جمله در سازمان های ایدرو، ایمیدرو، توسعه تجارت و ... ثبت نام کرده اند و یکی از جذابیت های آن، پرداخت معادل حقوق اساتید طی این دوره است که بطور قطع می تواند ارزش افزوده بالایی را برای بخش صنعت کشور به ارمغان آورد.

دریافت کننده: نازنین میرزایی/ انتشاردهنده:آرش محمدی

402

کد خبر: 763746

وب گردی

وب گردی